Social media adverteren: laat dat maar aan ons over!

Effectief adverteren op social media en maximale resultaten behalen? Wij helpen jou van A tot Z!

Social media adverteren
Je wilt

Effectief op social media adverteren

Adverteren op social media is één van de meest efficiente manieren van advertising op dit moment. Niet gek dat wij hier als online marketing bureau alles over weten. Social media adverteren is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Er zijn een hoop factoren waar je rekening mee moet houden. Gelukkig weet #teambanana alles over social media adverteren. Lees hier stap voor stap over onze werkwijze.

Belangrijk ter voorbereiding

Bepalen van jouw social media strategie

Jouw social media campagne valt of staat met een goede social media strategie. Dit is een plan met een visie en doelstellingen die passen bij jouw organisatie. Met het opstellen van de strategie wordt social media adverteren een stuk makkelijker en wij helpen je hier natuurlijk bij.

Je weet op voorhand wie je doelgroep is en via welke sociale media kanalen zij te bereiken zijn. Ook bepalen we in de social media strategie welke middelen en type content we kunnen inzetten om de ontvanger warm te maken en te houden. Dit laatste is voor social media adverteren heel belangrijk. Door middel van eerdere betrokkenheidsacties van een persoon bij een advertentie, kunnen we opvolg advertenties nog specifieker maken, zodat je warme klanten nog een keer kunt prikkelen. Retargeting noemen we dit.

Social media adverteren is onderdeel van jouw social media strategie. Wij maken een plan voor jou op maat, van platformkeuze tot advertentieopmaak!

Social media adverteren instagram advertentie

Social advertising platformen selecteren

Aan de hand van jouw aangeboden producten of diensten, vormt een doelgroep zich vanzelf. Het is goed om van te voren te bepalen waar jouw doelgroep zich bevindt. Het ene social media platform is meer geschikt om een bepaalde doelgroep te bereiken dan het andere platform.

Andere factoren waar wij rekening mee houden bij social media adverteren, zijn jouw doelstellingen en campagnematerialen. Zo kun je gebruik maken van bijvoorbeeld afbeeldingen en video’s en we kunnen zelfs voor je testen wat het beste werkt.

Door onze ervaring met verschillende platformen weten we precies wat het beste social media platform is voor jouw campagne.

Wij hebben ervaring met:

  • Facebook adverteren
  • Instagram adverteren
  • LinkedIn adverteren
social media adverteren platformen selecteren

Doelgroep bepalen

Ja, je kent je doelgroep. Maar elke campagne of advertentie richt zich op een specifiek segment uit jouw doelgroep. Wij kennen alle doelgroepen van verschillende social media platformen. Ook kunnen wij op basis van demografische gegevens, zoals leeftijd, geslacht of woonplaats een specifiek segment bereiken. Maar we gaan verder dan dat. We doen namelijk ook onderzoek naar eventuele interesses en het gedrag van de doelgroep. Zo trechteren wij jouw complete doelgroep tot de specifieke groep die je wilt bereiken met een bepaalde campagne.

Tracking events installeren

Nu wordt het interessant, want doormiddel van zogenoemde tracking kunnen wij zien wat een persoon doet, nadat hij op de link in jouw advertentie heeft geklikt. Op basis daarvan kunnen we zowel social media campagnes als de content op jouw website verbeteren. Daarnaast kunnen we deze personen later nog een keer bereiken of zelfs look-a-like doelgroepen voor aanmaken. Dit zijn personen met dezelfde eigenschappen als iemand die interactie heeft gehad met jouw campagne of advertenties.

Wij traceren en verzamalen gegevens en gedrag via:

  • De Facebook pixel voor Facebook en Instagram
  • De LinkedIn pixel
  • Google analytics

Hoe we dit doen? Simpel: we installeren een code op jouw website, waardoor gegevens en gedrag van bezoekers automatisch worden verzameld. Dit doen we voor de hele website, maar ook voor bepaalde pagina’s of acties. ‘Events’ noemen we dit.

Social media adverteren facebook pixel
Social media adverteren google analytics

Campagne doelstelling bepalen

Aan de hand van de doelstelling van de campagne hebben we de voorgaande stappen al doorlopen. Wij hebben voor jou uitgedokterd via welk platform een campagne het best kan worden verspreid en we hebben een doelgroepbepaling gemaakt. Maar wist je dat je per platform ook weer los kunt kiezen voor verschillende doelstellingen?

Zo kun je kiezen uit bijvoorbeeld meer verkeer naar je website, veel betrokkenheid bij een video of gewoon keiharde verkopen genereren door social media advertising. Afhankelijk van het platform en het campagnemateriaal zijn meerdere doelstellingen mogelijk. De platformkeuze en campagnedoelstelling worden vaak tegelijk bepaald, omdat de social media platformen zelf ook helpen om campagnes te optimaliseren voor jouw doelstelling.

Advertentieset opmaken

In de advertentieset verwerken we alle instellingen. Denk hierbij aan de looptijd, het budget en de doelgroepbepaling. Maar ook de plaatsing van de advertentie is van belang. Zo kun je bij Facebook bijvoorbeeld kiezen uit meer dan 15 verschillende plekken om jouw advertentie te plaatsen. Ook hier denken wij goed over na, zodat jouw advertentie er meteen uitspringt!

Advertentie opmaken

What you see is what you get!

De opmaak is voor de doelgroep het belangrijkste onderdeel van jouw campagne of advertenties. We kunnen bestaande berichten, zoals op Facebook of LinkedIn voor je promoten, zodat jouw eigen gemaakte bericht een extra boost krijgt. We kunnen ook een custom advertentie maken, zodat jouw advertentie er nog meer uitspringt tussen de ‘gewone’ berichten.

social media adverteren facebook advertentie

Monitoren en rapporteren

Monitoren is erg belangrijk bij social media adverteren. Tijdens de looptijd van de campagne houden wij de resultaten nauwlettend bij. Zo kunnen we de advertenties altijd bijsturen waar nodig om het advertentiebudget maximaal te benutten.

