Online marketing SEO Webshops Websites

De ultieme gids naar een Shopify webshop!

Geschreven door Roan van Overveld

Shopify is opgericht in 2004. Sindsdien is het een prominente speler geworden in de markt van e-commerce oplossingen voor kleine en grote bedrijven. Met meer dan twee miljoen actieve gebruikers per dag en meer dan vijf miljoen webshops die via Shopify zijn gemaakt, zien we een steeds grotere groei van Shopify en de investeringen die in het bedrijf worden gedaan.

Als ondernemer kun je er niet meer om heen wanneer je producten online wilt verkopen. Een webshop is noodzakelijk en Shopify is hét e-commerce platform om er mee te starten. Daarom hebben we in dit blog de ultieme gids uitgeschreven voor jou over hoe je start met een Shopify webshop!

Kiezen voor het juiste e-commerce platform

Wanneer je wilt starten met een webshop is de eerste vraag natuurlijk: ‘’Welk e-commerce platform kies je?’’ Er zijn verschillende e-commerce platformen waaruit je kunt kiezen die, stuk voor stuk, verschillende voordelen bieden voor verschillende wensen. Voor kleine tot grote bedrijven zijn er een aantal keuzes die je kunt maken. Een aantal van de grootste zijn:

  • Shopify
  • Lightspeed
  • WooCommerce
  • Magento

Het kiezen tussen deze e-commerce platformen kan lastig zijn, want allemaal bieden ze verschillende voordelen voor verschillende wensen. Bij Red Banana zien we een enorme groei in het aantal Shopify gebruikers en dit heeft verschillende redenen, waaronder kosten of ontwikkelingsmogelijkheden. Om écht te weten te komen wat voor jou de beste keuze is, hebben we een blog geschreven over Shopify vs de rest: Wat is de beste keuze voor je webshop? Maar natuurlijk leggen we hieronder ook precies uit waarom Shopify (vaak) de beste keuze is.

Shopify webshop laten maken

Wat heeft een webshop nodig?

Een webshop is een online winkel. Het is de plek waar jij je producten verkoopt en consumenten of andere bedrijven je producten kunnen kopen. Net als bij een fysieke winkel, moet een webshop aan verschillende dingen voldoen om tot verkopen over te kunnen gaan. Bij Shopify heb je de mogelijkheid om alle belangrijke onderdelen van je webshop eenvoudig aan te passen en te optimaliseren.

Met het juiste development bureau kun je je webshop bouwen tot de ultieme plek om producten te kopen en je omzet te laten groeien. Bovendien biedt Shopify een enorme hoeveelheid applicaties aan die je kan koppelen om je webshop te verbeteren. Doordat Shopify zo enorm is gegroeid, zorgen applicatiebouwers er steeds vaker voor dat hun apps geoptimaliseerd zijn voor Shopify. Zo heb je altijd toegang tot de beste apps voor jou webshop. Maar het fundament van je webshop moet goed zijn. Een aantal van de belangrijkste zaken zijn dan ook:

Product cards

Het eerste waar je aan denkt wanneer je iets wilt kopen is een winkelschap of een kledingrek. Dit is natuurlijk in een fysieke winkel, maar een webshop heeft ook een digitale versie nodig. Dit noem je product cards. Deze product cards zijn er om je product goed in beeld te brengen bij je bezoekers vanaf het eerste bezoek. Product cards kom je vaak tegen op de homepagina en op de verschillende categorie pagina’s.

Product cards moeten aan een aantal dingen voldoen om zo veel mogelijk conversie te realiseren. Zo moet er een prijs getoond worden, moet de naam van het product zichtbaar zijn, een foto van het product moet worden getoond en er moet natuurlijk een knop zijn om hem in je winkelwagen te doen.

Homepage

De homepage is de belangrijkste pagina van je webshop. Dit is in veel gevallen de eerste pagina, en als hij niet geoptimaliseerd is, de laatste die jouw bezoekers zien. Op de homepage begint het allemaal bij de header. Dit zijn één of meerdere afbeeldingen die de producten uit je webshop moeten ‘’verkopen’’. Het is dé manier om je bezoekers direct aan te spreken.

Vaak is dit in de vorm van een korting of een nieuw assortiment. Daarnaast vind je op de homepage vaak verschillende product cards met populaire producten, directe linkjes naar populaire categorieën en populaire merken. Je webshop moet dan ook geoptimaliseerd zijn voor UX en UI. Weet je niet wat dat is? Ook hier hebben we een blog over geschreven, maar we leggen het je ook graag persoonlijk uit!

Productpagina’s

Oké. Er is zojuist op een product card geklikt op de homepage voor meer informatie, waar worden ze dan naartoe geleid? Precies! Naar de productpagina. Deze pagina is speciaal ontwikkeld om meer informatie te verschaffen over het product en is natuurlijk gemaakt om conversie te stimuleren. De productpagina heeft als doel conversie en informatie. De manier waarop de productpagina is opgezet is een make or break voor de consument om tot aankoop over te gaan. Vaker wordt daarom gekozen om je webshop door iemand te laten maken die kennis heeft van design en development.

