SEO

Google Update oktober 2019: bekijk het laatste nieuws

Alle updates en vernieuwingen op het gebied van SEO!

Geschreven door Thomas Storm
SEO check augustus 2019

De maand is voorbij gevlogen, tijd voor een nieuwe Google update! In de Google update van oktober 2019 lees je welke wijzigingen de zoekmachine gigant in oktober heeft aangekondigd en zijn doorgevoerd.

Incognito modus in Google Maps

Privacy is een hot topic. Steeds meer gebruikers willen controle hebben over welke gegevens er met Google en andere techbedrijven gedeeld worden. Voor anoniem surfen kon je al enkele jaren gebruik maken van de incognito modus. Je zoekgeschiedenis, wachtwoorden en dergelijke werden bij het gebruik van deze modus niet opgeslagen.

Voor het gebruik van Google Maps was dit nog niet mogelijk. Daar komt nu verandering in! Incognito modus voor Maps stel je eenvoudig in door op je profielfoto te klikken en vervolgens ‘Turn on incognito mode’ te selecteren. Vanaf dat moment wordt er niets van je zoekgedrag opgeslagen, maar kan je natuurlijk nog wel gebruik maken van navigatie via GPS en scrollen over de map.

EU wetgeving over het gebruik van content in de zoekresultaten

Frankrijk heeft als eerste Europese lidstaat de EU Copyright richtlijn doorgevoerd in nationale wetgeving. Deze richtlijn is opgesteld om mediabedrijven te beschermen tegen het onrechtmatige, gratis gebruik van hun content. Bijvoorbeeld door het automatisch te delen op sociale media of in de zoekresultaten van Google.

Voor content waar copyright op rust en die zonder toestemming van de maker wordt getoond moet voortaan betaald worden. Google heeft daarom besloten content niet standaard op te nemen in de resultaten voor Google Nieuws in Image Search en voor featured snippets.

Wil je als website toch graag getoond worden? Dan moet je conformeren aan bepaalde structured data instellingen. Met deze structured data geef je dan aan dat je content wel in de zoekresultaten opgenomen mag worden.

Zijn meerdere H1 titels op een pagina een probleem?

SEO specialisten kunnen goed met elkaar discussieren over wat belangrijk is voor SEO. Een ding waar ze het altijd over eens zijn, is de best practice dat elke pagina slechts één H1 titel moet bevatten.

In de #AskGoogleWebmasters hangout van 2 oktober met Google’s Webmaster Trends Analyst John Mueller werd door luisteraars gevraagd of meerdere H1 titels schadelijk zijn voor de vindbaarheid van de pagina. John Mueller gaf een onverwacht antwoord op deze vraag. Hij stelde dat Google er geen probleem mee heeft een pagina aan te treffen met meerdere H1 titels, Google haalt de relevantie toch wel uit de rest van de content. Daarbij stelde hij verder dat er bij SEO te veel aandacht wordt besteed aan H-titels, dus ook H2, H3 hiërarchieën.

Uit meerdere onderzoeken blijkt de H1 titel significant te correleren met hogere vindbaarheid op een zoekterm, daarnaast is het voor de overzichtelijkheid van content prettig één H1 te gebruiken als belangrijkste kopje. Wij, en velen naast ons, blijven de best practice volgen.

EAT en YMYL scores?

Laten we eerst even uitleggen waar EAT en YMYL voor staan. EAT staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. YMYL is een afkorting voor Your Money, Your Life.

De EAT update

In augustus 2018 rolde Google de EAT update uit. Sommigen noemen dit ook wel de Medic update, omdat veel medische sites getroffen werden. Doel van deze update was het belonen van websites die aantoonbaar te vertrouwen zijn en het lager laten ranken van websites die geen duidelijke expertise en autoriteit kennen. Stel je zoekt op de symptomen van een ziekte, dan wil je wel zeker weten dat de informatie die je vindt klopt. Het gaat immers om je gezondheid.

