Social media

7 tips voor een goede Instagram tekst

Wist je dat naast het plaatsen van toffe foto’s en video’s op Instagram het schrijven van een goede Instagram tekst óók onwijs belangrijk is? Benieuwd waar een goede tekst aan moet voldoen? Ons ervaren Red Banana social media team geeft je 7 handige tips voor het schrijven van goede Instagram teksten!

Geschreven door Brett Rijsdijk
Instagram teksten

Kun jij je nog een leven zonder Instagram voorstellen? Dit sociale medium is inmiddels niet meer weg te denken uit ons dagelijkse social media gebruik. Wist je dat maar liefst 4,1 miljoen Nederlanders Instagram gebruiken? Hiervan gebruiken 2,1 miljoen mensen de social media dienst dagelijks. En het gebruik van Instagram blijft bovendien alleen maar stijgen. Dit blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek van Newcom.

Maar hoe zorg je er voor dat jouw Instagram post opvalt? Er zijn diverse zaken waar je rekening mee moet houden. Het beeldmateriaal dat je gebruikt moet natuurlijk goed zijn. Maar óók de tekst bij je Instagram post is van belang. Je komt er vandaag de dag niet meer mee weg om alleen een paar hashtags en emoji’s bij de foto of video te plaatsen.

Maar hoe schrijf je dan een goede Instagram tekst? Want naast een hele toffe foto of video kun je óók met tekst veel winst behalen op het gebied van Instagram likes, volgers en reacties. Benieuwd hoe?

Het ervaren social media team van het online marketing bureau Red Banana geeft je 7 tips voor het schrijven van goede Instagram teksten!

Wat is Instagram?

Even back to basic voordat we aan de slag gaan met het schrijven van een goede Instagram tekst. Wat is Instagram ook alweer eigenlijk?

Instagram is een social media app waarbij het mogelijk is om foto’s en video’s te plaatsen. De gratis mobiele app Instagram werd op 6 oktober 2010 gelanceerd. Toen konden alleen Apple gebruikers de app downloaden. Maar inmiddels is Instagram ook toegankelijk voor Android gebruikers.

De foto’s en video’s die gebruikers uploaden op Instagram komen onder andere in de zogenoemde Instagram-feed terecht. Vrienden en andere gebruikers kunnen de mooie content vervolgens bekijken. Daarnaast zijn de foto’s of video’s vindbaar middels een zoekfunctie. Ook via de desktop is het mogelijk om een Instagram-feed te bekijken. Je kunt zelfs Instagram berichten inplannen via je pc of laptop!

7-tips-voor-een-instagram-tekst

Populariteit Instagram

De populariteit van Instagram is ongekend. Wereldwijd heeft de dienst maandelijks zo’n 600 miljoen actieve gebruikers. Ten opzichte van twee jaar geleden is dit een verdubbeling!

Nu je meer weet over de sociale media dienst Instagram, geven we je graag zeven tips over hoe een goede Instagram tekst kunt maken voor jezelf, organisatie, bedrijf, merk of dienst.

Note: het is belangrijk om van tevoren een goede social media strategie te bepalen. Aan de hand van een goede strategie zul je met jouw social media activiteiten het beste resultaat behalen. Heb je geen idee hoe je dit het beste kunt aanpakken? Lees dan hoe wij jou kunnen ondersteunen op het gebied van social media

Wist je dat Instagram sinds 2012 onderdeel is van Facebook? Om deze reden, kun je ervan uitgaan dat zaken zoals het Instagram algoritme veel lijkt op die van Facebook. Daarnaast is er ook behoorlijk wat gesleuteld aan de sociale dienst sinds de overname. Dit zal waarschijnlijk ook nog wel even doorgaan.

Tip 1. Schrijf verschillende drafts van Instagram teksten

Een goede tekst bij een Instagram post is van belang. Maar hoe schrijf je mooie teksten voor Instagram?

Onze eerste tip is om te starten met het opschrijven van verschillende concepten of varianten van de tekst. Schrijf je ideeën op en denk er over na. Een behoorlijke open deur: maar kies uiteindelijk de tekst waarvan jij denkt dat die het meest aanspreekt bij jouw volgers.

Het gaat tegenwoordig om de engagement (dus interactie in de vorm van likes en reacties) die je posts krijgen in plaats van het tijdstip van publicatie. Instagram rangschikt de posts namelijk waarvan de dienst denkt dat die het meest relevant zijn.

Het bereik van een post in de tijdlijn van je volgers hangt dus onder andere samen met het aantal likes en het aantal reacties op een post. Belangrijk is dus om goede insta teksten te verzinnen die bij je volgers blijft hangen en hen bijvoorbeeld aan het denken zet.

Wist je dat hoe langer je tekst is op Instagram, hoe langer je volgers de tijd zullen nemen om je post te lezen en hoe beter dit uiteindelijk is voor het bereik van je post?

Tip 2. Zet belangrijke zaken aan het begin van je Instagram post

Een Instagram bericht heeft een maximum van 2.200 karakters.

Belangrijk is om er rekening mee te houden dat de tekst onder een Instagram post na 1, 2 of 3 regels wordt afgebroken in de tijdlijn van gebruikers. Dit wil niet zeggen dat het bericht niet langer mag zijn. Maar je kunt er het beste voor zorgen om de belangrijkste zaken aan het begin van een bericht te plaatsen!

