Wat is social media?

Je leest het hier allemaal!

1. Wat is social media?

Social media is een verzamelbegrip voor verschillende online platformen als Facebook, Instagram en Twitter waarop gebruikers de inhoud verzorgen. De grote kracht van social media is de interactie en het dialoog tussen de verschillende gebruikers.

De content die de gebruikers met elkaar delen kan uiteenlopen van tekstuele informatie, foto’s, video’s en podcasts. Het ene social media kanaal is geschikter voor een bepaald type content dan een ander social media kanaal.

It takes discipline not to let social media steal your time

2. Hoe werkt social media?

Social media werkt met een algoritme. Om te zorgen dat de inhoud van social media die dus wordt verzorgd door de gebruikers geen grote puinhoop wordt, zijn algoritmes in het leven geroepen. Hiermee zorgen de kanalen dat informatie van gebruikers wordt geordend.

Tegenwoordig worden bijna alle berichten op social media geplaatst met een commerciële reden. Echter willen de social media kanalen natuurlijk relevant blijven voor de gebruikers. Daarom is er een zogenoemd algoritme.

Wat is een algoritme?

Een algoritme is een wiskundige formule die achter de schermen zorgt dat sociale media kunnen inspelen op jouw én hun eigen behoeftes. De verschillende kanalen willen natuurlijk geld verdienen en zorgen door middel van het algoritme dat advertenties aantrekkelijk zijn voor bedrijven. Op die manier zorgen de kanalen dat er geld binnenkomt. Het goede aan zo’n algoritme is dat het rekening houdt met allerlei mogelijke gebeurtenissen en zich altijd kan aanpassen op deze gebeurtenissen.

Ga maar eens bij jezelf na: je hebt een paar keer een aantal kattenvideo’s geliked en/of bekeken op bijvoorbeeld Facebook. Dan krijg je ineens veel meer kattenvideo’s te zien toch? Daar is het algoritme verantwoordelijk voor.

Het algoritme wordt ook steeds slimmer naarmate meer mensen het sociale media kanaal gebruiken. Doordat jij steeds bepaalde dingen liket, deelt of zelfs alleen al bekijkt, leert het algoritme wat je leuk vindt en gaat het content aanbieden die je misschien ook wilt zien.

3. Voordelen van social media

Jaarlijks gebruiken miljoenen (!) mensen diverse social media kanalen en dat is dus de uitgelezen kans voor jou om je product of dienst op de kaart te zetten. Het zou dus eigenlijk geen vraag meer moeten zijn.

Ieder jaar voert Newcom het social media onderzoek uit. Uit onderzoek van Newcom blijkt dat WhatsApp in 2019 (opnieuw) het meest gebruikte platform is met 11,9 miljoen gebruikers. Maar liefst 9,1 miljoen gebruikers hiervan gebruikt WhatsApp dagelijks! Daarna volgt Facebook met 10,1 miljoen gebruikers waarvan 6,8 miljoen het platform dagelijks gebruikt. Een social media kanaal dat ontzettend hard groeit, is Instagram. In 2019 gebruiken 4,9 miljoen mensen Instagram waarvan 2,7 miljoen dagelijks.

Social media worden dus door een hele hoop mensen gebruikt en dit creëert zo mooie kansen voor jou om het gedrag en de keuzes van je (potentiële) klanten te beïnvloeden.

4. Verschillende social media kanalen

Er zijn een hoop social media kanalen. Waar de een meer gericht is op video content is de ander meer gericht op tekstuele content. Om jouw doelgroep zo effectief mogelijk te bereiken, is het van belang dat je passende social media kanalen kiest.

Maar welke social media kanalen zijn er?

Facebook

Facebook kennen we allemaal van de miljoenen kattenfilmpjes. Maar het is veel meer dan dat. Facebook is opgericht door Mark Zuckerberg en op dit social media kanaal kun je ontzettend veel doen.
Op Facebook kun je een eigen profiel maken waar je vervolgens vrienden aan kunt toevoegen. Door middel van de welbekende vraag ‘Waar denk je aan’ of ‘Wat ben je aan het doen?’ probeert Facebook je zo ver te krijgen een statusupdate of post te plaatsen. Of om oudere mensen zo ver te krijgen letterlijk antwoord te geven op de vraag. Hi-la-risch.

Zo’n Facebook post kan tekstueel zijn, maar kan ook een foto of video bevatten. Ook kun je lid worden van groepen, evenementen bekijken en updates van vrienden bekijken en zelfs spellen spelen.

Instagram

Instagram is ook onderdeel van het bedrijf Facebook. Op Instagram kun je foto’s en video’s delen met jouw volgers. Dit kan je doen in jouw feed en tijdlijn maar ook in de Instagram stories.

