Denk je dat je alles eindelijk weet over het schrijven van een goede SEO tekst, zijn er weer een hele hoop regels veranderd. En zijn er wéér nieuwe Google updates. Bottom line: je bent nooit uitgeleerd over SEO en de wereld van SEO verandert steeds. Geen paniek, wij bananas hebben een aantal tips waarmee in een handomdraai betere SEO teksten schrijft.
Tip 1: Alle do’s en dont’s over SEO die je kent, zijn verleden tijd
Een goede SEO tekst heeft minimaal 500 woorden en relevante keywords moeten altijd vóór in een zin staan. Dat is hoe het hoort, toch? Niks is minder waar! Vergeet alles wat je denkt te weten over SEO. Oké, bijna dan.
Een voorbeeld: het is zo dat het tegenwoordig veel minder uitmaakt hoe lang je SEO tekst precies is. 1000 woorden? Prima. 300 woorden? Ook goed! Veel belangrijker is dat je SEO tekst goed leesbaar is en dat het de informatie bevat waar jouw websitebezoeker naar op zoek is. Gebruik H1, H2 en H3 kopjes om een duidelijke structuur aan te brengen in je tekst.
Tip 2: Schrijf voor je bezoekers, niet voor Google
Een van de laatste updates van Google heeft ervoor gezorgd dat Google kan zien welke SEO tekst geschreven is voor Google (lees: nog net geen keyword stuffing, veel links en weinig context) en welke is geschreven voor websitebezoekers.
Natuurlijk wil je dat jouw webshop of website hoog rankt in de Google zoekresultaten, maar je wilt ook dat jouw bezoekers een fijne ervaring hebben op jouw website en dat zij overgaan tot een aankoop. Houd daarom bij het schrijven van een SEO tekst altijd jouw doelgroep in je achterhoofd: wat wil jouw doelgroep weten en hoe kun je jouw tekst zo schrijven dat zij alle informatie krijgen waar ze naar op zoek zijn? Google maakt het in hun update super duidelijk: Schrijf. Voor. Mensen.
Is schrijven niet jouw sterkste punt of ben je niet thuis in de wereld van SEO? Wij helpen je graag!
Tip 3: Wees niet te enthousiast met het plaatsen van links
Hoe meer links je plaats in jouw SEO tekst, hoe beter? Think twice! Het is niet verstandig om elk product en elke categorie in jouw webshop te linken in de hoop dat een bezoeker ook die pagina’s bezoekt. Denk maar na: als een bezoeker op een categoriepagina terecht komt met sneakers, omdat hij heeft gezocht op ‘sneakers kopen’ is het niet logisch om in de SEO tekst van die categoriepagina te linken naar ‘pumps’. De bezoeker wilt immers geen pumps kopen. Relevantie is key. Wel kun je in een categorietekst linken naar subcategorieën. In het geval van een sneakerpagina, kun je bijvoorbeeld linken naar ‘sneakers met klittenband’ of ‘sneakers met plateauzool’. In een subcategorietekst of producttekst kun je onderaan de tekst wél linken naar andere relevante categorieën. Om in het voorbeeld van een sneakerwebshop te blijven: ‘Heb je niet kunnen vinden wat je zoekt? Kijk dan ook eens bij onze veterschoenen en biker boots.’
Als je naar een andere categorie of een ander product linkt, zorg dan altijd dat je de link plaatst daar waar de zoekintentie zit. Bijvoorbeeld in de zin: ‘Een nieuw paar sneakers kopen kan een gedoe zijn, maar bij Sneakwebshop.nl slaag je altijd!’ link je naar ‘sneakers kopen’, omdat ‘kopen’ de zoekintentie is!
Tip 4: Gebruik keywords verstandig
Keywords zijn de holy grail als het aankomt op het schrijven van een goede SEO tekst. En dat keyword stuffing een no go is, wist jij natuurlijk ook al. Maar ook is het tegenwoordig zo dat je de keywords die in jouw keyword onderzoekstool, of in Google, naar boven komen, niet meer letterlijk hoeft over te nemen. ‘Rode sneakers kopen’ hoef je bijvoorbeeld niet meer letterlijk te gebruiken in een titel of SEO tekst. Je kunt keywords gerust opsplitsen of synoniemen gebruiken. De synoniemen die je gebruikt zijn ook weer keywords waar je op kunt ranken. En het opsplitsen van longtail keywords verhoogt de leesbaarheid van je SEO tekst.
Nog een tip: gebruik in de eerste zin van een alinea altijd het keyword zoals deze staat in jouw keyword onderzoekstool of Google en gebruik daarna pas synoniemen.
Tip 5: Bedenk je of je een pre-purchase of post-purchase tekst schrijft
Een SEO tekst schrijf je natuurlijk om goed gevonden te worden in Google. Maar ook wil je dat een bezoeker, zodra hij op jouw website of webshop komt, daadwerkelijk iets koopt. Daarom is het belangrijk om, wanneer je een SEO tekst schrijft, altijd te bedenken of je een ‘pre-purchase’ of ‘post-purchase’ tekst schrijft. Bijvoorbeeld: voor een categoriepagina van sneakers wil je liever een pre-purchase SEO tekst schrijven. De websitebezoeker weet immers nog niet welke sneakers hij wilt kopen. Deze SEO tekst dient de bezoeker naar jouw webshop of website te leiden voor zijn aankoop.
Wanneer je een blog schrijft, schrijf je vaak een post-purchase SEO tekst. Iemand leest namelijk een blog wanneer hij informatie wilt over een bepaald onderwerp, of bijvoorbeeld over zijn aankoop. In het geval van het rode paar sneakers, bijvoorbeeld: ‘Hoe houd ik mijn sneakers lang mooi?’ Of: ‘Waar kan ik rode sneakers het best mee combineren?’ In deze tekst kun je dan linken naar relevante pagina’s op jouw website of webshop. Dit is goed voor de linkbuilding.
Let’s go bananas!
We hopen dat het schrijven van een goede SEO tekst anno 2023 zo een stuk makkelijker wordt. Toch nog hulp nodig met SEO? Aarzel dan niet om contact op te nemen! Onze bananas helpen je graag!