Zorg er dus voor dat de eerste zin jouw fans triggert om verder te lezen of om op ‘meer’ te klikken.

Aantal regels Instagram post

Tip 3. Plaats een call-to-action bij een Instagram bericht

De beste manier om meer engagement en reacties op een Instagrampost te genereren is door een zoegenoemde call-to-action toe te voegen.

Laat (toekomstige) volgers bijvoorbeeld iets doen. Laat mensen naar een link in de bio gaan, laat volgers hun vrienden onder een post taggen of stel vragen zoals in het voorbeeld hieronder. Kijk maar in de post hieronder hoe we dat voor Garmin Nederland toepassen.

Door de interactie aan te gaan zorg je voor meer engagement en acties bij een bericht. Het resultaat is dat je zo jouw prestaties in het Instagram algoritme kunt verbeteren en voor meer bereik kunt zorgen. Met andere woorden: meer mensen die jouw post zullen zien.

Tip 4. Gebruik hashtags in een leuke Instagram tekst

Het gebruik van hashtags werkt op Instagram hetzelfde als op Twitter en Facebook.

Via een hashtag (#) is het mogelijk om te zoeken op Instagram, zolang het profiel maar openbaar staat. Door middel van hashtags kun je gebruikers met elkaar verbinden. Tegenwoordig is het zelfs mogelijk hashtags te volgen!

Plaats de hashtags bij voorkeur aan het einde van een tekst en gebruik er maximaal 30. Anders verbergt Instagram je tekst bij je post.

Tip 5. Gebruik luchtig taalgebruik

Ieder social media netwerk heeft een andere tone-of-voice.

Op LinkedIn wordt voornamelijk vakjargon gebruikt dat een andere toon heeft vergeleken met Instagram. Instagram staat vooral bekend om het luchtige taalgebruik. Het is dus belangrijker om leuke teksten voor Instagram te schrijven.

De beste Instagram posts hebben vaak een grappige toon en laten vooral de authenticiteit van bedrijven of merken zien. Voor de wat serieuzere bedrijven of merken, is het belangrijk om hier een goede balans in te vinden.

Ook consistentie is hierbij natuurlijk belangrijk.

Tip 6. Gebruik emojis op social media

Gebruik emojis bij je Instagram berichten, dit zorgt voor een persoonlijke vibe in de berichten. Je kunt de emojis op verschillende manieren gebruiken. Bijvoorbeeld aan het begin of aan het einde van een zin.

Of je kunt de emojis gebruiken om bepaalde woorden te vervangen.

Naast dat het plaatsen van emojis goed is bij een Instagramtekst, kun je de emoticons ook plaatsen bij bijvoorbeeld Twitter-berichten of Facebookposts. Dit trekt de aandacht van je Instagram followers.

Tip 7. Cross-promote je social media kanalen

Natuurlijk kun je ook je social media posts cross-promoten naar andere sociale accounts zoals Twitter, Facebook of YouTube. Dit is een onwijs handige manier om je gebruikers te laten weten op welke sociale media kanalen je actief bent.

Zo kunnen bijvoorbeeld je Facebookvolgers óók je Instagramvolgers worden en andersom.

Bonus tip! Instagram Stories

Tot slot hebben we nog een extra bonus tip voor je!

Een poos geleden heeft Instagram de zogenoemde Instagram Stories gelanceerd.

Met een Instagram Story kun je foto’s en video’s delen. Extra leuk is dat je deze video’s en foto’s kunt bewerken! Zo kun je leuke creatieve teksten toevoegen, tekeningen maken of leuke plaatjes toevoegen. Het maakt niet uit hoeveel foto’s en video’s je deelt. Na 24 uur verdwijnt de story weer.

Optiek van Wely Instagram Stories
Optiek van Wely Instagram Stories
Optiek van Wely Instagram Stories

Sinds 2017 is het mogelijk om je Instagram Stories langer dan 24 uur zichtbaar te houden op je profiel. De verhalen die je geplaatst hebt, kun je voor altijd vastpinnen door er ‘Instagram Highlights’ van te maken. Met deze functie kun je van meerdere stories één verhaal maken. Dit verhaal zien je volgers wanneer ze jouw profiel bezoeken.

Benieuwd hoe Instagram stories precies werken, hoe je ze kunt gebruiken en hoe je ze kunt inzetten voor jouw bedrijf?? Lees dan onze ultieme Instagram stories guide!

Instagram inzetten als bedrijf

Ook voor bedrijven en organisaties kan het een goed idee zijn om Instagram en Instagram stories in te zetten. Zo kun je de stories inzetten voor bijvoorbeeld een productlancering, live-event of fans een kijkje achter de schermen te geven.

Natuurlijk moet het gebruik van Instagram wel passen bij het bedrijf en de doelgroep die je graag wilt bereiken. Bepaal dus van tevoren een goede social media strategie en de doelen die je daarbij wilt verwezenlijken.

Social media ondersteuning

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen op het gebied van Instagram, het schrijven van Instagram of wellicht op het gebied van social media? Bekijk dan onze social media cases eens: lees meer over onze werkzaamheden voor Garmin Nederland, ROOS24 of Optiek van Wely.

Natuurlijk mag je ons ook mailen of bellen. Dat vinden wij leuk en we adviseren je graag!

Meer informatie?

Hulp nodig bij het creëren van een goede Instagram tekst? Daar kunnen wij jou bij helpen!

Neem contact met ons op