Online marketing Social media Social media advertising Webshops Websites

Welke social media kanalen zijn relevant voor jouw bedrijf of merk?

Geschreven door Roan van Overveld

Social media is onmisbaar geworden voor de meeste mensen, maar vooral voor bedrijven. Met zoveel platforms is het soms lastig om te bepalen waar je je tijd in moet steken. Als merk moet je voorkomen dat je te veel hooi op je vork neemt. Niet ieder social media kanaal hoeft benut te worden. In dit blog leggen we uit waarom niet alle kanalen even belangrijk zijn voor jouw bedrijf en leggen we uit hoe je de beste keuze maakt.

Waarom niet elk kanaal geschikt is

Het klinkt misschien als de perfecte oplossing voor een groter bereik, maar aanwezig zijn op ieder platform kan ook zorgen voor enorme chaos. Elk kanaal heeft zijn eigen aanpak nodig en heeft een ander publiek. TikTok biedt alleen videocontent, maar op Instagram heb je ook fotoposts en stories nodig. En niet onbelangrijk: je doelgroep kan helemaal niet aanwezig zijn op een bepaald social media platform.

Als je op alle kanalen aanwezig wilt zijn zonder duidelijke strategie, is de kans groot dat je overal net te weinig aandacht aan geeft of je beoogde doelgroep niet bereikt. Wat leuk is op TikTok, voelt op LinkedIn juist misplaatst. Daarom is het waardevoller om je focus te leggen op de belangrijkste kanalen, afhankelijk van de tijd die je hebt en op welke platforms je doelgroep actief is.

Geen tijd om je social media platformen bij te houden? Maak het jezelf makkelijk en laat ons het doen! Bij Red Banana hebben we al meer dan 15 jaar ervaring binnen social media content en social media advertising. We denken met je mee en verzorgen content die past bij je merk en je doelgroep. Benieuwd wat we voor jou kunnen doen? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Social media marketeer maakt foto

Welk social media kanaal past bij jouw merk?

Nu je weet dat niet ieder kanaal geschikt is voor elk merk, is de vraag natuurlijk welke dan wel? Er zijn enorm veel social media platformen, maar tussen deze 5 zit er sowieso wel eentje die bij jouw merk past. Elk kanaal heeft zijn eigen manier van communiceren en ze hebben allemaal een eigen gebruikersgroep. We leggen je uit wanneer een platform bij een merk past en wanneer juist niet.

Facebook

Hoewel Facebook minder populair lijkt te worden, heeft het nog steeds 8 miljoen actieve gebruikers in Nederland. Vooral mensen van 30+ vinden het platform nog waardevol. Facebook is vooral geschikt voor advertenties, het aankondigen van evenementen en contact met je klanten. Ook werkt het goed voor communities.

Instagram

Instagram is een stuk populairder, vooral onder jongeren. Merken gebruiken Instagram steeds vaker om hun identiteit te laten zien. En het platform leent zich perfect voor zowel B2C als B2B merken. Je kunt vrij simpel nieuwe mensen bereiken met reels, terwijl je met stories zorgt voor meer interactie en betrokkenheid. Dit platform is perfect voor merken waarbij beeld veel kan zeggen. En om het editen van je reels nog makkelijker te maken, heeft Instagram een nieuwe app gelanceerd: Edits.

TikTok

Ben je op zoek naar snelle zichtbaarheid bij een jongere doelgroep? Dan is TikTok een perfecte optie voor jouw merk. Hierop worden korte filmpjes geplaatst die gemakkelijk viraal kunnen gaan door het sterke algoritme. Filmpjes die succesvol worden, zijn vaak grappig of verrassend. TikTok is een geschikt platform voor merken die durven te experimenteren, snel content kunnen maken en mee willen doen met trends.

LinkedIn

LinkedIn is perfect voor B2B content en netwerken. Op dit platform draait het om expertise tonen, klantverhalen delen en contact leggen met andere professionals. Als je vertrouwen en relaties wilt opbouwen, is LinkedIn onmisbaar. Je kunt als merk een profiel opbouwen, maar ook je medewerkers inzetten om verhalen te delen. Ook kun je met LinkedIn Ads beter adverteren op bedrijfsniveau of zelfs op beroepsniveau.. Zo komt je boodschap precies bij wie je wil bereiken, maar is dit ook het perfecte platform voor vacatures.

Pinterest

Minder sociaal, maar een echte visuele zoekmachine is Pinterest. Gebruikers zoeken hier naar inspiratie voor veel verschillende dingen, zoals interieur, recepten en cadeautips. Voor merken met visueel aantrekkelijke producten of diensten kan het heel interessant zijn om dit platform te gebruiken. Met Pinterest Ads kun je mensen precies bereiken op het moment dat ze op zoek zijn naar jouw product, door in te spelen op specifieke zoekwoorden.

Hoe maak je de beste keuze?

Om te beslissen welke kanalen voor jouw merk het meest interessant zijn, moet je eerst je doelgroep goed kennen. Op welke kanalen bevinden zij zich, hoe gebruiken ze social media en wat vinden ze interessant? Als je een jonge doelgroep hebt, bevinden ze zich waarschijnlijk op TikTok en Instagram, maar als je je richt op andere bedrijven kun je beter kiezen voor LinkedIn.

Daarnaast moet het platform ook bij je merk passen. Wil je vooral kennis delen en professioneel overkomen? Dan is LinkedIn of Facebook de juiste keuze. Is je merk creatief en visueel? Dan zijn TikTok en Instagram de perfecte kanalen om mee te starten. Voordat je een platform kiest is het dus belangrijk dat je goed weet wie je bent als merk en hoe je over wilt komen.

Shopify webshop man en vrouw werken

Samen kiezen we wat écht werkt

Bij Red Banana geloven we niet in zomaar posten. Daarom beginnen we altijd bij de basis: Wie ben je als merk? Wie is je doelgroep? Wat wil je uiteindelijk bereiken? Vanuit die basis gaan we bepalen welke kanalen bij je merk en doelgroep passen. Soms betekent dat de focus leggen op maar één kanaal en in andere gevallen kiezen we voor combinaties. De kracht zit in het durven kiezen en niet alles tegelijk willen doen.

Wat werkt per kanaal en wat ga je communiceren via de kanalen? En minstens zo belangrijk: is het allemaal haalbaar? Dat bespreken we allemaal en de keuzes die we samen maken vormen de basis voor een social media strategie. Deze strategie vertalen we weer naar een contentplanning. Zo weet je precies wat er gedeeld gaat worden, op welk kanaal en wanneer. Wil je samen je social strategie bepalen? Neem contact met ons op!

Ontdek welke kanalen echt werken voor jouw merk!

Neem contact met ons op

Neem contact op