Instagram hashtags zijn je beste vriend als het aankomt op meer bereik, engagement en het creëren van weergaven op Instagram. Maar wat zijn Instagram hashtags nu eigenlijk en hoe gebruik je deze optimaal? Dat lees je in dit blog!
Wat is een hashtag?
Hashtags zijn woorden die starten met een # zonder spaties ertussen. Met hashtags kun je duidelijk maken waar je bericht over gaat en zorg je dat jouw Instagram bericht verschijnt wanneer gebruikers zoeken op de hashtag. Je kunt dus ieder woord als hashtag gebruiken, maar het is belangrijk om ze slim te gebruiken. Je wilt namelijk niet dat je hele bericht uit alleen maar hashtags bestaat. Het oog wil ook wat!
Een goede hashtag is er een waar jouw doelgroep vaak op zoekt, waar hun interesse ligt en die relevant is voor jouw bericht.
Hoe werken hashtags?
Door hashtags toe te voegen aan je bericht op Instagram kun je, wanneer je deze slim gebruikt, zorgen voor meer bereik, engagement en weergaven. Dat willen allemaal toch? Maar hoe werken ze nu precies?
Bekijk bijvoorbeeld onderstaande post van Poezenbazen. Deze post hebben we voorzien van een hoop relevante en populaire hashtags.
Als we vervolgens de statistieken van die post erbij pakken, zien we onderaan bij ‘weergaven’ dat een groot deel hiervan door hashtags zijn gegenereerd.
Je kunt met hashtags op Instagram ook een echte community creëren en user generated content genereren door je eigen branded hashtag te claimen. Kijk maar hoe we dat voor Garmin Nederland doen met de hashtag #garminnederland.
Wanneer gebruikers deze hashtag gebruiken, belanden de Instagram berichten op de overzichtspagina van die hashtag. Daar kun je sorteren op populariteit of je kunt kiezen om eerst de meest recente berichten te zien. Ook Instagram stories die de hashtag bevatten, verschijnen op die overzichtspagina.


Bovendien kun je de user generated content van gebruikers dan reposten. Zo ben je zelf minder tijd kwijt aan het creëren van content én je doelgroep vindt het altijd heel tof als hun berichten worden gebruikt!
Hoe vind je de beste hashtags?
Goede vraag! Er zijn een hoop websites die populaire hashtags verzamelen zoals Hashtagify. Een andere manier om goede hashtags te vinden is via Instagram zelf. Wanneer je namelijk de caption schrijft van een nieuw bericht en een hashtag typt, komt Instagram zelf met suggesties.
Je kunt ook eens een kijkje nemen bij hoe andere het aanpakken. Misschien gebruikt de concurrentie wel hele relevante goede hashtags waar jij ook op gevonden wilt worden!
Tips voor hashtags
Nu je weet wat hashtags zijn, hoe ze werken en hoe je ze vindt, kun je aan de slag! Check de volgende tips die we voor je hebben verzameld om hashtags zo goed mogelijk in te zetten.
1. Gebruik zo veel mogelijk hashtags
Instagram heeft een limiet van 30 hashtags per bericht. Gebruik je er meer? Dan verdwijnt de caption zodra je het bericht plaatst. Gebruik je er minder? Dan is dat vaak zonde! We weten inmiddels dat hashtags zorgen voor meer weergaven dus gebruik iedere hashtag die iets aan jouw bericht toevoegt.

2. Relevantie over populariteit
Je moet dus zoveel mogelijk hashtags gebruiken. Maar dat betekent niet dat je willekeurige populaire hashtags onder ieder bericht moet gaan noemen. Een bericht met ontzettend veel bereik en weergaven is leuk, maar het is natuurlijk nog steeds belangrijker dat de juiste doelgroep jouw bericht ziet. Zorg dus dat je relevante hashtags gebruikt en gebruik je er dan ‘maar’ 15, in plaats van de toegestane hoeveelheid van 30, dan is dat helemaal prima!
3. Gebruik hashtags in je Instagram bio
Wist je dat je hashtags ook in je Instagram bio kunt opnemen? Wanneer gebruikers dan op de hashtag tikken, komen zij op de overzichtspagina van die hashtag. In je bio wil je in ieder geval jouw eigen branded hashtag opnemen. Zoals wij hebben gedaan met #garminnederland bij Garmin.

4. Gebruik hashtags in je Instagram stories
Hashtags werken niet alleen onder berichten maar ook in je Instagram stories! Deze kun je toevoegen door middel van de hashtag sticker of door tekst toe te voegen. Jouw Instagram story verschijnt dan op de overzichtspagina van die hashtag wat dus weer kan zorgen voor meer weergaven, bereik en engagement.
Instagram hashtags for the win!
Door Instagram hashtags dus slim in te zetten, kun je zorgen voor meer bereik, weergaven en meer engagement. Wil je hier liever allemaal niet te veel over nadenken? Snappen we wel hoor! Onze bananas nemen al jouw social media werkzaamheden graag voor je uit handen.