SEO

Zo ben je lokaal goed vindbaar in Google met de feestdagen

Geschreven door Thomas Storm
Lokaal goed vindbaar met de Feestdagen

De feestdagen komen er weer aan en dan wil je als lokaal opererend bedrijf natuurlijk goed gevonden worden in Google op zoektermen die met jouw bedrijf en de feestdagen te maken hebben. Heb je een hotel dan wil je boekingen binnenslepen voor ‘kerstovernachting Roosendaal’ en soortgelijke termen. Het is dus super belangrijk dat je voor deze paar piekdagen goed gevonden wordt in de diverse zoekmachines.

Lokale SEO

Wat is lokale SEO?
Bij lokale SEO richt een website zich op een specifieke regio of stad. Je wilt specifiek in die regio beter gevonden worden omdat je een bepaald verzorgingsgebied hebt voor je diensten. Mensen woonachtig in een bepaalde straal rondom je bedrijf wil je zien te bereiken.

Lokale SEO leunt veel zwaarder op NAW-gegevens en eerlijke reviews. Autoriteit uit backlinks speelt daarentegen een minder belangrijke rol dan bij landelijke of internationale zoekmachine optimalisatie. Dat is niet verwonderlijk als je nagaat dat de concurrentie lokaal minder groot is dan wereldwijd. Wil je tijdens de feestdagen goed gevonden worden in zoekmachines als Google? Onderneem dan deze stappen:

1. Adresgegevens moeten kloppen

Google vindt het tof om zeker te weten dat jouw bedrijf lokaal gevestigd is. Je wilt niet dat je in een andere stad gevestigd bent dan waarop je lokaal goed gevonden wordt. Zorg ervoor dat alle contactinformatie (bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer, e-mail en openingstijden) goed ingevuld staat op jouw website en in het Google My Business profiel. Ja, die moet je ook echt hebben!

2. Reviews zijn erg belangrijk

Een lokaal bedrijf zonder recensies komt onprofessioneel over. Misschien is het je al eens opgevallen dat wanneer je met Google op een lokale dienst zoekt er vooral resultaten getoond worden mét reviews. Jij als ondernemer moet je klanten zien te verleiden een review achter te laten. Wees niet bang voor een slechte review, want jouw service is natuurlijk top! Daarnaast komt het natuurlijker over als niet iedereen hetzelfde zegt en een keer een wat mindere recensie is geen ramp. Vraag je klanten dus altijd of zij een beoordeling willen plaatsen over jouw bedrijf in Google My Business (te vinden via Google zoekresultaten), Facebook of op je website.

3. Unieke pagina per zoekterm

Maak unieke pagina’s aan voor de zoektermen waar je tijdens de feestdagen op gevonden wilt worden. Zorg ervoor dat je voor elke belangrijke zoekopdracht een aparte pagina of blog hebt aangemaakt. Natuurlijk moet je daarbij rekening houden met de standaard SEO instellingen, zoals een relevante H1 titel, een passende meta-titel en beschrijving en een goed leesbare tekst.

4. Lokale vermeldingen

Wanneer je in Google zoekt naar stad + startpagina of stad + partners zal je een hoop relevante pagina’s tegenkomen waar jij op vermeld wilt worden. Dit is een arbeidsintensief klusje, maar verhoogt wel je lokale autoriteit.

5. Wacht niet te lang… Begin nu al!

Op dit moment duurt het nog een kleine 2 maanden voordat het Sinterklaasavond is en ietsje langer voordat het kerstavond en Oud- en Nieuwfeest gevierd worden. Benut deze aanloopperiode om je hele website ‘holiday-proof’ te maken én Google de tijd te geven om de nieuwe content goed te laten indexeren.

Hulp nodig?

Red Banana helpt je graag bij het vergroten van je online bereik en we zetten graag een tandje bij om mooie resultaten te bereiken.