SEO

Google Update september 2019: bekijk het laatste nieuws

Alle updates en vernieuwingen op het gebied van SEO!

Geschreven door Céline Cacchione
SEO check augustus 2019

Google is een machtige partij en heeft het in zoekmachineland voor het zeggen. SEO (Search Engine Optimization) is dan ook iets wat continu verandert. In de Google update september 2019 blog praten we je bij over de laatste veranderingen en updates van Google!

Evergreen GoogleBot nu ook toegevoegd aan Google tools

Een paar maanden terug lanceerde Google de nieuwe “web crawler Googlebot”. Seo Nieuws vertelt dat de GoogleBot nu ‘evergreen’ zou zijn, waarmee Google wil aangeven dat de bot altijd up-to-date is met de laatste versie van Google Chrome.

Google wil alle webpagina’s zo nauwkeurig mogelijk crawlen en dus waren zij genoodzaakt verschillende tools ook te voorzien van de nieuwe Evergreen Googlebot. Dit heeft Google begin augustus gedaan. Google gebruikt voortaan altijd de nieuwste versie van Chrome bij het crawlen.

Maar welke tools zijn nu precies geüpdatet?

  • Google Search Console
  • Mobile-Friendly Test
  • Rich Result Test
  • AMP Test

De nieuwe Googlebot kan vanaf september 2019 websites beter en sneller crawlen, omdat het beter overweg kan met de nieuwste technieken.

Google lanceert nieuw algoritme om actuele informatie beter te weergeven

Pandu Nayak, vice-president van Google, heeft aangekondigd dat er een nieuw algoritme is gelanceerd, volgens Search Engine Land. Dit nieuwe algoritme zorgt dat de featured snippets actueel, nieuw en relevant zijn wanneer de zoekterm hierom vraagt.

Stel je voor je zoekt naar ‘zomervakantie Nederland’. Dan wil je natuurlijk weten in welke periode de zomervakantie dit jaar valt en niet voor het voorgaande jaar. Het nieuwe algoritme zorgt ervoor dat de meest recente informatie wordt verzameld, zodat jij de informatie ontvangt die je wilt vinden.

Wil je hierop inspelen? Zorg dan dat je de meest actuele informatie op jouw website hebt staan door de data of tijd specifiek te benoemen.

Native lazy loading is een feit

SEO Nieuws meldt ook dat Native Lazy Loading een feit is. Lazy loading zorgt ervoor dat een website niet in één keer in zijn geheel geladen hoeft te worden. Het vertraagt het laden van afbeeldingen.

Zo worden alleen de afbeeldingen die al in je beeldscherm te zien zijn ingeladen. De andere afbeeldingen, waarvoor je moet scrollen om ze te zien, worden pas ingeladen wanneer dat nodig is. Zo wordt de website sneller ingeladen en dit is nog steeds een belangrijk onderdeel van SEO.

Google maakt het ons nu dus makkelijker en heeft besloten Lazy Loading als standaard attribuut in Google Chrome toe te voegen. Je kunt daarbij de volgende waardes (ook wel values genoemd) geven:

  • Auto: er gebeurt niks bijzonders. Dit is de standaard optie van Google Chrome
  • Lazy: alleen de afbeeldingen die in je beeldscherm zichtbaar zijn, worden gedownload
  • Eager: alle afbeeldingen worden direct geladen

Podcasts worden nu opgenomen in Google’s zoekresultaten

Een andere Google Update voor september 2019: volgens Social Media Today gaat Google podcasts nu een eigen plaats geven in de zoekresultaten. Google kan de relevantie van een podcast natuurlijk afleiden van de titel en de beschrijving, maar tot op zekere hoogte kan Google ook de audio inhoud begrijpen.

Het blijkt dat Google eerder dit jaar is begonnen met het automatisch genereren van transcripties van podcastafleveringen. Deze transcripties gebruikt Google vervolgens als metadata om luisteraars te helpen bij het zoeken naar de juiste podcasts.

