Online marketing SEO

Content clusters: dé manier om jouw SEO te versterken

RB SEO blog content clusters-header

Iedereen wil goed vindbaar zijn in zoekmachines. Een top 5-positie in Google kan zomaar zorgen voor een enorme stijging in conversies. Daarom is SEO (Search Engine Optimalisation) cruciaal voor jouw onderneming. Wij volgen alle SEO trends op de voet en passen deze techniek inmiddels al een tijdje toe: het clusteren van content. En we kunnen je vertellen: het werkt! Maar wat houdt dit precies in? En hoe werk je met content clusters? In dit blog vertellen we je meer over content clusters, en waarom dit dé manier is om jouw SEO te versterken.

Wat zijn content clusters?

Laten we beginnen met de definitie van content clusters. Een content cluster is eigenlijk gebundelde content. Er is één hoofdonderwerp voor je content (de content pillar) en binnen dat onderwerp zijn er verschillende subonderwerpen (cluster content). De subonderwerpen zijn gerelateerd aan het hoofdonderwerp. Bij content clusters zorg je ervoor dat de subonderwerpen allemaal linken naar je hoofdonderwerp, waardoor je als het ware een web krijgt van links. In de praktijk is de content pillar vaak een SEO pagina en vallen blogs, whitepapers, video’s etc. onder cluster content. De blogs linken allemaal naar de SEO pagina en ze gaan allemaal over hetzelfde onderwerp. Het geheel is een bundeling van content over één onderwerp: een zogeheten topic cluster.

Hoe versterken content clusters jouw SEO?

Nu weet je wat content clusters zijn, maar waarom gaan ze jouw SEO versterken? Er zijn meerdere redenen waarom je content clusters in zou zetten voor een hogere vindbaarheid in zoekmachines.

1.Content clusters zorgen voor een betere relevantie en autoriteit

Met content clusters schrijf je gerelateerde content rondom een centraal onderwerp. Omdat je veel over één bepaald onderwerp schrijft, vergroot dit de relevantie van een website op het gebied van dat onderwerp. Een zoekmachine geeft jouw website meer autoriteit dan een website die minder over dat specifieke onderwerp schrijft.

2. Content clusters werken met interne linking

Vanuit cluster content link je door naar de pillar content. Je maakt dus gebruik van interne linking. Dit draagt bij aan een betere interne linking-structuur, die beter gecrawld kan worden door zoekmachines.

3. Content clusters helpen bij een betere gebruikservaring

Omdat je met content clusters nuttige informatie bundelt over één onderwerp, zorg je voor een duidelijke en overzichtelijke structuur. De navigatie van je website wordt (als je het goed doet 😉) vereenvoudigd. Hierdoor krijg je een betere gebruikerservaring, wat ook weer goed is voor je vindbaarheid in zoekmachines.

4. Met content clusters heb je een grotere kans om featured snippets te krijgen

Omdat de informatie in content clusters zorgen voor een betere relevantie (zie punt 1) zorgt dit er ook voor dat jouw website voorrang krijgt om een plek in de featured snippets te bemachtigen in Google. Als jouw informatie het meest relevant is voor een bepaalde zoekopdracht, wordt deze dus als eerste getoond in de featured snippets. Featured snippets zijn uitgelichte stukjes tekst die bovenaan Google worden laten zien en een direct antwoord geven op de zoekvraag van een gebruiker.

5. Met content clusters maak je meer geoptimaliseerde pagina’s

Met content clusters pak je meerdere pagina’s aan: je zorgt voor een goede SEO pagina, er worden kwalitatieve blogs geschreven enzovoorts. Deze worden geoptimaliseerd voor specifieke zoekwoorden en zoektermen, wat bij kan dragen aan een hogere plek in de zoekresultaten.

Voorbeelden van onze content clusters

Hopelijk heb je inmiddels al een beeld bij content clusters, maar om dat beeld te versterken geven we je graag nog een paar voorbeelden van real life cases.

