Online marketing Social media

Wat is social media?

Social media – je weet wel, die digitale plek waar je dagelijks gemiddeld 1,5 tot 2 uur op doorbrengt. En geloof ons, je bent zeker niet de enige. Social media is door miljoenen gebruikers een essentieel onderdeel geworden van de online marketingstrategie van bedrijven. Maar wat is social media en welke kansen liggen er voor jouw bedrijf? In dit blog lees je het allemaal!

Geschreven door Lisanne Vergouwen
wat is social media

1. Wat is social media?

Social media is een verzamelbegrip voor verschillende online platformen als Facebook, Instagram, Twitter en TikTok waarop gebruikers de inhoud verzorgen. De grote kracht van social media is de interactie en het dialoog tussen de verschillende gebruikers.

De content die de gebruikers met elkaar delen kan uiteenlopen van tekstuele informatie, foto’s, video’s en podcasts. Het ene social media kanaal is geschikter voor een bepaald type content dan een ander social media kanaal. Facebook en LinkedIn zijn bijvoorbeeld heel geschikt voor het delen van artikelen en blogs, terwijl Instagram en TikTok zich meer lenen voor het delen van foto’s en video content.

It takes discipline not to let social media steal your time

2. Hoe werkt social media?

Met behulp van social media is het mogelijk om online interactie aan te gaan met andere gebruikers. Dit kan via diverse platformen, zoals Facebook, Instagram, Twitter of TikTok. Social media kun je dus zien als een verzamelnaam van deze platformen. De interactie vindt plaats door het plaatsen van foto’s, video’s of teksten.

Doordat iedere gebruiker met bepaalde ideeën en waarden, in een bepaalde tijd en met een specifiek doel, content kan delen via social media, zijn er algoritmes in het leven geroepen. Deze algoritmes ordenen de content en zorgen ervoor dat deze getoond wordt aan gebruikers voor wie de content relevant is.

Wat is een algoritme?

Een algoritme is een wiskundige formule die er achter de schermen voor zorgt dat sociale media kunnen inspelen op jouw én hun eigen behoeftes. Sociale media kanalen willen natuurlijk geld verdienen en zorgen door middel van hun algoritme dat advertenties aantrekkelijk zijn voor bedrijven. Op die manier zorgen de kanalen dat er geld binnenkomt. Het goede aan zo’n algoritme is dat het rekening houdt met allerlei mogelijke gebeurtenissen en zich altijd kan aanpassen aan deze gebeurtenissen.

Ga maar eens bij jezelf na: je hebt een paar keer kattenvideo’s geliked en/of bekeken op bijvoorbeeld Facebook. Dan krijg je ineens veel meer kattenvideo’s te zien, toch? Daar is het algoritme verantwoordelijk voor. Doordat jij steeds bepaalde dingen liket, deelt of zelfs alleen al bekijkt, leert het algoritme wat je leuk vindt en gaat het content aanbieden waarvan het algoritme gelooft dat je die misschien ook wilt zien.

3. Voordelen van social media voor bedrijven

Jaarlijks gebruiken miljoenen (!) mensen diverse social media kanalen en dat is dus de uitgelezen kans voor jou om je product of dienst op de kaart te zetten. Ieder jaar voert Newcom het Nationale Social Media Onderzoek uit. Dit onderzoek laat in 2023 zien dat WhatsApp (nog altijd) het meest gebruikte platform is met 13,3 miljoen gebruikers. Na WhatsApp volgen YouTube en Facebook met 9,9 miljoen gebruikers, gevolgd door Instagram met 7,8 miljoen gebruikers. Instagram is nog altijd het snelst groeiende platform met een stijging van 18%. Een social media platform dat ook zeker de nodige aandacht verdient, is TikTok. Met maar liefst 34% groei in dagelijks gebruik is dit platform de grootste stijger in het Nationale Social Media Onderzoek.

Social media worden dus door een hele hoop mensen gebruikt en dit creëert zo mooie kansen voor jou om het gedrag en de keuzes van je (potentiële) klanten te beïnvloeden.

4. Verschillende social media kanalen

Er zijn een hoop social media kanalen. Waar de een meer gericht is op video content is de ander meer gericht op tekstuele content. Om jouw doelgroep zo effectief mogelijk te bereiken, is het van belang dat je passende social media kanalen kiest. Maar welke social media kanalen zijn er?

Facebook

Facebook kennen we allemaal van de miljoenen kattenfilmpjes. Maar het is veel meer dan dat. Op dit social media kanaal kun je ontzettend veel doen. Je kunt een eigen profiel maken waar je vervolgens vrienden aan kunt toevoegen. Door middel van de welbekende vraag ‘Waar denk je aan’ of ‘Wat ben je aan het doen?’ probeert Facebook je zo ver te krijgen een statusupdate of post te plaatsen. Dit kan in de vorm van een foto, video of tekst. Ook voor bedrijven is Facebook een erg interessant platform. De advertentiemogelijkheden op Facebook zijn enorm uitgebreid, waardoor je doelgroepen goed kunt bereiken met bijvoorbeeld toffe campagnes. Een goudmijntje aan kansen, als je het ons vraagt!