Google legde daarbij nog meer nadruk op YMYL content op websites voor zoekopdrachten waar verkeerde informatie erg nadelig kan uitpakken. Denk aan financieel advies of ernstige ziektes e.d.

Gevolgen van de YMYL focus van Google

Veel websites gingen onderuit door deze update. Websites met een hoge autoriteit en bekende auteurs werden daarentegen wel als betrouwbaar gezien. Had je website geen duidelijke, autoritatieve auteur(s), sterke links uit de industrie en kwamen er veel wisselende, YMYL onderwerpen ter sprake? Dan zag je een forse daling in het zoekverkeer. Voor SEO-ers is het dan ook interessant om te weten hoe dit algoritme werkt en of hierbij een score wordt bijgehouden.

Door te weten hoe websites gescoord worden op EAT zou je ook eerder tot een herstel van het verkeer kunnen komen. Barry Schwartz van SearchEngineRoundtable stelde 10 oktober via Twitter de vraag aan Google of er sprake is van een EAT score. Google geeft aan dat deze Google updates tot stand zijn gekomen uit een groot aantal mini-algoritme tweaks én er geen sprake is van een score.

Leadformulieren (beta) mogelijk met Google Ads

Search updates gaan normaal over de natuurlijke zoekresultaten, toch wilde we deze graag met je delen.

Een vaak voorkomend doel van een zoekmachine campagne is meer leads binnenhalen voor je bedrijf. Om leads te laten converteren moet je het juiste publiek weten aan te trekken en moeten zij landen op een landingspagina waar ze hun gegevens achterlaten. Tenminste, zo ging het tot nu toe. Google experimenteert sinds enkele dagen namelijk met leadformulieren voor Google Ads (betaalde zoekresultaten). Gebruikers hoeven nu niet meer door te klikken naar je website om een conversie te maken!

Google BERT update

Op de valreep, aan het einde van de maand, kondigde Google aan dat er een nieuwe algoritme update wordt uitgerold. Deze update, met de naam BERT, gaat invloed hebben op 10 procent van alle zoekopdrachten.

Wat is BERT?

BERT is een afkorting voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers. Dit is een moeilijke term voor een systeem dat met behulp van complexe AI (artificiële  intelligentie) beter kan begrijpen waar de gebruiker naar zoekt én als gevolg daarvan betere zoekresultaten kan tonen.

Het Google algoritme had er tot nu vaak moeite mee de zoekintentie van long tail zoekopdrachten goed te begrijpen. Bij het gebruik van weinig gebruikte woorden of woorden die meerdere betekenissen kennen, sloegen ze de plank nog wel eens mis. Google begreep de zin namelijk vaak niet en zocht resultaten per woord en rangschikte die op relevantie en autoriteit. BERT leest de hele zin en gaat op basis van de woordvolgorde zoeken naar het juiste antwoord.

Voorbeelden van zoekopdrachten waar Google moeite mee had en die na de volledige uitrol van BERT gemakkelijker te doorgronden zijn:

Woorden met een voorzetsel, bijvoorbeeld ‘in’, ‘uit’, ‘voor’, ‘naar’. Een goed Engels voorbeeld is het woord ‘cow’ wat in Groot-Britannie niet enkel koe hoeft te betekenen, maar ook kan verwijzen naar een bepaalde soort vis. Zocht je voorheen naar cow fishing, dan raakte Google van slag en toonde Google resultaten voor koeien.

SEO uitbesteden? Onze bananas helpen graag!

Dit waren de belangrijkste Google updates op het gebied van SEO in oktober 2019. Zet deze inzichten in en maak direct stappen in de vindbaarheid van jouw website. Wil jij precies weten hoe je kunt inspelen op deze updates of een algehele SEO check van jouw website of webshop? Onze bananas helpen je graag verder!

Kom een bakkie doen.

Laat ons je helpen met jouw SEO!

Ik wil hulp!