Content marketing

Waarom een zoekwoordenonderzoek uitvoeren? Wij geven je 6 redenen!

Met een zoekwoordenonderzoek kom je tot een lijst met keywords waarvoor je jouw website wilt optimaliseren. Een tijdrovende-, maar noodzakelijke klus die je regelmatig moet uitvoeren. Waarom is het aan te raden om een zoekwoordenonderzoek doen? Oftewel: wat maakt deze analyse zo belangrijk? Dat lees je hier!

Geschreven door Red Banana Fotografie door Rowan Lens
Chloë voert een zoekwoordenonderzoek uit in SEMrush

Waarom is een zoekwoordenonderzoek uitvoeren belangrijk?

Er zijn talloze redenen te noemen waarom het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek belangrijk is.

In dit blog beperk ik mij tot de 6 belangrijkste redenen voor het regelmatig analyseren van je zoekwoorden:

Brett en Chloë zijn bezig met het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek en bekijken Google Trends

1. Een zoekwoordenonderzoek is de basis van iedere goede contentmarketingstrategie

Zonder een zoekwoordenonderzoek uit te voeren, is het onmogelijk om een gedegen contentstrategie uit te zetten. Hoe weet je anders waarover je content moet creëren?

Hier heb je vast wel ideeën over, maar weet je ook zeker dat dit de content is waar jouw doelgroep naar zoekt?

Natuurlijk weet je met welke vragen klanten bij jou aankloppen, maar zijn dit alle vragen die bij jouw doelgroep spelen en die jij voor ze kunt beantwoorden?

Met een zoekwoordenonderzoek kun je dit toetsen.

2. Met een zoekwoordenonderzoek ontdek je de zoekintentie van je doelgroep

In de basis gaat het er bij een zoekwoordenonderzoek om dat je erachter komt waar jouw doelgroep naar op zoek is. Je denkt misschien al te weten wat hun zoekintentie is, maar weet je ook al hoe ze die omschrijven?

Welke woorden gebruikt jouw doelgroep wanneer ze op zoek zijn naar jouw producten en diensten?

Daar kun je met een gedegen zoekwoordenonderzoek achter komen!

Rowan van Red Banana googled rode bananen

3. Met een zoekwoordenonderzoek ontdek je welke vragen er bij je klanten spelen

Tijdens een zoekwoordenonderzoek kom je niet alleen productnamen of algemene onderwerpen gerelateerd aan jouw product of dienst tegen. Sterker nog: jouw potentiële klanten zijn wellicht nog niet eens bekend met jouw product of dienst.

Om ook die mensen te kunnen bereiken, is het van belang om de vragen die jouw product of dienst beantwoordt- of de problemen die jouw product of dienst oplost te kennen.

Ook deze vragen en problemen kom je tegen tijdens een zoekwoordenanalyse.

Ideaal voor het opstellen van een pagina met veelgestelde vragen of als onderwerp voor een blog bijvoorbeeld!

4. Een zoekwoordenonderzoek geeft inzicht in de posities waarop je rankt

Heb jij enig idee met welke keywords je op welke posities rankt in Google? Misschien heb je dit weleens getest door een keyword waarop je graag zou ranken in te typen in de zoekbalk van Google.

Geen resultaat?

Het zou goed kunnen dat je tóch rankt voor dit keyword, alleen bijvoorbeeld pas op pagina 5 van de zoekresultaten. Een zoekwoordenonderzoek brengt deze ‘verborgen’ posities aan het licht.

Bovendien ontdek je met een zoekwoordenonderzoek alle keywords waarvoor je rankt, dus niet alleen de keywords die volgens jou relevant zijn. En daar zitten soms hele interessante keywords tussen!

Johan en Chloe van Red Banana overleggen over het zoekwoordenonderzoek voor een klant

5. Met een zoekwoordenonderzoek ontdek je interessante gerelateerde keywords

Tijdens het uitvoeren van een zoekwoordanalyse onderzoek je niet alleen op welke keywords je momenteel rankt. Je onderzoekt ook wat potentieel interessante keywords zijn.

Op deze manier ontdek je interessante gerelateerde keywords waar je content over kunt creëren.

Denk hierbij ook aan long tail keywords: dit zijn specifieke keywords die meer op een niche gefocust zijn. Er wordt minder gezocht op dit soort keywords, maar er zit ook minder concurrentie op. Ze passen waarschijnlijk veel beter bij jouw organisatie en kunnen daarom erg waardevol zijn voor je ranking.

6. Met een zoekwoordenonderzoek ontdek je waar je concurrenten voor ranken

Vergeet niet om even bij de concurrentie te gluren wanneer je op zoek gaat naar potentieel interessante keywords waar je nog niet op rankt. Het analyseren van de keywords waar je concurrenten op ranken, is een belangrijk onderdeel van je zoekwoordenonderzoek.

Wanneer je concurrenten het goed doen, heb je gelijk een overzicht van keywords voor jouw keyword research strategie.

Ranken je concurrenten voor weinig of irrelevante keywords?

Dan is de kans groter dat je met een gedegen keyword research strategie relatief snel belangrijke posities in de Google zoekresultaten kunt bemachtigen.

Hulp nodig?

Op zoek naar iemand die een zoekwoordenonderzoek voor je uitvoert?

Neem dan contact op