Content marketing Development Webdesign

Dit zijn de meest gemaakte fouten bij het maken van een nieuwe website

Waar moet je op letten bij het maken van een website? In dit blog lees je alles over de meest gemaakte fouten en hoe wij kunnen helpen!

Geschreven door Kristian Verhoef
Webshop in Roosendaal laten maken

Wanneer je aan de slag wilt gaan met het maken van een nieuwe website, vind je enorm veel stappenplannen en checklists. Van begin tot einde nemen ze je aan de hand om in verschillende stappen een complete website te maken. Je zou denken dat het internet ondertussen vol staat met geweldige websites die helemaal kloppen, helaas is niets minder waar. Hoe kan het dan dat we nog steeds websites tegenkomen waar niet over nagedacht is? Dat komt omdat het bouwen van een website veel meer is dan het afstrepen van een lijstje. Een nieuwe website maken is een kunst en vraagt om expertise en kennis.

Van fouten kun je leren, daarom zetten wij de meeste gemaakte fouten bij het maken van een nieuwe website in dit blog op een rij.

Iedereen kan zelf een website maken

Met alleen een mooie website ben je er niet. Naast het feit dat je website er perfect en uniek uit moet zien, moet deze ook functioneel zijn. Ook is het belangrijk dat de website uiteindelijk goed gevonden kan worden in Google. Want niet scoren in Google, betekent veel minder bezoekers en minder kans op succes en resultaat.

Een website moet uiteindelijk conversies en succes opleveren. Om een goede website te maken, is het belangrijk dat je de gebruikers en hun gedrag centraal stelt. Hoe gebruiken zij de website? Waar klikken bezoekers en kunnen zij de taak uitvoeren die zij willen doen op de website? Om een succesvolle website te maken, moet UX/UI design voorop staan. Hiernaast moet de achterkant van de website ook technisch goed in elkaar zitten. Laat jouw website dus maken door iemand die echt weet hoe je het beste een website kan ‘bouwen’ en kan ‘designen’, en kies niet voor iemand die de website ergens anders koopt!

Lightspeed-webshop-migratietool

Je doelgroep niet kennen, maar wel een website bouwen

Het lijkt een open deur, maar we zien nog veel te vaak dat bedrijven hun doelgroep helemaal niet goed kennen. Hoe weet je dan wat het beste werkt? Waar bevindt jouw doelgroep zich online en hoe gedragen zij zich in de digitale wereld? Uiteindelijk moet jouw website perfect aansluiten bij de behoeftes en wensen van jouw doelgroep.

Zit jouw doelgroep veel op social media? Dan moet jouw website, en de online klantreis (customer journey) volledig geoptimaliseerd zijn voor mobiel. Hiermee bedoelen we dat het eerste moment van contact, tot aan het einde, helemaal moet kloppen en volledig moet passen in de wereld van mobile design. Wij zien nog steeds dat veel mensen websites bouwen, en vullen, met de ‘desktop mindset’. Niet doen! Mobile first: dat is een must. Onze smartphones zijn altijd aanwezig en zijn meer dan ooit belangrijker dan de desktop.

Denk hierbij aan het aanspreken van jouw doelgroep in de juiste ‘digitale’ taal en zorg ervoor dat tekst en beeld op de juiste manier geoptimaliseerd zijn. Misschien wil jouw doelgroep liever contact via een chat in plaats van bellen, dan moet je ervoor zorgen dat er een chatfunctie aanwezig is op jouw website.

Als je je doelgroep echt goed kent, kun je de juiste keuzes maken en bouw je een website die aansluit bij jouw bezoekers.

Een website moet perfect aansluiten bij de behoeftes en wensen de doelgroep

De website is niet snel genoeg

Alles moet sneller! Liever gisteren dan vandaag. Tegenwoordig zijn we allemaal druk en is tijd kostbaarder dan ooit. Dit zien we ook terug in de online wereld. Wie wil er vandaag de dag nog wachten totdat een pagina volledig geladen is? Dat kan sneller! Duurt het laden te lang, dan zijn we ongeduldig en klikken we weg. Naast het feit dat mensen ongeduldig zijn, en daarom snel wegklikken, kijkt Google ook naar de snelheid van een website. Is jouw concurrent sneller met het inladen van de website? Dan zal die website hoger scoren in de zoekresultaten van Google. Zelfs wanneer je hetzelfde doet op het gebied van online marketing.

