Content

Waarom een zoekwoordenonderzoek uitvoeren?

Met een zoekwoordenonderzoek kom je tot een lijst met keywords waarvoor je jouw website wilt optimaliseren. Een tijdrovende-, maar noodzakelijke klus die je regelmatig moet uitvoeren. Waarom is het aan te raden om zo vaak een zoekwoordenonderzoek doen? Oftewel: wat maakt deze analyse zo belangrijk? Dat lees je hier!

Geschreven door Chloë Nieuwdorp Fotografie door Rowan Lens
Zoekwoordenonderzoek

Waarom is een zoekwoordenonderzoek belangrijk?

Er zijn talloze redenen te noemen waarom een zoekwoordenonderzoek belangrijk is.

In de basis gaat het erom dat je weet waar jouw doelgroep naar op zoek is. Je denkt misschien al te weten wat hun zoekintentie is, maar weet je ook al hoe ze die omschrijven?

Welke woorden gebruikt jouw doelgroep wanneer ze op zoek zijn naar jouw producten en diensten?

Daar kun je met een gedegen zoekwoordenonderzoek achter komen!

Zoekwoordenonderzoek

3 misverstanden over zoekwoordenonderzoek

Het uitvoeren van een gedegen zoekwoordenonderzoek wordt vaak onderschat. Om verschillende redenen voeren marketeers dan maar helemaal geen analyse uit. Dat komt in de meeste gevallen door de volgende 3 misverstanden:

  1. “Ik weet al wat mijn doelgroep zoekt”

Veel organisaties denken al te weten wat hun doelgroep zoekt. Dat is in grote lijnen waar, maar daar schuilt gelijk de eerste valkuil. Je weet misschien wel wat je doelgroep zoekt, maar vaak niet hoe je doelgroep dat omschrijft. Met een zoekwoordenonderzoek kun je dit achterhalen.

  1. “Met mijn unieke benamingen, spring ik vanzelf uit de zoekresultaten”

Marketeers willen hun merk graag onderscheiden van de concurrentie. Zo bieden attractieparken geen “dagje uit” maar een “beleving”, vakantieparken geen “vakantiehuis” maar een “cottage” en een sportschool geen “fitnessabonnement” maar een “gezonde leefstijl”.

Dat is natuurlijk prima, alleen genereren dit soort termen over het algemeen weinig bezoekers naar je website. Op basis van een zoekwoordenonderzoek kun je uitzoeken welke keywords wél voor bezoek naar je website zorgen.

Knowing how to distinguish between an ideal keyword and the reality of queries will help you to refine your strategy and success as an online marketer – Neil Patel

Er zit veel verschil in de zoekresultaten van verschillende keywords die hetzelfde betekenen.

  1. “De concurrentie is te sterk om goed te kunnen ranken”

In tegenstelling tot de voorgaande twee misverstanden, is dit een negatief argument om geen zoekwoordenonderzoek uit te voeren.

Als nieuwe speler moet je er niet vanuit gaan gelijk op algemene keywords als “inboedelverzekering”, “nieuwe laptop” of “dieetvoeding” te ranken. Sterker nog: dat duurt maanden tot jaren.

Moet je dan maar geen zoekwoordenonderzoek uitvoeren?

Juist wel!

Zo kun je uitzoeken welke long tail keywords interessant zijn voor jouw business. Dit zijn specifieke keywords die meer gefocust zijn op een niche. Ze brengen je niet gelijk de bezoekersaantallen waar je misschien van droomde, maar de kans dat de bezoekers die komen converteren tot leads of zelfs klanten is een stuk groter!

Door middel van een goede keyword research strategie op basis van onder andere long tail keywords kun je juíst uitzoeken op welke keywords je goed kunt ranken.

Veel concurrenten? Focus je keyword research strategie op long tail keywords!

Zoekwoordenonderzoek laten doen

Zoals eerder aangegeven, is een zoekwoordenonderzoek een tijdrovende klus die je regelmatig moet uitvoeren. Daarom kiezen veel bedrijven ervoor om zoekwoordenonderzoek te laten doen, door de SEO-specialisten van Red Banana bijvoorbeeld.

Onze SEO-specialisten zijn zó goed in het uitvoeren van zoekwoordenanalyses, dat Sherlock Holmes er verlegen van wordt. Door middel van verschillende tools speuren zij het hele web af om tot de beste keyword research strategie te komen.

Wij helpen je graag bij het analyseren van je belangrijkste keywords en het bepalen van jouw keyword research strategie!

WOW!

Neem direct contact met ons op om de mogelijkheden door te spreken.

Neem contact op