Content marketing

Waarom een zoekwoordenonderzoek uitvoeren? Wij geven je 6 redenen!

Met een zoekwoordenonderzoek kom je tot een lijst met keywords waarvoor je jouw website wilt optimaliseren. Een tijdrovende-, maar noodzakelijke klus die je regelmatig moet uitvoeren. Waarom is het aan te raden om zo vaak een zoekwoordenonderzoek doen? Oftewel: wat maakt deze analyse zo belangrijk? Dat lees je hier!

Geschreven door Chloë Nieuwdorp Fotografie door Rowan Lens
Zoekwoordenonderzoek

Waarom is zoekwoordenonderzoek belangrijk?

Er zijn talloze redenen te noemen waarom het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek belangrijk is.

In dit blog beperk ik mij tot de 6 belangrijkste redenen voor het regelmatig analyseren van je zoekwoorden:

Zoekwoordenonderzoek

1. Een zoekwoordenonderzoek is de basis van iedere goede contentmarketingstrategie

Zonder een zoekwoordenonderzoek uit te voeren, is het onmogelijk om een gedegen contentstrategie uit te zetten. Hoe weet je dan waarover je content moet creëren?

Hier heb je vast wel ideeën over, maar weet je ook zeker dat dit de content is waar jouw doelgroep naar zoekt?

Met een zoekwoordenonderzoek kun je dit toetsen.

2. Met een zoekwoordenonderzoek ontdek je de zoekintentie van je doelgroep

In de basis gaat het er bij een zoekwoordenonderzoek om dat je erachter komt waar jouw doelgroep naar op zoek is. Je denkt misschien al te weten wat hun zoekintentie is, maar weet je ook al hoe ze die omschrijven?

Welke woorden gebruikt jouw doelgroep wanneer ze op zoek zijn naar jouw producten en diensten?

Daar kun je met een gedegen zoekwoordenonderzoek achter komen!

3. Met een zoekwoordenonderzoek ontdek je welke vragen er bij je klanten spelen

Tijdens een zoekwoordenonderzoek zul je niet alleen productnamen of algemene onderwerpen gerelateerd aan jouw product of dienst tegenkomen. Veel mensen zoeken namelijk ook naar een antwoord op hun specifieke vraag in Google.

Ook deze vragen kom je tegen tijdens een zoekwoordenanalyse. Ideaal voor het opstellen van een pagina met veelgestelde vragen of als onderwerp voor een blog bijvoorbeeld.

4. Een zoekwoordenonderzoek geeft inzicht in de posities waarop je rankt

Heb jij enig idee met welke keywords je op welke posities rankt in Google? Misschien heb je dit weleens getest door een keyword in te typen in de zoekbalk van Google.

Geen resultaat?

Het zou goed kunnen dat je tóch rankt voor dit keyword, alleen bijvoorbeeld pas op pagina 5 van de zoekresultaten. Een zoekwoordenonderzoek brengt deze ‘verborgen’ posities aan het licht.

Bovendien ontdek je met een zoekwoordenonderzoek voor welke keywords je allemaal rankt, dus niet alleen de keywords die volgens jou relevant zijn. En daar kunnen best nog hele interessante keywords tussen zitten!

5. Met een zoekwoordenonderzoek ontdek je interessante gerelateerde keywords

Tijdens het uitvoeren van een zoekwoordanalyse onderzoek je niet alleen op welke keywords je momenteel rankt. Je onderzoekt ook wat potentieel interessante keywords zijn. Op deze manier ontdek je interessante gerelateerde keywords waar je content over kunt creëren.

Denk hierbij ook aan long tail keywords: dit zijn specifieke keywords die meer op een niche gefocust zijn.

6. Met een zoekwoordenonderzoek ontdek je waar je concurrenten voor ranken

Wanneer je op zoek gaat naar potentieel interessante keywords waar je nog niet op rankt: vergeet dan niet om even bij de concurrentie te gluren. Het analyseren van de keywords waar je concurrenten voor ranken is een belangrijk onderdeel van je zoekwoordenonderzoek.

Wanneer je concurrenten het goed doen, heb je gelijk een overzicht van keywords voor jouw keyword research strategie.

Ranken je concurrenten voor weinig of irrelevante keywords?

Dan is de kans groter dat je met een gedegen keyword research strategie relatief snel belangrijke posities in de Google zoekresultaten kunt bemachtigen.

WOW!

Neem direct contact met ons op om de mogelijkheden door te spreken.

Neem contact op