Instagram

Instagram is onderdeel van het bedrijf Meta, en is dus verbonden met Facebook. Op Instagram kun je foto’s en video’s delen met jouw volgers. Dit kan je doen in jouw feed en tijdlijn maar ook in de Instagram stories en reels. Instagram is echt een inspiratie kanaal, en is dus erg geschikt voor het delen van content over bijvoorbeeld interieur, lifestyle en dieren.

WhatsApp

WhatsApp is een berichtendienst voor smartphones en computers. Je kunt met WhatsApp dus berichten sturen naar jouw contacten en foto’s, video’s, GIF’jes en documenten versturen. Ook kun je zelfs (video) bellen via WhatsApp. En wist je dat er ook een zakelijke variant is van WhatsApp: WhatsApp Business. Dit werkt vrijwel hetzelfde, en geeft je als bedrijf de mogelijkheid om laagdrempelig te communiceren met klanten die vragen hebben. 

Pinterest

Pinterest kun je zien als een online prikbord. Op Pinterest vind je voornamelijk afbeeldingen. Deze kun je ‘pinnen’ op jouw borden. De maker van een Pin, zo wordt een post genoemd op Pinterest, kan ook een link koppelen aan de post. Wil je je huis opnieuw inrichten of weet je niet goed welke tatoeage je wilt nemen? Check Pinterest!

LinkedIn

LinkedIn kun je zien als de zakelijke Facebook. Het is het beste social media platform als het gaat om je zakelijke netwerk uitbreiden en je digitale cv te laten zien aan de hele wereld. Je kunt connecties maken met andere LinkedIn gebruikers en ze zo toevoegen aan jouw netwerk. Je kunt elkaar berichten sturen en natuurlijk berichten plaatsen en delen. De berichten kun je ook ‘interessant’ vinden. Zo wordt het op LinkedIn genoemd wanneer je een bericht een like geeft.

LinkedIn is een erg geschikt kanaal om berichten of vacatures op te promoten. Zo komt jouw content direct bij jouw doelgroep, waarbij je target of locatie, functie of zelfs een specifiek bedrijf.

Snapchat

Via Snapchat kun je foto’s en video’s naar je contacten in Snapchat sturen. De content is voor 15 seconden zichtbaar of voor 24 uur wanneer je deze in je verhaal plaatst. Je kunt deze foto’s en video’s leuker maken door verschillende filters te gebruiken en je kunt zelfs spelletjes spelen met je contacten. Ook is het mogelijk om te chatten.

YouTube

Op YouTube worden enorm veel video’s gedeeld over alle onderwerpen waar je maar aan kunt denken. Op YouTube kunnen gebruikers zonder kosten video’s plaatsen en bekijken. Ook is het mogelijk om te adverteren en kunnen we YouTube vloggers al niet meer wegdenken uit ons sociale media landschap.

Twitter

Op Twitter worden ‘Tweets’ geplaatst van maximaal 280 tekens die je eventueel kunt voorzien van een bijgevoegde foto, video of link. Je kunt op Tweets reageren en je kunt andere Twitteraars volgen. Twitter is een erg geschikt kanaal om nieuws en actualiteiten snel te delen. De content wisselt snel en door middel van Threads kun je interactie aangaan met andere gebruikers.

TikTok

TikTok is de jongste in dit rijtje social media platformen. Via TikTok is het mogelijk om muziekvideo’s te maken en te delen van maximaal zestig seconden. De video’s kunnen naast de app, ook in een browser bekeken worden. We zien steeds vaker dat gebruikers TikTok gebruiken als nieuwe zoekmachine voor het verkrijgen van informatie. Ook bij het plaatsen van video’s is het daarom steeds belangrijker om in de beschrijving de juiste zoekwoorden te gebruiken. Zorg dat je video’s worden gezien!

BeReal

Een onverwachte nieuwe binnenkomer in de top 10 social media platformen in Nederland is toch wel BeReal. Met bijna 1 miljoen gebruikers is het al net zo groot als Pinterest. Wat moet je doen op dit platform? Elke dag ontvang je een notificatie, waarin je wordt gevraagd om binnen 2 minuten een foto te delen. Gelukt? Dan kun je de foto versturen en de foto’s van je vrienden bekijken die zij hebben ingestuurd.

5. Social media statistieken

Allemaal leuk en aardig waar de verschillende social media kanalen voor dienen. Maar het is voor jou als bedrijf natuurlijk interessant om te weten hoeveel gebruikers de kanalen hebben. Want als je dat weet, kun je bepalen op welk social media kanaal jij je wilt gaan richten! Uit het jaarlijkse social media onderzoek van Newcom blijken de volgende cijfers:

Facebook, YouTube en WhatsApp

Drie van de grootste kanalen uit de Social Media Big Five zijn Facebook, YouTube en WhatsApp. Het onderzoek van Newcom laat zien dat WhatsApp en YouTube het afgelopen jaar zijn gegroeid met 7%. Facebook is echter gedaald met 5% in dagelijkse gebruikers. Dit gaat om bijna een half miljoen gebruikers, met name in de leeftijd van 15 t/m 29 jaar. Toch blijft dit platform in Nederland erg groot met 9,9 miljoen gebruikers.

