We willen allemaal het liefst direct geholpen worden. Of het nu aan de balie van Schiphol is voor het inchecken van je bagage of bij de elektronicawinkel wanneer je geen idee hebt welke van de 100 tv’s je moet kiezen. Dit is online niet anders. Als een pagina op jouw website net niet snel genoeg laadt, is de kans groot dat een bezoeker afhaakt en elders verder zoekt.
Pagespeed, ofwel de laadsnelheid van je website, is cruciaal voor het succes van je online aanwezigheid. Het is van groot belang om jouw pagespeed altijd tot het maximale te optimaliseren. Wij vertellen je daarom in dit blog bomvol optimalisatie tips alles over het verbeteren van jouw pagespeed.
Het belang van pagespeed: 5 redenen om de pagespeed te verbeteren
We hoeven je niet uit te leggen dat een trage website ontzettend frustrerend kan zijn voor bezoekers. Een snelle website is daarom essentieel. Het werkt niet alleen prettig voor je bezoekers, maar het heeft ook directe invloed op je bedrijfsresultaten. Wij geven je een aantal redenen waarom het verbeteren van jouw pagespeed cruciaal is.
1. Verbeterde gebruikerservaring
Direct zien wat je zoekt, dat willen we allemaal. De klant is koning en bezoekers verwachten nu eenmaal dat een pagina direct laadt. Dit voorkomt frustraties bij een bezoeker en verbetert de algehele gebruikerservaring van jouw website.
2. Hogere conversieratio’s
Als er geen wachttijden bij de balie of kassa zijn, kun je ook lekker snel afrekenen en weer door met je dagelijkse bezigheden. Snellere websites leiden daarom ook tot meer conversies. Zo berekende Amazon ooit dat elke 100 milliseconden vertraging hen 1% in verkoop kostte.
3. Betere indexering in zoekmachines
Pagespeed is een van de belangrijkste rankingsfactoren van Google. Snelle websites krijgen dus voorrang in de ranking en scoren daardoor hoger in de zoekresultaten. Dit kan weer leiden tot meer organisch verkeer. Zo is pagespeed niet alleen belangrijk binnen jouw website, maar ook daarbuiten.
4. Minder bounce
Een webpagina zou eigenlijk binnen één en maximaal twee seconden moeten laden. Elke extra seconde kan leiden tot hogere bouncepercentages en dus minder tijd die bezoekers op je site doorbrengen. Want bezoek genereren is één, maar bezoekers op je website houden is nog belangrijker.
5. Creëer meer vertrouwen in jouw merk
Een snelle website is goed voor de reputatie van jouw merk. Een trage website kan namelijk onprofessioneel overkomen. Als jouw visitekaartje, in dit geval de website, al niet deugd, hoe zit het dan met de snelheid en nauwkeurigheid van jouw producten of diensten. Bouw dus een goede reputatie op door het verbeteren van jouw pagespeed.
Pagespeed verbeteren, hoe doe je dat?
Je kent nu het essentiële belang van een goede pagespeed. Gelukkig zijn er verschillende manieren om jouw pagespeed te verbeteren. Het is daarbij goed om te weten waar de grootste optimalisatiepunten liggen voor jouw website. Dit kun je eenvoudig checken via PageSpeed Insights. Dit is een gratis tool van Google die jouw website binnen enkele seconden scant en rate, waardoor jij snel inzichtelijk hebt hoe je ervoor staat.
Uit zo’n scan komen vaak basis optimalisaties die voor heel veel websites gelden. Wij geven je daarom ook alvast 8 veelvoorkomende optimalisatie tips die voor veel websites van toepassing zijn.
- Optimaliseer en comprimeer afbeeldingen
Zorg ervoor dat de bestandsgrootte van een afbeelding niet te groot is en gebruik de juiste bestandstypes, zoals JPEG, PNG en WebP.
- Gebruik browsercaching
Hiermee sla je gedeelten van je website op in de browser van de bezoeker, zodat pagina’s bij herhaald bezoek sneller laden.
- Minimaliseer HTTP-verzoeken
Door het aantal elementen op je pagina te verminderen (zoals scripts, stylesheets en afbeeldingen), verlaag je het aantal HTTP-verzoeken en versnelt je site.
- Schakel onnodige plug-ins uit
Plug-ins in bijvoorbeeld WordPress bieden veel voordelen, maar te veel plug-ins kunnen je website verzwaren en daardoor vertragen. Verwijder of deactiveer daarom plug-ins die je niet gebruikt.
- Preloading van CSS en JavaScript
Dit wil zeggen dat niet alle elementen van een website in één keer worden ingeladen, maar alleen de essentiële elementen van een pagina. Hierdoor hoeft er dus minder ingeladen te worden en dit scheelt laadtijd.
- Kies voor een snelle hostingprovider
De webhosting heeft een grote invloed op de prestaties van een website. Vaak biedt een webhost verschillende pakketten waarin je ook voor verschillende laadtechnieken kunt kiezen. Kies dus altijd een betrouwbare en snelle webhosting.
- Implementatie van Content Delivery Network (CDN)
Een CDN verspreidt de content die je deelt over verschillende servers. Hierdoor maak je als gebruiker altijd gebruik van de dichtstbijzijnde server en dat scheelt laadtijd.
- Automatiseer jouw pagespeed optimalisaties
Bovenstaande optimalisaties zijn effectief, maar kunnen ook technisch complex zijn. Automatiseer daarom jouw pagespeed optimalisaties met een integratie die het werk voor jou uit handen neemt.
Verbeter jouw pagespeed vandaag nog!
Een snelle website leidt tot betere gebruikerservaringen, hogere conversieratio’s en verbeterde SEO-prestaties. Het is dus belangrijk om vandaag nog te starten met het optimaliseren van jouw pagespeed. Wij hebben de experts in huis om jou op weg te helpen met het verbeteren van de pagespeed van jouw website. Meer weten? Neem contact met ons op!