Wens je de resultaten na afloop van de campagne mooi en overzichtelijk in te zien? Geen probleem! Wij rapporteren alle statistieken van jouw campagne, zodat jij precies weet waar je voor betaalt.

Retargeting

Als de looptijd van een advertentie is afgelopen kunnen wij door verschillende gegevens, waaronder verkregen uit tracking events, een doelgroep aanmaken van de bereikte personen. Met deze doelgroep kunnen we een opvolg advertentie nog specifieker maken. Zo houden we jouw potentiele klanten warm.

Hoe we dat doen? We hebben verschillende modellen die we kunnen hanteren om een campagne in te schieten en doelgroepen te trechteren. Door het gedrag te volgen, weten we precies welke personen het meeste interesse hebben in jouw producten. Deze personen kunnen we vervolgens retargeten met een conversie advertentie.

Social media monitoren en rapporteren

Succesverhalen

Wij verzorgen social media advertising voor onder andere Garmin, Financiële Meesters, Restaurant het Hooihuis en Kasteel Maurick. Dit levert tal van mooie resultaten op. Hieronder vind je een greep van onze social media campagnes en hoe deze bijdragen aan het behalen van marketing doelen van onze klanten.

Case 1

Lancering Garmin Pay

Social media is de uitgelezen manier om nieuwe producten of diensten te lanceren. Garmin is al jaren onze trouwe klant voor onder andere social media management en social media advertising. Middels het ‘see, think, do, care-model’ van Google hebben we de lancering van Garmin Pay uitgerold. Door middel van Garmin Pay kunnen gebruikers met geselecteerde Garmin smartwatches contactloos betalen.

Voor de lancering hebben we gebruik gemaakt van Facebook en Instagram campagnes. Er zijn vier verschillende video’s gemaakt voor vier verschillende doelgroepen. Deze video’s zijn verspreid over de maand getoond via verschillende platformen en plaatsingen. Van de mensen die deze video minimaal 90% af hebben gekeken, hebben wij een doelgroep gemaakt om de laatste fase te targeten.

0

Social video Garmin Pay

De laatste fase had als doel om mensen mee te laten doen aan een winactie via social media. Door alleen de echt geïnteresseerde uit de vorige fasen te targeten, optimaliseerde wij de campagne dusdanig, zodat we de meeste linkclicks naar de actiepagina (die wij natuurlijk zelf hebben gemaakt) kregen. En met succes! Met de lancering van Garmin Pay bereikten we maar liefst 1,2 miljoen mensen en dat alleen via Facebook en Instagram. Met de laatste targeting hebben we gezorgd voor bijna 10.000 linkclicks in 3 weken tijd. En een hoop leuke inzendingen voor de winactie!

01

Een van de creatieve winnaars

Case 2

Leadgeneratie Financiële Meesters

Financiële Meesters heeft verschillende vestigingen in Nederland, met allemaal hun eigen Facebook-account. Door middel van Facebook advertising kunnen wij gemakkelijk de doelgroep targeten in en rondom de standplaats van de vestiging.

Door wekelijkse campagnes naar verschillende doelgroepen te verspreiden genereren we continu verkeer naar de website van Financiële Meesters. Dit verkeer zorgt voor autoriteit van de website, waardoor de website organisch ook beter gevonden wordt. Inmiddels is de website organisch zo sterk, dat maar liefst 30% van het verkeer organisch terecht komt bij Financiële Meesters. En het grootste deel? Jazeker, door middel van social media adverteren. Ruim 65%!

Facebook advertentie social media adverteren
Facebook advertentie social media adverteren
Facebook advertentie social media adverteren

Een goede social media campagne heeft indirect invloed op de organische zoekresultaten in Google

Door de verbetering van de autoriteit is ruim de helft van alle afspraken die via de website worden gemaakt nu via organische zoekresultaten. Nog steeds wordt 30% van de afspraken nog altijd gemaakt via de social media campagnes. Social media adverteren hoeft dus helemaal niet veel te kosten. Sterker nog: het levert juist heel veel op!

Waarom Red Banana dé uitkomst is voor jouw social media advertising?

  • Red Banana heeft ervaring met verschillende platformen
  • Red Banana kent de algoritmes van social media
  • Red Banana weet jouw gedetailleerde doelgroep te vinden
  • Red Banana verzorgt niet alleen een plan, maar ook de hele uitwerking van jouw campagnes
  • Red Banana monitort en rapporteert jouw social media campagnes

Wij helpen jou graag met het adverteren op social media. Ga je zelf aan de slag met bijvoorbeeld Facebook adverteren? Check dan zeker onze guide voor Facebook advertenties. Wil je het overlaten aan de professionals? Je hebt ons nummer!

Effectieve social media advertising voor jouw producten of diensten?

Neem contact met ons op!

Contact opnemen
Wat is social media marketing?

Social media marketing is een marketingtechniek waarbij social media wordt ingezet om doelen te behalen. Social media adverteren is hier een groot onderdeel van.

Hoe effectief is social media adverteren?

Social media adverteren is één van de meest effectieve manieren van adverteren, omdat je heel specifiek doelgroepen kunt targeten en resultaten kunt monitoren.

Wat is targeten?

Targeten of targeting is het selecteren van een doelgroep door deze te filteren op demografische gegevens, gedrag en interesses.

Hoeveel kost social media adverteren?

De kosten van adverteren op social media hangt af van meerdere factoren, waaronder jouw doel, grootte van de doelgroep en sterkte van de advertentie.