Social media

Instagram posts inplannen: zó doe je dat

Goed nieuws voor alle Instagram addicts, social media managers en content marketeers. Vanaf nu kun je jouw Instagram posts heel eenvoudig inplannen!

Geschreven door Brett Rijsdijk Fotografie door Rowan Lens
Instagram inplannen

Online en content marketeers opgelet: het is ein-de-lijk zover. Je kunt vanaf nu Instagram posts inplannen! Let wel: deze nieuwe functie is (jammer genoeg) nog niet voor iedereen toegankelijk. Maar langzaam maar zeker zal Instagram deze nieuwe feature voor alle gebruikers uitrollen. Nieuwsgierig hoe je vanaf nu jouw Instagram posts kunt inplannen? Ik leg het je uit in dit blog.

Instagram is een sociaal netwerk en is onderdeel van Facebook. Met de mobiele app kun je content als foto’s en video’s met volgers delen.

Instagram inplannen

De afgelopen jaren is het inplannen van Instagram berichten voor veel content en social media managers een lastig puntje geweest. Bij Facebook is het al jaar en dag heel eenvoudig om social posts vooruit te plannen, maar bij Instagram bestond deze functie nog niet.

Zo heb ik afgelopen jaren ‘handmatig’ alle Instagram posts voor onze klanten en onszelf in moeten plannen. Stiekem een behoorlijk tijdrovend klusje, want je wilt zo actueel mogelijk zijn en ook in de weekenden en avonden Instagram posts plaatsen.

Anyhow, een aantal bedrijven haakten in op dit gemis en ontwikkelden tools om het inplannen van Instagram posts alsnog mogelijk te maken. Aan deze tools zaten echter vaak wat haken en ogen – mede door de API restricties van Instagram – en functioneerden daarom niet optimaal.

Daar is nu echter verandering in gekomen! En een flinke juich is hier op zijn plaats.

Vanaf nu is het mogelijk om Instagram posts en IGTV posts in te plannen! Het is vergelijkbaar met het inplannen van berichten op Facebook.

Note: jammer genoeg is het nog niet mogelijk om Instagram Stories in te plannen.

Hoe kan ik foto’s en video’s inplannen op Instagram?

Het inplannen van Instagram posts werkt als volgt.

Stap 1: Open de Facebook Creator Studio app

Via de Creator Studio kun je tegenwoordig jouw Facebook en Instagram berichten opmaken. In deze omgeving kun je zaken terug vinden als de geplaatste en ingeplande posts. Maar je kunt er ook de resultaten van je geplaatste social media berichten analyseren.

Als je mazzel hebt dan zie je het volgende:

Als Instagram deze feature nog niet toegankelijk heeft gemaakt voor jou dan krijg je het volgende te zien en zul je nog even wat langer geduld moeten hebben.

Stap 2: Klik op het Instagram icoon in de header

Bovenin de header zie je het Facebook en het Instagram icoon. Door vervolgens op het Instagram icoon te klikken kom je in de omgeving terecht waar je daadwerkelijk de Instagram berichten kunt inplannen.

Vervolgens voeg je de accounts toe waarvoor je de Instagram posts wilt inplannen.

Let wel: het Instagram account dient een business profiel te zijn.

Na het toevoegen van de diverse accounts kun je aan de slag met het daadwerkelijk inplannen van de posts. Aan de rechterkant zie je ‘Create post’ staan.

Stap 3. Creëren van een Instagram post in de Creator Studio

Nu kun je écht aan de slag met het inplannen van een Instagram post. Na het klikken op ‘Create post’ in de Creator Studio zie je twee opties:

1. Het inplannen van een post op de Instagram feed
2. Of het inplannen van een post voor IGTV

Na het selecteren van de optie krijg je het volgende te zien:

Vervolgens kun je helemaal los gaan en een toffe social media post creëren. Zaken als een afbeelding of video, tekst, locatie en hashtags voeg je eenvoudig toe. Je kunt zelfs meerdere afbeeldingen aan de post toevoegen (bij veel externe tools was dit niet mogelijk).

De toevoeging van de ‘Link in bio’ is jammer genoeg niet via de Creator Studio aan te passen. Dit zul je dus nog wel handmatig moeten toevoegen.

Stap 4. Inplannen van een Instagram post

Vervolgens kun je je gemaakte Instagram post inplannen. Rechts onderin klik je op ‘schedule’ en kies je de gewenste datum en tijdstip.

Stap 5. Bekijken van ingeplande Instagram berichten

In de Creator Studio is het vervolgens mogelijk om de ingeplande Instagram berichten te bekijken. Daar zie je op een overzichtelijke wijze de diverse posts en zie je in een oogopslag wanneer en op welk tijdstip de volgende Instagram post ingepland staat!

Zeker weten dat deze nieuwe Instagram functie bij heel veel mensen in de smaak valt! Het social media management is zo vele malen eenvoudiger te plannen en tijdefficiënter.

Nog een kleine kanttekening

Het is nog niet duidelijk of het gebruik van deze tool effect heeft op het bereik en de engagements op de Instagram berichten. Daarom is het aan te raden om de cijfers nauwlettend in de gaten te houden mocht je jouw Instagram berichten inplannen.

Benieuwd wat wij op het gebied van social media management en social media advertising voor je kunnen betekenen? Bekijk onze werkzaamheden voor Garmin Nederland of neem direct contact op. Wij nemen jouw social media strategie graag onder de loep onder het genot van een kopje koffie.