1. Samen bouwen aan vertrouwen
Niet iedere webshop is even betrouwbaar. Het eerste waar potentiële klanten naar op zoek gaan wanneer zij een webshop bezoeken, is bevestiging dat ze een betrouwbare en kwalitatieve koopervaring kunnen verwachten. Deze bevestiging zoeken zij voornamelijk in reviews van klanten die al ervaring hebben met jouw producten of diensten. De kracht van een positieve review zit hem dus in de sociale bewijskracht. Reviews helpen potentiële klanten te overtuigen dat jouw webshop betrouwbaar is.
2. Meer reviews = meer conversies
Dat reviews zorgen voor meer vertrouwen bij potentiële klanten mag duidelijk zijn. Maar wist je dat reviews ook conversie stimulerend werken? Uit onderzoek blijkt dat consumenten veel waarde hechten aan de mening van andere klanten. Met een positieve review haal je twijfels weg en kun je potentiële klanten overtuigen om tot aankoop over te gaan. Onze tip? Plaats reviews op strategische plaatsen in je webshop, zoals op productpagina’s en in de winkelwagen. Hiermee kun je jouw conversiepercentages aanzienlijk verhogen!
3. Google loves you first
Naast het vertrouwen van klanten en het stimuleren van conversies, kunnen reviews ook een positief effect hebben op je zichtbaarheid in zoekmachines. Om door potentiële klanten gevonden te worden, is het belangrijk dat zoekmachines jouw webshop al leuk vinden. Bij Red Banana kennen we onze zoekmachine-vrienden als de binnenkant van onze broekzak. We weten precies aan welke knoppen we moeten draaien voor een betere online vindbaarheid.
Onder deze knoppen vallen onder andere de reviews. Zoekmachines als Google hechten veel waarde aan gebruikersinteractie en relevantie. Door regelmatig nieuwe reviews te ontvangen, creëer je unieke en geoptimaliseerde content. Deze content wordt door de zoekmachines geïndexeerd. Het resultaat? Hogere posities in de zoekresultaten en dus ook meer organisch verkeer naar je webshop.
4. Waardevolle feedback voor jouw webshop
Niet alleen potentiële klanten behalen voordelen uit de reviews in jouw webshop, ook voor jou als webshopeigenaar zijn de reviews erg waardevol. Klanten delen namelijk hun ervaringen, suggesties en meningen. Hierdoor krijg je inzicht in de sterke punten van je webshop, maar breng je ook in kaart waar nog verbeteringen mogelijk zijn. Door regelmatig feedback van klanten te analyseren en actie te ondernemen op basis van die inzichten, kun je de klantervaring verder verbeteren en je concurrentiepositie versterken.
Tips voor het actief verzamelen van reviews
Het mag duidelijk zijn: reviews zijn cruciaal voor het succes van jouw webshop. Nu is het nog zaak om deze reviews te verzamelen. Het is hierbij belangrijk dat je het jouw kopers zo makkelijk of leuk mogelijk maakt. Hieronder delen we een aantal tips die je kunt volgen om reviews te verzamelen in jouw webshop!
Tip 1: maak het beoordelingsproces easy peasy
De drempel verlagen voor het achterlaten van een review? Dat doe je door het beoordelingsproces zo eenvoudig en gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Plaats daarom een prominente en goed zichtbare call-to-action button in je webshop en zorg dat het invullen van een beoordeling slechts enkele stappen kost. Vermijd lange of ingewikkelde formulieren, deze kunnen klanten ontmoedigen om een review achter te laten.
Tip 2: stuur persoonlijke e-mails na aankoop
Wanneer iemand iets heeft gekocht in jouw webshop, is het aan te raden om gebruik te maken van follow-up e-mails. Hierin kun je de klanten uitnodigen om een review achter te laten na de aankoop. Maak deze e-mails vriendelijk en persoonlijk, bedank de klant voor de aankoop en vraag naar zijn of haar ervaring met het product. Ook hier is het aan te raden om een opvallende link naar de beoordelingspagina van jouw webshop toe te voegen.
Tip 3: bied incentives aan
Of je nu een kleine korting op een volgende aankoop of een gratis geschenk aanbiedt, een incentive werkt altijd stimulerend. Het belonen van klanten voor hun tijd en moeite zal de betrokkenheid vergroten. De kans dat zij een review achterlaten wordt hierdoor ook groter. Zorg er wel voor dat de incentives duidelijk zichtbaar in je webshop aanwezig zijn en dat je dit communiceert met klanten. Daarnaast kan een incentive ook zorgen voor retentie. Met een kortingscode op zak is het namelijk aannemelijker dat een klant nog eens in jouw webshop komt winkelen.
Tip 4: let’s get social!
Bij Red Banana kennen we als geen ander de kracht van social media en nieuwsbrieven. Onze ultieme tip voor het verkrijgen van meer reviews is dan ook het goed inzetten van deze kanalen. Plaats regelmatig berichten op sociale media waarin je klanten vraagt om hun ervaringen te delen. In nieuwsbrieven kun je vervolgens specifieke producten uitlichten en klanten vragen om hun mening te geven. Vergeet de opvallende links naar de beoordelingspagina niet!
Tip 5: ga de interactie aan
Klanten houden van waardering. Neem daarom regelmatig de tijd om te reageren op de reviews die klanten hebben achtergelaten. Dit kan voor zowel positieve als negatieve beoordelingen. Bedank klanten voor hun positieve feedback en toon begrip en bereidheid om eventuele problemen op te lossen bij negatieve reviews. Dit vergroot het vertrouwen bij klanten en moedigt aan om reviews achter te laten.
Samen reviews verzamelen voor jouw webshop?
Reviews zijn van onschatbare waarde voor webshops. Het vergroot het vertrouwen, de geloofwaardigheid en de omzet. Door het volgen van een aantal simpele tips kun je klanten aanmoedigen om hun ervaringen met jouw producten te delen. Weet je niet goed waar te beginnen? Onze content marketeers weten precies aan welke knoppen ze moeten draaien om jouw webshop te voorzien van kwalitatieve reviews. Kom eens een bakkie drinken en ontdek alle mogelijkheden!