Advertising Social media

Facebook verandert advertentieformaat in mobile News Feed

Vanaf 19 augustus 2019 veranderen de afmetingen van Facebook advertenties in het mobiele nieuwsoverzicht. Wil je weten wat dit precies inhoudt? Je leest het in dit blog!

Geschreven door Johan van Kalmthout
Advertentieformaat Facebook 2019

Maak jij gebruik van Facebook advertenties? Dan houd je waarschijnlijk het nieuws rondom de veranderingen van Facebook nauwlettend in de gaten. Tijdens de Facebook F8 Developer Conference in april kondigde Facebook drastische veranderingen aan met hier en daar een verassende twist.

Maar er zijn meer veranderingen op komst. Vanaf 19 augustus 2019 verandert Facebook de tekst- en beeldverhoudingen van advertenties in de mobile News Feed. Iets wat je als zakelijk Facebook gebruiker niet wilt missen!

Veranderingen Facebook News Feed advertenties op mobiel

In het laatste Facebook Business blog van juli 2019 kondigt Facebook aan dat de weergave van content in de tijdlijn toe is aan een update. Deze moet namelijk perfect passen in het nieuwe design dat Facebook eerder al aankondigde tijdens de F8 conferentie.

Per 19 augustus 2019 verandert Facebook daarom de tekst- en beeldverhoudingen van advertenties in het nieuwsoverzicht bij mobiele weergave.

De nieuwe ‘4:5 aspect ratio’ betekent minder tekst en meer visuals. Concreet verandert het volgende:

Facebook advertentieformaat 2019

De maximale mediahoogte wordt verminderd tot 4:5

Voorheen kon je gebruik maken van allerlei beeldverhoudingen voor afbeeldingen en video’s in de News Feed, waaronder ook 2:3 of zelfs 9:16 verhoudingen. Vanaf 19 augustus is de maximale verticale beeldverhouding 4:5. Een langere afbeelding kun je nog wel gebruiken in je Facebook of Instagram Stories.

Langere afbeeldingen of video’s in de News Feed worden gemaskeerd door Facebook.

Facebook pusht al langer op de zogeheten 4:5 aspect ratio, waarbij een advertentie voor 80% uit beeld moet bestaan en slechts 20% uit tekst. Doe je dit niet? Dan vergroot je de kans dat jouw advertentie minder goed wordt opgenomen in het algoritme van Facebook. De veranderingen vanaf 19 augustus zijn dus een extra nudge om nog beter over de opmaak van je advertenties na te denken.

Ook bestaande berichten die je wilt promoten moeten vanaf 19 augustus voldoen aan de nieuwe tekst- en beeldverhoudingen. Uiteindelijk is deze update dus van toepassing voor bijna iedereen met een bedrijfsaccount op Facebook.

Nieuw design Facebook

De grootste aankondiging tijdens de F8 conferentie was het nieuwe design. Hoewel deze nog niet bij iedere Facebookgebruiker is doorgevoerd, hebben de meeste mensen al kennis gemaakt met het nieuwe ‘FB5’ design. Met het nieuwe design legt Facebook meer focus op groepen en events. Facebook wil weer een echt ‘sociaal’ platform zijn. Het inkorten van ruimte voor News Feed advertenties is hier ook onderdeel van.

0

Het nieuwe Facebook design

Vernieuwde Business Manager en Advertentiebeheer

Facebook voert het nieuwe design ook door bij de zakelijke hulpmiddelen. Hiermee is Facebook momenteel aan het testen. Het zou kunnen dat jouw collega op het moment Facebookpagina’s beheert via Facebook Creator Studio, terwijl jij nog gebruik maakt van de klassieke Business Manager. Wanneer elke Facebookmarketeer overgaat op Facebook Studio is (nog) niet bekend. Maar dat het gaat gebeuren is zeer waarschijnlijk. De Facebook Creator Studio brengt een hoop voordelen met zich mee. Wat dacht je bijvoorbeeld van het inplannen van Instagram posts? Iets waar elke social media marketeer blij van wordt!

 

Hetzelfde geldt voor Facebook Advertentiebeheer. De nieuwe look matcht beter met het nieuwe design van Facebook. Advertentiebeheer ziet er simpeler uit en werkt daardoor meer gestroomlijnd. Daarnaast zijn er nieuwe rapportage tools toegevoegd om nog meer uit jouw advertenties te halen.

Maak jij al gebruik van het nieuwe Facebook Advertentiebeheer?

Hulp nodig met Facebook advertenties?

Wij helpen je graag!

Contact opnemen