Dit is dus echt het moment om te gaan nadenken of podcasts een goede toevoeging zijn voor jouw business! Niet alleen worden podcasts in de zoekresultaten weergegeven, ook het aantal luisteraars neemt namelijk toe.

Google test met content highlights

Google heeft bevestigd dat er een functie wordt getest, waarmee de zoekwoorden van een zoeker in de zoekresultaten worden gemarkeerd op de website van een derde. Wanneer je als zoeker vervolgens op dat resultaat klikt, brengt Google je meteen naar die exacte locatie op de site. Google deed dit al op mobiel via AMP-cache en nu wordt dit getest voor desktop- en Chrome-browsers. Dit meldt Search Engine Land.

Het is mogelijk dat zoekers door deze update de advertenties in de zoekresultaten standaard voorbij scrollen en de highlighted (uitgelichte) content gaan opzoeken. Als zoeker weet je dan immers zeker dat je gaat vinden wat je zoekt.

Nieuwe look voor Google Image Search

Tot slot lezen we op Search Engine Land dat Google nu een nieuwe look heeft gelanceerd voor de Image Search. Google heeft ongeveer een maand getest en het is nu definitief: een nieuw ontwerp en een nieuwe interface voor Google Image Search. Wanneer je nu op een afbeelding klikt om deze te vergroten, wordt deze rechts in een groter kader getoond met daarnaast meer details over die afbeelding en gerelateerde afbeeldingen.

Iedere aanpassing in de vormgeving van de zoekresultaten in Google kan effect hebben op de CTR (Click Through Rate). Houd dus in de gaten wat deze update doet met het verkeer wat op jouw website terechtkomt via Google Image Search.

Nofollow tag van signaal naar suggestie

Nofollow is een HTML en meta-robots tag waarmee je aan kan geven dat de linkwaarde van een link niet doorgezet mag worden naar de pagina waarnaar gelinkt wordt.

Google heeft deze maand aangegeven dat nofollow binnenkort gezien gaat worden als een suggestie en geen keihard signaal. De zoekmachine bepaald per situatie of zij vinden dat de nofollow gerespecteerd moet worden. Het kan dus zijn dat links wel als follow worden beschouwd.

Dit heeft invloed op de stroom van linkautoriteit van en naar pagina’s en andere websites.

Daarnaast heeft Google aangegeven dat je de optie hebt bij een link aan te geven of deze een sponsored of user generated link betreft. De verwachting onder SEO-ers is dat deze tags meer garantie geven dat de nofollow gerespecteerd wordt.

Featured snippets aanpassen

Net voor het einde van september vond er nog een grote verandering plaatst! Google geeft aan dat je nu invloed kan uitoefenen op de content die als featured snippet in de zoekresultaten wordt getoond.

Zo kan je aangeven of content wel in een featured snippet getoond mag worden en heb je controle over de lengte van de content die gebruikt wordt.

Lees er in het blogartikel Meer controle over featured snippets alles over.

Broad Core Update 24 september 2019

Google zit deze maand echt niet stil. Er wordt namelijk weer een brede core update uitgevoerd. Dat betekent dat alle facetten van het Google zoekalgoritme geüpdatet worden en er niet één specifieke factor wordt aangepakt.

Broad Core Update 24 september 2019

We moeten nog even afwachten of deze update grote impact heeft op de vindbaarheid van websites. Bij de vorige Broad Core updates zagen we dat websites met focus op meer kwaliteit goed door de update kwamen en websites met thin content minder gingen presteren.

SEO uitbesteden? Onze bananas helpen graag!

Dit waren de belangrijkste Google updates op het gebied van SEO in augustus zodat jij in september 2019 jouw SEO kunt bijwerken! Wil jij precies weten hoe je kunt inspelen op deze updates of een algehele SEO check van jouw website of webshop? Onze bananas helpen je graag verder!

Kom een bakkie doen.

Laat ons je helpen met jouw SEO!

Ik wil hulp!