Content marketing

7 tips voor een goede blogtitel

Heb je een blogonderwerp maar ben je altijd aan het stoeien met een goede blogtitel? Met deze 7 tips voor een goede blogtitel zorg je ervoor dat jouw doelgroep niet meer om jouw blog heen kan!

Bloggen is altijd een goed idee! Een blog zorgt namelijk voor meer verkeer naar de website en het kan er aan bijdragen dat de autoriteit van de website stijgt. Daarnaast is een blog anno 2019 dé uitgelezen plek om jouw doelgroep op de hoogte te houden van nieuws en updates.

Maar hoe zorg je ervoor dat de doelgroep daadwerkelijk op jouw blog terecht komt? De blogtitel is een belangrijke sleutel! Een goede titel van een blog zorgt er namelijk voor dat jouw doelgroep doorklikt, omdat het de aandacht trekt. Daarnaast is de titel van het blog naast de afbeelding het eerste wat iemand ziet van je blog. Een goede blogtitel zorgt er bovendien voor dat het blog beter wordt opgenomen in het algoritme van Google.

Wil jij weten hoe je een goede blogtitel schrijft die precies past bij jouw doel, doelgroep en boodschap? Wij hebben 7 tips op een rij gezet voor een goede titel voor jouw blog!

1. Zet het onderwerp in jouw blogtitel

Open deuren intrappen kan iedereen, maar we willen het toch maar even gezegd hebben. Als je het onderwerp van het blog niet in de blogtitel benoemd, kan de lezer ook niet weten waar het blog over gaat. Soms gaat een blog over meerdere onderwerpen of subonderwerpen. Probeer dan een omschrijving te bedenken die overkoepelend is voor het hele blog.

Vind je dit lastig? Dan liggen de onderwerpen wellicht toch iets verder uit elkaar dan je denkt. In dat geval doe je er verstandig aan om twee verschillende blogs te schrijven. Zo leg je de focus op één onderwerp én weet de doelgroep precies waar het blog over gaat.

Benoem het onderwerp in jouw blogtitel

2. Denk aan Google: maak je titel SEO-proof

Je wilt niet alleen dat je de aandacht trekt, maar je wilt ook dat Google jouw blogtitel laat zien tussen de resultaten. Een titel van een blog kan bijvoorbeeld anders zijn dan een SEO-titel. De titel zoals hij wordt weergegeven in Google vraagt om nog meer aandacht.

goede blogtitel voorbeeld google

Zorg in elk geval dat je het focus keyword (het liefst aan het begin) gebruikt. Daarnaast mag een titel niet te lang zijn, anders wordt deze halverwege afgebroken in de zoekresultaten op Google. Gebruik ongeveer 40-70 tekens in een blogtitel. Dit is inclusief websitenaam. En wordt in de meeste gevallen altijd weergegeven in Google.

Goede blogtitel optimaliseren voor Google

3. Gebruik cijfers en maak lijstjes

Het gebruik van getallen in jouw blogtitel zorgt ervoor dat een titel meer opvalt tussen de andere (Google)resultaten. Onderzoek wijst uit dat titels van blogs met cijfers twee keer zoveel klikken opleveren. Let daarbij op dat je het getal daadwerkelijk als cijfer plaatst en niet uitschrijft.

  • ❌ De lekkerste gezonde gerechten
  • ❌ De negen lekkerste gezonden gerechten
  • ✔️ De 9 lekkerste gezonde gerechten

De onderwerpen blijven hetzelfde, maar de plaatsing van het cijfer 9 valt het meest op.

Extra tip 💡

Gebruik oneven getallen in je blogtitel. Oneven getallen hebben namelijk een 20% betere CTR dan even getallen. Dit heeft er waarschijnlijk mee te maken dat oneven getallen meer opvallen dan een mooi ‘rond’ getal. Hierbij is de 5 een uitzondering, omdat deze ook als een rond getal wordt gezien.

4. Stel een vraag in jouw blogtitel

Door een vraag te stellen in de titel van een blog maak je de potentiële lezer nieuwsgierig. De vraag is immers gesteld maar wat is het antwoord? Dát staat natuurlijk in het blog. Je potentiële lezer kan dus eigenlijk niet anders dan jouw blog openen en verder lezen, omdat hij of zij simpelweg nieuwsgierig is.

Enkele voorbeelden van een pakkende blogtitel waarin je een vraag stelt:

  • Wat is beter: Android of iOS?
  • Hoe schrijf ik de perfecte blogtitel?
  • Waarom zijn bananen geel?
Stel een vraag in je titel van je blog

5. Maak een handleiding of stappenplan

Een handleiding of stappenplan werkt hetzelfde als een lijstje of cijfers. Deze kun je namelijk afwerken en dat vinden mensen prettig om te lezen, omdat je dan het gevoel hebt dat je niks vergeet. Sterke blogtitels zijn dus bijvoorbeeld:

Maak een handleiding of stappenplan voor een goede blogtitel

6. Drama = queen

Je mag best de aandacht trekken door een beetje te overdrijven. Titels met een negatieve lading scoren zelfs beter dan meer neutrale titels. Dit komt omdat mensen stiekem opzoek zijn naar een beetje drama.

Voorbeelden van een dramatische blogtitel (in de goede zin van het woord) zijn:

  • De 3 vieste hotels van Nederland
  • 9 belachelijk goede social posts
  • Waarom is Samsung veel beter dan Oppo?

Vooral bij voorbeeld 2 en 3 zal de lading en inhoud helemaal niet zo schokkend zijn als het doet vermoeden. Maar ondertussen heeft de lezer uit nieuwsgierigheid wel op jouw blogartikel geklikt.

7. Wees en blijf creatief

Er zijn verschillende trucjes om de aandacht te trekken met een blogtitel, maar uiteindelijk gaat het erom dat het bij jou als persoon, bedrijf en blog past. Creativiteit is een breed begrip en je hebt zelf vast ideeën om die creativiteit in de titel van een blog te verwerken. Check vooral bij jezelf: ‘zou ik zelf op dit artikel klikken?’

Blijf ook vooral variëren in de verschillende titels.  Soms is het helemaal niet mogelijk om cijfers, vragen of stappenplannen te gebruiken en soms kun je alle elementen combineren in één titel.

Blogtitel creatief

Red Banana en bloggen

Blogs zijn een belangrijk onderdeel van onze eigen content marketing strategie, maar ook van die van onze klanten als ROOS24 en Kasteel Maurick. (Zakelijk) bloggen is een ontzettend belangrijk en nuttig middel wat je kunt inzetten om jouw bedrijf online op de kaart te zetten. Wanneer je succesvol blogt, ben je beter vindbaar in Google en kun je jouw bedrijf profileren als expert in jouw vakgebied!

Met onze tips en ideeën voor een goede blogtitel kom jij vast al een heel eind vooruit! Wil je het bloggen toch liever aan de professionals overlaten? Onze bananas helpen je daar graag mee. Benieuwd wat we voor je kunnen betekenen? Onze deur staat altijd open voor een bakkie!

Wij helpen met bloggen.

Kom een bakkie doen!

Claim hier je koffie en onze hulp