Content marketing

7 Instagram starters tips voor bedrijven

Je wilt je als bedrijf wagen aan de wondere wereld van Instagram, maar je weet niet goed hoe? Red Banana helpt!

Geschreven door Johan van Kalmthout
Instagram tips bedrijven

In tegenstelling tot Facebook is Instagram nog steeds een groeiend social media platform. Met een groei van maar liefst 20% ten opzichte van vorig jaar is het zelfs het snelst groeiende sociale platform van Nederland in 2019! Daardoor kunnen wij ons zo voorstellen dat ook steeds meer bedrijven zich willen wagen aan de wonderen wereld van Instagram. Maar is Instagram wel iets voor jouw bedrijf of de branche waar je in zit? En hoe kun je Instagram zo effectief mogelijk inzetten? Red Banana geeft je 7 gouden Instagram tips voor bedrijven.

Wat is Instagram

Instagram is een social media platform dat vooral wordt gebruikt wordt via de app op een smartphone. Via de app kunnen particulieren, maar ook bedrijven foto’s en video’s delen met hun volgers.

Waar steeds meer Facebook-profielen gesloten worden, zien we het gebruikersaantal van Instagram juist oplopen. Instagram is net zoals WhatsApp trouwens, onderdeel van Facebook. Of Facebook dus écht gebruikers verliest? Wij vinden van niet.

Mensen kiezen met Instagram echter wel bewust voor een ander platform dan Facebook. Bij Instagram draait namelijk alles om visuele en inspirerende content. Iets wat voor veel bedrijven nog lastig is om direct mee aan de slag te gaan, maar waar eigenlijk in iedere branche wel kansen voor liggen.

Instagram voor bedrijven

Voor zo’n beetje elke organisatie is het belangrijk om zichtbaar deel te nemen aan Facebook. Maar nu zo veel mensen de overstap maken naar Instagram, moet je dan als bedrijf ook mee?

Iedere organisatie die Instagram gebruikt, heeft met deze vraag geworsteld. Instagram is ten slotte toch eigenlijk alleen voor jonge mensen en influencers? Dat eerste is al lang achterhaald. En bij de influencers wordt het interessant. Met het juiste social media strategie is jouw bedrijf namelijk de influencer. Ongeacht de doelgroep of branche. Wij geven je daarom 7 tips om als bedrijf het maximale uit Instagram te halen!

1. Zorg voor een compleet profiel

Allereerst maak je natuurlijk een Instagram profiel aan. Hierbij is de eerste stap je gebruikersnaam. Zorg dat deze herkenbaar is voor jouw doelgroep. De volledige bedrijfsnaam is een prima gebruikersnaam. Vervolgens vul je het profiel aan.

De naam kan hetzelfde zijn als de gebruikersnaam. Je kunt gevonden worden op zowel de gebruikersnaam als de naam. Bevat de gebruikersnaam niet de volledige bedrijfsnaam? Zorg dan dat je deze wel volledig invoert als naam. Je kunt hier zelfs extra keywords invullen waarop je gevonden wilt worden.

Verdere instellingen zijn de website en een bio. Een bio is een klein stukje tekst dat jouw bedrijf omschrijft. Houd dit kort en bondig. Je wilt hier nog niet direct je product verkopen, maar de gebruiker inspireren en informeren over jouw bestaan.

Vul tot slot het profiel helemaal aan. Denk aan de bedrijfscategorie, de contactmogelijkheden en vergeet niet om een profielfoto te gebruiken. Kies bijvoorbeeld voor je bedrijfslogo voor extra herkenbaarheid.

2. Maak gebruik van een bedrijfsprofiel

Speciaal voor professioneel gebruik, heeft Instagram het bedrijfsprofiel ontwikkelt. Hierbij gebruik je dezelfde gratis app, maar dan met extra features voor zakelijk gebruik. Met een bedrijfsprofiel kun je bijvoorbeeld belangrijke statistieken inzien.

