SEO

De 5 grootste SEO mythes op een rij!

De grootste vijf mythes over zoekmachine optimalisatie lichten we voor jou uit.

Geschreven door Thomas Storm
Dit zijn de 5 grootste seo mythes

Wanneer we praten over SEO valt het ons regelmatig op dat er nog een aantal hardnekkige SEO mythes bestaan waar nog steeds velen in geloven. Veel van deze misverstanden zijn al jaren oud en kennen hun oorsprong uit de begindagen van zoekmachine optimalisatie. Anderen komen voort uit speculatie over ranking factoren. De algoritmes van zoekmachines veranderen echter voortdurend! Wat een paar jaar geleden leek te werken, kan vandaag de dag schadelijk zijn voor de vindbaarheid van je website.

Daarom vertellen we je hier de 5 grootste SEO mythes!

Mythe 1: Adverteren in Google Ads (Adwords) heeft invloed op SEO

Het idee hier is dat het logisch zou zijn dat Google betalende klanten wil belonen met betere organische rankings. Dit is echter niet het geval. Eigenlijk zou Google zich hiermee zelfs in haar vingers snijden, omdat het aantal klikken op de advertenties dan weer afneemt. Jouw maandelijkse investering in Google Ads heeft dus geen invloed op de organische prestaties van je website.

Mythe 2: Keyword density is een ranking factor

Er wordt nog steeds vaak door mensen geopperd dat de frequentie waarin een zoekwoord in de tekst van een webpagina voorkomt invloed heeft op de vindbaarheid van de pagina. Alhoewel je zonder zoektermen in de content niet relevant gevonden kan worden, betekent dat niet dat het aantal keren invloed heeft op rankings. Keyword density – het percentage dat een zoekterm in de tekst voorkomt –  is geen ranking factor. Dit is een hardnekking misverstand.

Mythe 3: Links are King: Zonder backlinks kan je niet gevonden worden

Links van andere websites naar jouw website zijn een SEO factor. Dat betekent echter niet dat je zonder links niet gevonden kan worden. Google kijkt naar de content relevantie van jouw pagina en links spelen een kleinere rol in het algoritme. In zwaar beconcurreerde markten moet je natuurlijk op elk vlak goed presteren en kan je zonder autoriteit (links) niet hoog ranken.

Mythe 4: .edu en .gov links hebben invloed op rankings

Dit is ook weer een hardnekkig misverstand. Deze is jaren geleden ontstaan toen PageRank net door Google geïntroduceerd werd. De aanname van linkbuilders was dat links van domeinen met een .edu of .gov extensie sterker zijn dan links van andere websites.

Dit idee is waarschijnlijk ontstaan omdat Amerikaanse websites met een .edu of .gov extensie vanwege hun maatschappelijke positie al een sterke domein autoriteit hadden opgebouwd. Dat komt natuurlijk niet door de extensies, maar door hun naam. Bijvoorbeeld Harvard zou met een .com extensie ook veel autoritatieve links ontvangen.

Mythe 5: Elke link moet het keyword bevatten waarop je gevonden wilt worden

Vroeger behaalde je de beste resultaten met linkbuilding als je bij zoveel mogelijk linkjes een anchor tekst gebruikte waar het woord in stond waar je op gevonden wilde worden. Na de Google Penguin update is dat echter niet meer het geval. Google ziet graag dat er sprake is van een natuurlijk gebruik van verschillende anchor teksten. Onnatuurlijke linkprofielen vallen hierbij door de mand. Zorg ervoor dat slechts 1 tot 5% van de links het exacte woord bevatten waarop je gevonden wilt worden.

Wat is jouw ervaring met deze SEO misverstanden?

Je hebt zelf vast ook ervaring met mythes in de SEO wereld. Wil je dat jouw website helemaal up to date is met de laatste SEO trends en updates? Daar helpen we je graag mee! Neem contact op of bekijk eens wat we voor Verfwebwinkel op SEO gebied hebben bereikt. Zijn we trots op!