WhatsApp

WhatsApp is een berichtendienst voor smartphones en computers. Je kunt met WhatsApp dus berichten sturen naar jouw contacten en foto’s, video’s, GIF’jes en documenten versturen. Tegenwoordig kun je zelfs (video) bellen via WhatsApp.

Pinterest

Pinterest kun je zien als een online prikbord. Op Pinterest vind je voornamelijk afbeeldingen. Deze kun je ‘pinnen’ op jouw borden. De maker van een Pin, zo wordt een post genoemd op Pinterest, kan ook een link koppelen aan de post. Wil je je huis opnieuw inrichten of weet je niet goed welke tatoeage je wilt nemen? Check Pinterest!

LinkedIn

LinkedIn kun je zien als de zakelijke Facebook. Maar dit betekent niet dat dit het beste medium is voor zakelijke doeleinden. LinkedIn is wel het beste social media platform als het gaat om je zakelijke netwerk uitbreiden en je digitale cv te laten zien aan de hele wereld. Je kunt op LinkedIn een profiel aanmaken met daarin je werkervaring, opleidingen, cursussen, vaardigheden en interesses.

Je kunt connecties maken met andere LinkedIn gebruikers en ze zo toevoegen aan jouw netwerk. Je kunt elkaar berichten sturen en natuurlijk berichten plaatsen en delen. De berichten kun je ook ‘interessant’ vinden. Zo wordt het op LinkedIn genoemd wanneer je een bericht een like geeft.

Naast de optie om iets ‘interessant’ te vinden, is het sinds een tijdje ook mogelijk om ‘Gefeliciteerd’, ‘Geweldig’, ‘Verhelderend’ of ‘Nieuwsgierig’ te reageren. Ook kun je commentaar geven op een bericht: een reactie plaatsen, of het bericht delen.

Snapchat

Via Snapchat kun je via je mobiel foto’s en video’s naar je contacten in Snapchat sturen. De content is voor 15 seconden zichtbaar of voor 24 uur wanneer je deze in je verhaal plaatst. Je kunt deze foto’s en video’s leuker maken door verschillende filters te gebruiken en je kunt zelfs spelletjes spelen met je contacten. Ook is het mogelijk om te chatten.

YouTube

Op YouTube worden enorm veel video’s gedeeld over alle onderwerpen waar je maar aan kunt denken. Op YouTube kunnen gebruikers zonder kosten video’s plaatsen en bekijken.

Twitter

Op Twitter worden ‘Tweets’ geplaatst van maximaal 280 tekens die je eventueel kunt voorzien van een bijgevoegde foto, video of link. Je kunt op Tweets reageren en je kunt andere Twitteraars volgen.

social media statistieken

5. Social media statistieken 2019

Allemaal leuk en aardig waar de verschillende social media kanalen voor dienen. Maar het is voor jou als bedrijf natuurlijk interessant om te weten hoeveel gebruikers de kanalen hebben. Want als je dat weet, kun je bepalen op welk social media kanaal jij je wilt gaan richten! Uit het jaarlijkse social media onderzoek van Newcom blijken de volgende cijfers:

Facebook

Facebook kennen we allemaal. Het is het tweede grootste social media kanaal in Nederland met 10,1 miljoen gebruikers in 2019. Desondanks is het aantal gebruikers in 2018 gedaald met 640.000 gebruikers! Dat is een daling van maar liefst 6%.
Ook het dagelijks gebruik van het social media kanaal is afgenomen. Waar in 2018 nog 7,6 miljoen Nederlanders Facebook dagelijks gebruikte is dat in 2019 gedaald naar 6,8 miljoen. Deze daling is het grootst in de leeftijdsgroep van 15 tot 19-jarigen. Maar ook Nederlanders tussen de 20 en 39 jaar gebruiken Facebook dagelijks veel minder.

Naast dat we Facebook kennen als social media kanaal is Facebook ook eigenaar van Instagram en WhatsApp. De daling in (dagelijkse) gebruikers raakt het social media kanaal hard maar als bedrijf staat Facebook nog steeds sterk. Maar liefst 94% van de Nederlanders gebruikt één of meer platforms van Facebook.

Instagram

Instagram daarentegen is het sterkst gegroeid van alle kanalen! Het social media kanaal wordt dit jaar door 4,9 miljoen gebruikers gebruikt. Dat is 20% meer in 2018. Toen gebruikten nog 4,1 miljoen Nederlanders het kanaal. Instagram is daarmee nu het vierde grootste netwerk van Nederland!
Van de 4,9 miljoen gebruikers maken 2,7 miljoen Nederlanders dagelijks gebruik van Instagram.
Als het gaat om dagelijks gebruik in de leeftijdsgroep van 15 tot 19 jarigen staat Instagram nu op de tweede plaats na WhatsApp en in de categorie tot 39 jaar stijgt het dagelijks gebruik.