Overstappen naar een bedrijfsprofiel is heel gemakkelijk. Navigeer naar de instellingen van de app, vervolgens naar ‘account’ en klik op ‘Overschakelen naar een professioneel account’.

3. Koppel het Instagram bedrijfsprofiel aan Facebook

Maak je gebruik van de Facebook Businessmanager? Top, want op die manier kun je het maximale voordeel halen uit jouw Instagram profiel! Door Instagram te koppelen aan het bedrijfsprofiel in de Facebook Businessmanager, kun je sinds kort zelfs Instagram berichten inplannen met de Creator Studio van Facebook.

Heb je geen idee waar we het over hebben? Koppel dan gewoon het Instagram account aan je Facebook bedrijfspagina via de website van facebook. Door deze twee platformen te koppelen wordt het gebruik van beide platformen een stuk makkelijker.

Het koppelen van het Instagram bedrijfsprofiel aan Facebook is eenvoudig. Navigeer via de Businessmanager of de bedrijfspagina op Facebook naar de instellingen en kies voor ‘Instagram’

4. Start met het vullen van de feed

Zelfs the World Record Egg, Christiano Ronaldo en Ariana Grande zijn begonnen met 0 volgers. Helaas voor ons ‘stervelingen’ hebben zij iets minder moeite met het laten groeien van het volgersaantal. Voordat je je daarmee bezighoudt, maak je daarom alvast de eerste posts op. Hierdoor is je feed (lees bedrijfspagina) al mooi gevuld als mensen het Instagram bedrijfsprofiel bezoeken en zien zij dat je als bedrijf actief bent op Instagram.

5. Maak gebruik van stories en hoogtepunten

Naast foto’s en video’s in het overzicht en op jouw feed, kun je ook foto’s en (korte) video’s delen op Instagram Stories. Hierbij ligt de focus nog meer op inspiratie en toffe content, maar je kunt er ook de interactie aangaan met jouw fans. Zo kun je gebruik maken van poll’s en andere vraagstellingen én je kunt precies zien wie jouw Stories hebben bekeken.

Kleine noot: Stories zijn slechts 24 uur zichtbaar. Je kunt ze echter wel altijd terugvinden in jouw hoogtepunten en deze per categorie toevoegen aan je profiel.

6. Blijf actief en interactief

Actief zijn op Facebook betekent natuurlijk in de eerste plaats structureel content blijven plaatsen. Om je feed mooi en overzichtelijk te houden is het verstandig om alle foto’s en video’s dezelfde opmaak te geven of in ieder geval dezelfde fotografiestijl aan te houden. Geef de visuals meer kracht met de juiste Instagram teksten en #hashtags.

Ga daarnaast ook actief opzoek naar jouw doelgroep. Zoek op hashtags of locaties en volg de personen en bedrijven waarvan het waarschijnlijk is dat ze jou terug zullen volgen.

7. Investeer in Instagram

Tot slot geldt voor Instagram hetzelfde als voor Facebook: voor niets gaat de zon op. Ook op Instagram behaal je betere resultaten door erin te investeren. In de eerste plaats natuurlijk tijd, maar ook met een (klein) budget kun je mooie resultaten bereiken. Van het creëren van een inspiratiepagina tot keiharde conversies: met adverteren via Instagram bereik je elke doelgroep!

Aan de slag met Instagram!

Met deze 7 starters tips voor bedrijven op Instagram staat de basis als een huis. Ga er vooral lekker mee aan de slag en kijk of het een uitkomst is voor jouw bedrijf of branche. Wat heb je immers te verliezen? En wil je echt maximaal scoren op Instagram? Stuur ons dan vooral een DM. Of een mailtje natuurlijk. #TeamBanana staat paraat om jouw organisatie #Instafamous te maken!

Je bedrijf laten groeien via Instagram?

Neem contact op!