Winkelwagen

De winkelwagen is de belangrijkste stap voor de aankoop. Net als bij veel mensen een overzicht creëren in hun fysieke winkelwagen bij bijvoorbeeld de supermarkt, is dit ook de bedoeling bij een virtuele winkelwagen. Je winkelwagen op je webshop moet een overzichtelijke pagina zijn waar de klant precies kan vinden wat hij of zij allemaal in de winkelwagen heeft gestopt. Daarnaast moet er duidelijk naar voor komen waar ze kunnen afrekenen.

Door een webshop te laten maken, kun je eenvoudig diverse up-sell en cross-sell mogelijkheden toevoegen aan je winkelwagen waardoor je klant gestimuleerd wordt om nog tot extra aankopen over te gaan. Dit zijn vaak mogelijkheden die een developmentteam eenvoudig kan uitvoeren.

Check-out

Misschien wel het belangrijkste onderdeel van je gehele webshop, de check-out. De check-out is voor veel webshops nog heel vaak het moment waarop een bezoeker toch afziet van hun aankoop. Dit kan verschillende redenen hebben: Het inladen duurt te lang, het overzicht is onduidelijk, het ziet er niet betrouwbaar uit, de juiste betaalmethode zit er niet bij en nog veel meer.

Onze ervaring heeft ons geleerd dat het optimaliseren van je check out hét verschil kan maken in omzet. Niet alleen voor meer aankopen, maar ook zeker voor grotere orderwaardes met behulp van upselling. Meer weten? Neem vooral contact op!

categorieën shopfiy webshop

 

De voordelen van Shopify

Shopify heeft diverse voordelen die ideaal zijn voor jou als ondernemer. Met Shopify en Red Banana ben je verzekerd van een kwalitatieve webshop met conversiegerichte pagina’s en een enorme kennisbank. Shopify heeft, zoals gezegd, diverse voordelen waaronder:

Het is het grootste e-commerce platform

Een van de grootste voordelen van Shopify is het aantal gebruikers. Shopify is veruit het grootste platform in de wereld. Dit komt doordat Shopify blijft ontwikkelen en er steeds meer gebruikers bij komen. Dit laat ook zien dat het een betrouwbaar en kwalitatief platform is. Wat natuurlijk een enorm voordeel voor jou als ondernemer is.

Maatwerk design, functionaliteiten en oneindig veel plug-ins

Shopify is het grootste e-commerce platform. Dit brengt nog veel meer voordelen met zich mee, waaronder oneindig veel plug-ins. Development teams van tools, apps en plug-ins weten dat ze de meeste kans maken dat hun tools worden gebruikt bij Shopify. Hierdoor worden de meeste plug-ins en apps geoptimaliseerd voor Shopify. Waar jij dan weer gebruik van kan maken.

Daarnaast heeft Shopify een enorm goede basis als je net start met een variëteit aan thema’s en templates. Maar ze zorgen er ook voor dat development partijen zoals wij eenvoudig maatwerk designs en maatwerk functionaliteiten kunnen bouwen. Zo ben je gegarandeerd dat jouw webshop precies heeft wat je wilt en nodig hebt.

Sneller dan het licht

Naast alle functionaliteiten is een Shopify webshop enorm snel. Perfect voor een goede SEO score en de vindbaarheid van je webshop. Snelheid is namelijk enorm belangrijk voor je gebruiksvriendelijkheid en je zoekmachineoptimalisatie. Wanneer je een Shopify webshop door ons laat maken, zorgen we ervoor dat de code schoon blijft en je webshop zo snel en optimaal mogelijk werkt, zodat je bezoekers direct tot aankoop over kunnen gaan.

Flexibele en uitgebreide betaalmogelijkheden

Het laatste wat je wilt is omzet mislopen, omdat een potentiële klant niet kan afrekenen. Gelukkig bieden onze gebouwde Shopify webshops een uitgebreid assortiment aan betaalmogelijkheden, zodat alle soorten klanten eenvoudig je producten kunnen afrekenen. Deze verscheidenheid aan betaalmogelijkheden zorgt voor een verlaagd risico op afgebroken aankopen. Een aantal populaire keuzes zijn:

  • PayPal
  • iDEAL
  • Creditcard
  • Klarna

Mobielvriendelijk design en development

Mobile first is het uitgangspunt wanneer ons development team voor jou aan de slag gaat. Bijna iedere consument bestelt tegenwoordig via zijn of haar mobiel en het is enorm belangrijk dat je webshop geoptimaliseerd is voor mobiele weergave. Daarom zorgen wij ervoor dat jouw webshop vlekkeloos en zonder problemen werkt en schaalt op mobiel, en natuurlijk op desktop. Zo heeft je klant geen last van rare verspringende zaken en kun jij zeker weten dat ze eenvoudig hun aankoop kunnen doen.

Voordelen van een Shopify webshop bij Red Banana

Naast de eerder genoemde voordelen, biedt een Shopify webshop nog vele andere voordelen, deze hebben we onder elkaar gezet in ons blog over de 13 voordelen van Shopify.

Maar niet alleen Shopify biedt vele voordelen, ook door te kiezen voor Red Banana als development partner maak je een slimme keuze. Dankzij onze korte lijnen, jarenlange ervaring en ons specialistisch team ben je gegarandeerd van een hoogwaardige en kwalitatieve webshop. Meer weten of wil je starten? Neem vooral contact met ons op!

Ik wil beter gevonden worden in Google!

Neem contact met ons op

Neem contact op