Webdesign

Poezenbazen case: conversies verhogen door middel van A/B testing

In dit blog nemen we je mee in het proces van conversie verhoging door middel van A/B testing!

 

 

 

Case Poezenbazen door Red Banana

Bij Red Banana zijn we continu bezig met doorontwikkelen. Dit omvat kleine aanpassingen, maar ook intensieve testperiodes door volledige A/B testen uit te voeren om conversie te verhogen. Hier gebruiken wij onder andere onze eigen webshop Poezenbazen voor. Met deze ultieme succes- (en test)case kunnen we ontwikkelen, testen, bijsturen en innovaties doorvoeren. 

In dit blog nemen we je mee in conversie verhoging door middel van A/B testing!

Poezenbazen: de leukste kattenwebshop van Nederland!

Wat als we een platform ontwikkelen waar de expertise van al onze collega’s samenkomt? De kattenwebshop Poezenbazen is geboren uit onze liefde voor katten, maar vooral ook uit het idee om onszelf uit te dagen. Alleen het beste is goed genoeg. Zo kunnen we onze (toekomstige) klanten nog beter van dienst zijn.

Poezenbazen bestaat nu ruim een jaar. Iets meer dan 80% van onze bezoekers komt binnen via Google (SEO), ons concept is origineel en uniek, de focus ligt vol op User Experience  (UX) en User Interface (UI) en we blijven continue doorontwikkelen. Naast een testcase, is de kattenwebshop inmiddels dus ook al een echte succescase geworden!

De Poezenbazen huisstijl

Bij het ontwerpen van een (nieuwe) website houden we natuurlijk zo goed mogelijk rekening met de huisstijl. Zo is het belangrijk om kleuren, lettertypes en illustraties op elkaar af te stemmen. Er is daarom in het eerste ontwerp gekozen voor licht blauwe buttons, die mooi aansloten op de huisstijl met zachte pasteltinten.

Zoals te zien op onderstaande afbeelding:

 

 

Kleuranalyse knoppen

Uit een uitgebreide analyse van de Poezenbazen website kwamen een aantal verbeterpunten naar voren. Zo wilde we testen of we conversieverbeteringen konden doorvoeren binnen de User Experience (UX). Dit gaat immers om het gevoel en de interactie die een bezoeker heeft met een website. Uit de analyse bleek dat de call to action knoppen in een fellere en meer opvallende kleur beter zouden kunnen converteren. Vervolgens zijn we dit gaan testen!

A/B testing

Het is altijd een aanname, dat bijvoorbeeld een bepaalde kleur beter zal converteren. Om er achter te komen of dit daadwerkelijk zo is kun je bijvoorbeeld A/B-testen.

De naam doet het al vermoeden: met A/B-testen onderzoek je twee versies van een pagina van een website. Je denkt dus op voorhand al te weten hoe je de pagina kunt verbeteren. In ons geval zijn de huidige CTA-buttons licht blauw, en we denken dat ze beter fel groen gemaakt kunnen worden. De A variant was  dus onze huidige kleur, en de B variant was een felle groene kleur.

Hoe dit vervolgens werkt? Je stuurt de ene helft van de bezoekers naar de A variant, en de andere helft naar de B variant. De versie die gecontroleerd moet worden is altijd variant A en variant B is altijd de versie waarop je de aanpassing test.

De B variant kun je hieronder bekijken:

 

 

Google Optimize

Voor de A/B-test hebben we gebruik gemaakt van Google Optimize. Dit is een tool die volledig gratis is, waardoor je laagdrempelig en snel kunt starten. Je installeert Google Optimize eenvoudig op je website met een javascript-code. Wanneer de tool gekoppeld is aan je website en aan Google Analytics kun je aan de slag met A/B-testen.

120.000 geregistreerde sessies

Voor een A/B-test is er geen exact aantal sessies te noemen. De steekproefgrootte is afhankelijk van verschillende factoren, en bereken je van te voren. Voor onze Poezenbazen A/B-test hebben we 120.000 sessies geregistreerd, 60.000 per variant.

Dit is de A versie van de check-out pagina:

 

Conversieverbetering van 20%

Natuurlijk zijn de resultaten na afloop uitgebreid geanalyseerd. Door de CTA-knoppen van een pasteltint te veranderen naar opvallende felle kleur, is er een conversieverbetering van maar liefst 20% naar voren gekomen! Wat een fantastisch resultaat is gebleken. De wijzigingen zijn daarom na de A/B-test zo snel mogelijk definitief doorgevoerd.

Dit is de B versie van de check-out pagina:

 

Ook aan de slag met A/B testing?

Wil je ook conversieverbeteringen in jouw webshop doorvoeren? Wij van Red Banana kunnen je daarbij helpen! Neem contact met ons op, dan plannen we een (virtueel) bakkie in om te bespreken hoe we voor jou aan de slag kunnen. Let’s go bananas!