Online marketing Social media Social media advertising

Het effect van animatie op social media

animeren op scherm

Opvallen op social media: we weten allemaal hoe belangrijk het is. Maar hoe doe je het? Eén van de manieren is door middel van animaties! Animaties kunnen jouw business zoveel kracht bijzetten. Wij banana’s implementeren dit eigenlijk altijd in onze social posts. Kijk maar eens naar de socials van Red Banana, of van een van onze klanten. De formule tot succes houden we voor onszelf, maar uiteraard delen we graag waardevolle info: we vertellen je in dit blog meer over het effect van animatie op social media.

Meer content in één beeld

In een animatie kun je meer content kwijt dan in een vaste afbeelding. Zo kun je meerdere producten in één animatie verwerken. Of je kunt een infographic (laten) animeren, waarin je meerdere cijfers op een opvallende manier kunt delen met de doelgroep. Of een animatie met een how to: een korte uitleg hoe een volger iets moet doen. De mogelijkheden zijn eindeloos! Maar let wel op: prop niet te veel content in één animatie. Een animatie moet altijd kort en bondig zijn, anders verlies je de aandacht van de volger.

Video zorgt voor meer bereik

Op social media zien we steeds meer video voorbij komen: reels, stories, TikToks, live video’s enzovoorts. En deze verschuiving is er niet voor niets! Video zorgt namelijk voor veel meer bereik dan een stilstaande post. En nu is het gelukkige feit dat een animatie automatisch een video is! Is dat even mooi meegenomen.

Animaties stralen professionaliteit en autoriteit uit

De content die je deelt in een animatie wordt automatisch eerder aangenomen door de volger. Dat komt omdat dit er professioneel uitziet: niet iedereen kan zomaar een kwalitatieve animatie maken, toch? Door animaties op social media te gebruiken, kom je professioneel over en straal je autoriteit uit. Je bent een bedrijf of organisatie die weet wat hij doet.

Duidelijke branding zorgt voor herkenbaarheid

Een animatie kun je helemaal vormgeven zoals jij wilt. Hierdoor kun (of liever moet) je je branding implementeren. Dus voer je kleurgebruik, lettertypes, beeldmerk en logo door in de animaties, passend bij de rest van je posts. Wanneer je dit consistent doet, zorgt de branding voor herkenbaarheid bij de doelgroep. Hierdoor koppelen ze de content eerder aan jouw bedrijf en verhoog je je naamsbekendheid.

Swipe naar links voor een kijkje in de branding video’s van onze klanten!

Opvallende en snelle content

In deze snelle wereld is opvallen cruciaal voor… eigenlijk je gehele business! Maar opvallen op social media kan een hele uitdaging zijn. Posts met een animatie erin zorgen ervoor dat de kijker blijft hangen: het beweegt, ze zijn geïntrigeerd door de content en willen weten wat erna komt. Maar let wel op: dit duurt niet lang. Daarom moet je animatie niet te lang duren. We raden aan om een animatie zo’n 10-15 seconden te laten duren. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van het type content dat je plaatst.

Meer verkeer naar je website

Omdat je meer content in een animatie kwijt kunt, heb je de ruimte om een duidelijke call to action toe te voegen. Dus je sluit de animatie af met bijvoorbeeld: “Meer weten? Bezoek onze website!”. In de post voeg je een verwijzing naar je website toe, en done! Door specifiek in de animatie een call to action te benoemen, stimuleer je de kijker om een actie uit te voeren. In dit voorbeeld: de website te bezoeken. Dit zal meer verkeer naar je website genereren en verhoogt de kans op conversies.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Online Marketing Bureau (@redbanananl)

Klinkt goed! En nu?

Deze voordelen klinken als muziek in je oren, en dat snappen we! Maar hoe nu verder? Hoe kom je aan een animatie? Daar zijn verschillende mogelijkheden voor, maar wij weten wel wat we je zouden adviseren. 😉

Hoe maak ik een animatie?

Heb je de juiste kennis over marketing, beschik je over een goed animatieprogramma, zoals Adobe After Effects, en heb je de skills? Dan kun je de animatie zelf proberen te maken! Let altijd op dat de animatie niet te lang duurt, goed past bij je branding, een duidelijke boodschap heeft en goed leesbaar is.

Besteed je content uit

Ons advies: besteed je animaties uit. En dat zeggen we echt niet alleen omdat we jou graag als klant willen (promise! Al ben je altijd welkom!). Het is zó cruciaal om de juiste kennis van marketing te combineren met een animatie van topkwaliteit. Je wilt de plank niet misslaan. Onze bananas vormen een team en samen bundelen wij onze krachten om een animatie te maken die niet alleen mooi is, maar ook echt werkt.

Gaan met die banaan!

Ons team van banana’s zit vol kwaliteiten. Onze beste strategen en grafische vormgevers steken de koppen bij elkaar om voor jou de allerbeste content te creëren, die perfect past bij wat je bedrijf of organisatie wil uitstralen. Wij maken voor zo’n beetje al onze klanten animaties. Ben jij de volgende?

Interesse in animaties voor jouw social kanalen?

Neem dan contact met ons op!

Neem contact op