Pandora bedelarmbanden van Tomylo

Tomylo verkoopt prachtige merken, zoals Pandora, Swarovski en Guess. Voor Tomylo maken we gebruik van content clusters rondom het thema Pandora bedelarmbanden. Dus in deze case is de SEO pagina ‘Pandora bedelarmbanden’ de pillar content. Vervolgens schrijven we cluster content over ditzelfde onderwerp: blogs, social media posts en nieuwsbrieven over bijvoorbeeld ‘De mooiste boodschappen met de Pandora Moments collectie’, ‘Voeg magie toe aan jouw Pandora armband met de Disney x Pandora collectie’ en ‘Dit zijn dé Pandora cadeautips voor de feestdagen’. We zijn op dit moment net begonnen, en we zien nu al prachtige resultaten! Van niks zijn we binnen enkele maanden gestegen naar de top 10 resultaten in Google. En we zijn nog lang niet klaar!

RB Cluster content SEO cases af cosmetics

Burga telefoonhoesjes van Primehoesjes

Nog een voorbeeld is Primehoesjes. Primehoesjes is een webshop met telefoonhoesjes en accessoires. Een markt die vol zit met concurrentie. Maar toch met kansen! Als pillar content pakken we de merken van telefoonhoesjes met het hoogste zoekvolume, zoals Burga. Daarover schrijven we blogs, nieuwsbrieven en social media posts over onderwerpen als ‘Dé zomertrends voor telefoonhoesjes’, ‘De meest fashionable telefoonhoesjes’ en ‘8 redenen waarom je voor een Burga telefoonhoesje moet gaan’. Al deze onderwerpen zijn gevuld met content over de Burga telefoonhoesjes. En we zien al prachtige resultaten!

Hoe start ik met het gebruik van content clusters?

Nu je weet waarom content clusters goed zijn voor jouw vindbaarheid, wil je er natuurlijk mee aan de slag. Het starten met content clusters doe je door als eerst een thema te kiezen: een onderwerp binnen jouw webshop of website waar je content aan gaat hangen. Hierbij is het belangrijk om te denken vanuit de doelgroep: wat vinden zij interessant? Waar zoeken ze veel naar? Ook moet je de concurrentie meenemen: hoeveel schrijven anderen over dit onderwerp? Is het mogelijk om hiertussen te komen?

Heb je een thema gekozen? Dan is het tijd om de pillar content te maken. Hiervoor pak je de belangrijkste pagina, de pillar page, waar alle cluster content naartoe moet linken. Deze pagina moet worden voorzien van een ijzersterke SEO tekst. Vervolgens creëer je de cluster content: je bepaalt subonderwerpen die je in blogs en misschien andere SEO teksten kunt gieten. Het is belangrijk om hierbij altijd naar de pillar page te linken. Vervolgens promoot je deze cluster content op bijvoorbeeld social media en in nieuwsbrieven. Je neemt de content clusters eigenlijk mee in je gehele online marketing. Het is belangrijk om de resultaten goed bij te houden en bij te sturen waar nodig. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld Google Search Console. Sta open voor een eventuele wijziging in je plannen en test uit wat het beste werkt.

SEO uitbesteden? Onze SEO specialisten staan voor je klaar!

Om content clusters te laten werken voor jouw SEO marketing, is het cruciaal om een doordachte SEO strategie te gebruiken en om sterke content te schrijven. Hier is ervaring en kennis voor nodig en het is meer dan logisch dat je dat niet zomaar in huis hebt. Dan kan het slim zijn om SEO specialisten in te schakelen. Onze Bananas zijn gelukkig expert op het gebied van SEO marketing. Wij helpen je graag aan een SEO strategie die werkt, met krachtige SEO teksten en indien gewenst ook blogssocial mediasocial media advertising en e-mail marketing.

Wil jij een krachtige SEO strategie die werkt?

Neem dan contact met ons op!

Ja, ik wil mijn SEO uitbesteden!