Zorg ervoor dat jouw website dus snel is, want daar maak je jouw bezoeker en Google blij mee. Een win-win situatie, easy as that! Wil je weten hoe snel jouw website is? Of ben je benieuwd naar bepaalde punten die verbeterd kunnen worden van jouw website. Dan kunnen wij verder helpen, let’s get in touch!

 

Is jouw website snel genoeg?

Ik wil mijn website sneller maken!
Google update november 2019

Het vullen van mijn website is zo gedaan

Een website is nooit helemaal af. Zie het als een online plek die altijd leeft en blijft ontwikkelen. Met alleen het design en bouwen van website ben je dus niet klaar, want er moet ook content (inhoud) op een website komen. Wat wil je vertellen op jouw website? Hoe schrijf je duidelijke teksten en waar komen bepaalde producten of diensten te staan?

Content creatie, copywriting of content management is een tijdrovende klus die je niet moet onderschatten. Het gaat namelijk om de inhoud van jouw website, het onderdeel waarom mensen jouw pagina bezoeken.

Vanaf het moment dat je een website laat bouwen, en vormgeven, is het belangrijk om aan de slag te gaan met de invulling van de website. Je moet nadenken over de ideale pagina en hoe deze eruit ziet? Hoeveel pagina’s heb ik nodig en wat zijn de functionaliteiten van deze pagina’s? Genoeg stof om over na te denken.

Het vullen van een website is een tijdrovende klus die je niet moet onderschatten

Naast de perfecte pagina is het ook belangrijk dat de juiste zoekwoorden (keywords) terugkomen in de tekst. Zo zorg je ervoor dat je ook in Google goed gevonden kan worden. Zorg voor de juiste tone of voice wanneer je teksten gaat schrijven en spreek de taal van jouw doelgroep. Uiteindelijk moet je ook nog rekening houden met het kiezen van de juiste afbeeldingen en het optimaliseren van deze visuals.

Zoals je begrijpt is het vullen van een website veel meer dan een paar simpele teksten schrijven en wat leuke foto’s plaatsen. Want ook aan achterkant van jouw website moet alles kloppen. Je kunt dit volledig zelf oppakken, in dat geval laat je een website bouwen en ga je uiteindelijk zelf aan de slag met het vullen van de website.

Wij geloven dat je dit het beste kunt laten doen door professionals. Wij hebben experts in huis die alles weten over SEO, het schrijven van perfecte webteksten, de juiste afbeeldingen maken of selecteren en het creëren van de juiste content die helemaal past bij jouw nieuwe website. Hulp nodig met het vullen van jouw website, dan helpen wij je verder!

Hulp nodig met het vullen van jouw website?

Ik wil samen met jullie mijn website vullen
Online marketing strategie Red Banana

Niet nadenken over hosting

Dit is een belangrijk technisch verhaal: hosting. Simpel gezegd: hosting is de plek waar jouw website woont. Ook dit is een onderdeel dat snel over het hoofd gezien wordt, maar wel moet kloppen. Stap je namelijk over naar een ander content management systeem (CMS), dan moet de hosting optimaal zijn voor jouw nieuwe CMS. Kortom, jouw website moet wonen op de juiste plek.

Wij bouwen websites volledig in WordPress en gebruiken daarom Savvii als hosting provider. Savvii is een platform dat volledig op maat gemaakt is voor WordPress. Hierdoor is jouw nieuwe website sneller, stabieler, veiliger en altijd online! Zorg voor goede hosting, zo weet je zeker dat jouw website nog succesvoller zal zijn.