Instagram

Instagram groeit nog altijd erg hard, maar we zien wel een verschuiving in de doelgroep die op Instagram actief is. Vooral onder tieners verliest Instagram terrein. Jongeren onder de 25 jaar gebruiken Instagram steeds minder op dagelijkse basis. Onder oudere leeftijdsgroepen is de groei daarentegen wel erg goed zichtbaar, met bijvoorbeeld een stijging van 10% in de groep 50 t/m 54 jaar.

Twitter

Tot een jaar geleden maakte Twitter een enorme groei door. In 2022 was er een groei van zelfs 22%. Nu, in 2023, is dit echter een ander verhaal. Sinds Elon Musk aan het roer staat is het aantal gebruikers gedaald met 13% naar 3,1 miljoen. Het grootste verlies is in de doelgroep hoogopgeleide vrouwen van 20 t/m 39 jaar.

TikTok en BeReal voor het bereiken van jongeren

We zeiden het al eerder, maar TikTok is het snelst groeiende social media platform op dit moment. Ook BeReal blijkt een opvallend snelle groei door te maken als het gaat om aantal gebruikers. De conclusie van het onderzoek van Newcom? Het momentum onder jongeren ligt op dit moment bij TikTok, Snapchat en BeReal. Dat wordt dus foto’s en video’s maken!

6. Wat is social media marketing?

Social media marketing is een vorm van marketing waarbij social media wordt ingezet om een bepaald doel te bereiken. Zo kun je bijvoorbeeld met social media marketing zorgen voor meer bezoekers op je website. Of je kunt een nieuw product promoten bij jouw doelgroep.

Om jouw social media marketingdoelstellingen te behalen, is het wel van belang om een goede social media strategie te hanteren. Bij Red Banana helpen we je graag in het bereiken van je online doelstellingen!

7. Social media adverteren

Social media adverteren is één van de meest efficiënte manieren van advertising. Adverteren op social media, het klinkt simpel maar er komt een hoop bij kijken en je moet rekening houden met verschillende factoren. Wanneer je gaat adverteren op social media noemen we dit vaak een social media campagne. Deze staat of valt met een goede social media strategie.

Met een duidelijke strategie weet je voor je start met social media adverteren wie je doelgroep is en via welke sociale media kanalen jij deze kunt bereiken. Een erg handig middel voor het adverteren op social media is retargeting. Wanneer een persoon eerder betrokken is geweest bij een advertentie, kunnen we opvolgende advertenties in een campagne richten op deze personen. Zo kun je ‘warme’ klanten nog een keer aanspreken.

8. Wat is een social media strategie?

Een social media strategie beschrijft hoe jij jouw social media marketing activiteiten gaat inrichten, aanpakken en waarom. In een social media strategie bepaal je jouw doelstellingen, platformkeuze, soorten content en bijvoorbeeld een fotografie en video stijlbepaling.

9. Social media trends

De wereld van social media gaat zo snel als het licht. Alle platformen voeren continu updates uit en voegen regelmatig nieuwe functies toe. Wij als online marketing bureau volgen deze natuurlijk op de voet. Hieronder delen we een aantal trends die je zeker in de gaten moet houden!

Authentieke en eerlijke content

Waar ChatGPT in 2023 steeds meer podium wint, hebben we als gebruikers van social media meer dan ooit behoefte aan echtheid en diversiteit. Het perfecte plaatje gaat aan ons voorbij en we hebben veel meer aandacht voor dat wat écht lijkt. Houd hier rekening mee in je online campagnes.

Interactie en engagement worden steeds belangrijker

Veranderingen en updates met betrekking tot adverteren via social media, en natuurlijk privacy, maken het steeds lastiger om specifiek te targeten op je doelgroep. Hierdoor krijgen interactie en engagement een steeds grotere rol. Polls, reactiestickers of een duet, ga de interactie aan met je doelgroep!

Adverteren op TikTok

Voor veel bedrijven voelt TikTok nog altijd als een ‘ver-van-je-bed’ show. Toch is het een platform waar we in 2023 niet meer omheen kunnen. Onze tip? Verdiep jezelf in het adverteren op TikTok. Shopping Ads, Catalog Listing Ads en LIVE Shopping Ads, het kan allemaal. Wij denken graag mee in jouw advertising strategie op TikTok!

Speel vroegtijdig in op bepaalde social media trends, en zorg dat je als bedrijf altijd relevant blijft. Weet je niet goed waar je moet beginnen of waar je de tijd voor online marketing vandaan moet halen? Wij drinken graag een bakkie met je om de mogelijkheden te bespreken!

Wil jij een social media strategie die werkt?

Neem dan contact met ons op!

Ja, ik wil mijn social media uitbesteden