WhatsApp

WhatsApp is voor de vierde keer op rij de grote leider in 2019 op het gebied van social media.
In 2019 heeft WhatsApp zelfs 9,1 miljoen dagelijkse gebruikers ten opzicht van 8,3 miljoen in 2018. Dat betekent dat het aantal dagelijkse gebruikers met zo’n 9% is gestegen!

Pinterest

Pinterest is een digitaal inspiratieplatform en krijgt ook steeds meer gebruikers! Met een groei van 18% heeft Pinterest in 2019 zo’n 3,5 miljoen gebruikers. Het dagelijks gebruik stijgt zelfs met 25% van 587.000 naar 734.000 gebruikers.

LinkedIn

Tot een aantal jaar geleden kon je LinkedIn zien als een ‘online CV’ platform. Maar tegenwoordig is het veel meer dan dat en dat merk je ook aan de gebruikersaantallen. Het gebruik van LinkedIn groeide van 4,4 miljoen gebruikers in 2018 naar 4,6 miljoen gebruikers in 2019 en het dagelijks gebruikers is van 513.000 naar 611.000 gegroeid!

Snapchat

Net als Facebook heeft ook Snapchat het in 2018 moeilijk gehad. De app wordt nu namelijk door 75.000 Nederlanders minder gebruikt dan vorig jaar. Daarmee komt de groei van Snapchat in stagnatie.

Ook is het dagelijks gebruik van Snapchat gedaald met 25.000 gebruikers naar 1,3 miljoen gebruikers.
Snapchat wordt het meest gebruikt door 15 tot 19 jarigen. Snapchat wordt bijna niet gebruikt door 40-plussers.

YouTube

Net als Instagram is YouTube ook ontzettend gegroeid. Na Instagram maakt YouTube namelijk zelfs de sterkste groei door. Het aantal gebruikers groeide met 720.000 gebruikers van 8 miljoen naar 8,7 miljoen!

Twitter

Het gebruik van Twitter daalt heel langzaam sinds 2014. Ook afgelopen jaar is het gebruik weer met 10% gedaald van 2,8 miljoen naar 2,5 miljoen. Ook het dagelijks gebruik van Twitter is afgenomen. Met een afname van 11% is het gedaald van 1.014.000 naar 908.000 dagelijkse gebruikers.

6. Wat is social media marketing?

Social media marketing is een vorm van marketing waarbij social media wordt ingezet om een bepaald doel te bereiken. Zo kun je bijvoorbeeld met social media marketing zorgen voor meer bezoekers op je website. Of je kunt een nieuw product promoten bij jouw doelgroep.

Om jouw social media marketingdoelstellingen te behalen, is het wel van belang om een goede social media strategie te hanteren.

7. Social media adverteren

Social media adverteren is één van de meest efficiënte manieren van advertising van het moment. Adverteren op social media klinkt simpel maar er komt een hoop bij kijken en je moet rekening houden met verschillende factoren.

Wanneer je gaat adverteren op social media noemen we dit vaak een social media campagne. Deze staat of valt met een goede social media strategie.

Met een duidelijke strategie weet je voor je start met social media adverteren wie je doelgroep is en via welke sociale media kanalen jij deze kunt bereiken. Een erg handig middel voor het adverteren op social media is retargeting. Wanneer een persoon eerder betrokken is geweest bij een advertentie, kunnen we opvolgende advertenties in een campagne richten op deze personen. Zo kun je ‘warme’ klanten nog een keer aanspreken.

8. Wat is een social media strategie?

Een social media strategie beschrijft hoe jij jouw social media marketing activiteiten gaat inrichten, aanpakken en waarom. In een social media strategie bepaal je jouw doelstellingen, platformkeuze, soorten content en bijvoorbeeld een fotografie en video stijlbepaling.

9. Social media trends

De verschillende social media kanalen voeren continu updates uit en voegen regelmatig nieuwe functies toe. Wij als online marketing bureau volgen deze natuurlijk op de voet en we praten in onze blogs bij over de belangrijkste updates!

Facebook trends

Recentelijk veranderde Facebook het advertentieformaat in de Mobile News Feed en ook tijdens de Facebook F8 zijn er belangrijke updates gedeeld!

Instagram trends

Wist je dat je sinds kort je Instagram posts kan inplannen? Dat scheelt een hoop tijd! We hebben ook de7 tofste nieuwe Instagram functies voor 2019 en7 tips voor een goede Instagram tekst voor je op een rij gezet.

Een hele belangrijke trend op Instagram zijn de stories. Deze worden tegenwoordig bijna vaker bekeken dan berichten in de feed. Wil jij alles uit Instagram stories halen? Check dan onze Instagram story guide!