Hosting is de plek waar jouw website woont, zorg ervoor dat dit perfect geregeld is

Niet weten hoe jouw website wordt gebruikt

Niet een tunnel, maar een funnel. Een funnel kun je zien als een trechter op een website. Deze trechter neemt bezoekers aan de hand en maakt van een bezoeker een converteerder. Aan het einde van de funnel ontstaat er een conversie. Daar bedoelen we mee dat iemand een bestelling plaats, een contactformulier invult of zich inschrijft voor een nieuwsbrief. Het is een actie waarvan jij wilt dat een bezoeker deze uitvoert.

Bij dit onderdeel komt de online klantreis weer terug waar we al eerder over schreven. Hoe ziet die klantreis eruit? Welk media zorgt voor online zichtbaarheid en via welke kanalen komen bezoekers op jouw website? Ook is het belangrijk om te achterhalen waar jouw bezoekers naar op zoek zijn en hoe ze navigeren door de website. Een bezoeker komt uiteindelijk met een doel op jouw website terecht, maar kunnen ze dat doel wel behalen? Lukt dat niet, dan haken jouw bezoekers af en verdwijnen ze naar de concurrent, zonde!

Het is daarom belangrijk dat je de funnel optimaliseert en aanpast. Zorg ervoor dat de funnel van jouw website perfect is. Heb je hulp nodig met het optimaliseren van jouw funnel en wil je meer conversie? Laat het ons weten. Wij kunnen je helpen en maken jouw funnel nog beter!

Geen tunnelvisie maar 'Funnelvisie'!

Ik wil de funnel van mijn website optimaliseren
Website laten maken

Data verwijderen bij het lanceren van een nieuwe website

Oude koeien uit de sloot halen is geen goed idee, maar de data van een oude website is goud waard! Zorg ervoor dat je deze waardevolle kennis meeneemt naar jouw nieuwe website. Installeer Hotjar voordat je alles overzet, hiermee kun je inzien hoe een bezoeker zich gedraagt op jouw website. Met Hotjar kun je het gedrag van jouw bezoekers analyseren. Zo kun je jouw doelgroep steeds beter begrijpen en leren kennen. Nu kun je aanpassingen doorvoeren waar jouw gebruikers echt blij van worden.

Hiernaast is het ook belangrijk om de data van Google Analytics onder de loep te nemen. Wat zegt deze data precies en wat kun je hiervan leren? Welke pagina’s scoren goed en moet je dus sowieso niet verwijderen? Het is zonde als je bij het lanceren van je nieuwe website goed scorende pagina’s hebt verwijderd. Het is ongelooflijk, maar het gebeurt nog steeds!

Verwijder daarom nooit data van een oude website. Want op basis van deze data, kun je de juiste keuzes maken voor jouw nieuwe website en zorg je ervoor dat je vrienden blijft met Google

Data van een oude website is goud waard!

Staat de website live? Dan pas begint het feest!

Yes, de website is klaar en gaat live! Feest! Op dit moment is het goed om jezelf te realiseren dat alleen een website op zichzelf niet veel doet, jij moet nog aan de knoppen draaien. Denk aan het regelmatig updaten, nieuwe teksten toevoegen of aanpassingen doorvoeren die ervoor zorgen dat jouw website steeds beter wordt. Daarnaast moet je vanaf het begin rekening houden met een online marketingbudget, zo kun je meer bezoekers naar je website trekken en zorg je voor een vliegende start.

Wij kunnen je helpen!

Zoals je begrijpt is het bouwen van een website veel meer dan een simpel stappenplan volgen. Er zijn veel verschillende belangrijke onderdelen die een website succesvol maken. Heb je een geweldig idee voor een website, maar geen idee waar je moet beginnen? Of wil je meer succes met je huidige website en kan je wel wat hulp gebruiken? Laat het ons dan weten! Bij Red Banana hebben wij alle kennis en expertise in huis om jouw online avontuur tot een succes te maken.

Hulp nodig met jouw website? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Mogen wij jouw website maken?

Neem contact op!
Kristian Verhoef