Het wordt steeds lastiger om op te vallen op social media. Dit is mede door veranderende algoritmes en stijgende advertentiebudgetten, maar toch biedt elk kanaal kansen. In dit blog leggen we het verschil uit tussen betaalde en organische content, hoe je deze vormen slim kunt inzetten voor meer zichtbaarheid en we vertellen je hoe je je vindbaarheid vergroot met behulp van social SEO. Of je nu op zoek bent naar een groter bereik of meer vertrouwen, de juiste contentstrategie gaat je helpen!
Organische content
Alles wat je plaatst op social media, zonder er advertentiebudget voor te gebruiken, noemen we organische content. Deze content kan een Instagram post zijn, maar ook een bericht op LinkedIn of een video op TikTok. Deze social posts bereiken je volgers en kunnen, met het juiste algoritme, ook andere mensen bereiken die je niet direct volgen.
Het grootste voordeel van organische content is natuurlijk dat het geen geld kost. Je kiest voor deze vorm als je een community wil opbouwen of je merkvertrouwen wil versterken, zonder dat je afhankelijk bent van advertentiebudget. Als je kiest voor deze vorm van communicatie, ben je wel afhankelijk van algoritmes. Je hebt dus ook kans dat jouw content niet terechtkomt waar je wilt en het dus alleen terechtkomt bij je volgers. Het groeien van je kanalen kan hierdoor erg langzaam gaan of zelfs stil blijven staan.
Wij helpen bedrijven met het strategisch plannen en ontwerpen van social media posts die passen bij hun merk. We zorgen ervoor dat elke post bijdraagt aan zichtbaarheid, vertrouwen en interactie met je volgers. Wil je hier meer informatie over? Neem vrijblijvend contact met ons op!
Ze weten waar ze over praten, komen afspraken na en hebben goede ideeën. Echt een aanrader!
– Sandra van Leeuwen, Viva Donna
Betaalde content
Betaalde content is alles wat je met advertentiebudget promoot. Je kunt bestaande social media berichten promoten, maar je kunt ook nieuwe advertenties ontwerpen. Het grootste voordeel van betaalde content is dat je je doelgroep kunt targetten op verschillende interesses, zoekgedrag, locatie en meer. Daarnaast zie je een stuk sneller resultaat en kun je dat ook makkelijker meten.
Wil je een nieuw product uitbrengen of zijn er merken die meer mensen in jouw doelgroep moeten kennen ? Dan is betaalde content misschien wel iets voor jou. Voor ieder bedrijf zijn er betaalde mogelijkheden. Heb je een openstaande vacature die snel ingevuld moet worden? Via LinkedIn kun je die gemakkelijk promoten. Lees hier hoe je dat doet.
De kracht van combineren
Waar organische content zorgt voor vertrouwen en betrokkenheid, zorgt betaalde content juist voor snelle resultaten en gericht bereik. Daarom kan een combinatie van beide een goede keuze zijn. Als je kiest voor een combinatie kun je organische berichten gebruiken als test. Door te achterhalen welke berichten veel interactie, zoals reacties en likes krijgen, weet je wat je doelgroep wil zien. Deze berichten kun je vervolgens boosten en/of gebruiken in een advertentie. Zo weet je zeker dat de kans op succes groter is.
Dit is ook een goede manier om te retargeten. De kans is groot dat iemand die je organische post heeft gezien later ook je gerichte advertentie ziet of je website of webshop heeft bezocht. Op deze manier wordt iemand herinnerd aan je bedrijf of krijgt hij producten te zien die passen bij zijn eerdere zoekgedrag. Dit kan zorgen voor meer volgers of (herhaal)aankopen.
Social SEO
Social media draait niet alleen meer om volgers en likes, maar platforms als TikTok en Pinterest worden steeds vaker gebruikt als zoekmachine. Hier kun je als bedrijf goed gebruik van maken. Met behulp van social SEO zorg je ervoor dat je beter vindbaar wordt op zowel de platformen als op Google. Google toont tegenwoordig vaak social media posts en video’s die je kunnen helpen bij je zoekopdracht.
Door social SEO in te zetten vergroot je de kans dat je op verschillende manieren gevonden kan worden, zonder advertentiebudget. Zo pas je social SEO toe:
1. Gebruik zoekwoorden
Zoekwoorden zijn niet alleen belangrijk op je website, maar ook op social media. Om je vindbaarheid te vergroten, kun je ook zoekwoorden verwerken in beschrijvingen en alt-teksten. Onder andere Instagram biedt de mogelijkheid om alt-teksten toe te voegen, wat goed is voor SEO, maar ook voor de toegankelijkheid. Hier lees je hoe je goede alt-teksten schrijft.
2. Kies de juiste hashtags
Hashtags blijven een goed hulpmiddel voor zichtbaarheid. Grote hashtags, die vaak worden gebruikt, geven je kans op meer bereik en kleinere hashtags geven meer kans op interactie met je volgers. Check onze tips om hashtags in te zetten!
3. Plaats regelmatig en blijf relevant
Consistentie is heel belangrijk bij social SEO. Onder andere TikTok en LinkedIn belonen accounts die regelmatig en relevante dingen plaatsen. Regelmatig hoeft niet dagelijks te zijn, maar zorg wel dat je zichtbaar blijft. En door in te spelen op trends en behoeftes heb je een grotere kans dat je in een algoritme belandt en dat zoekende gebruikers jouw merk tegenkomen.
Haal meer uit je online zichtbaarheid
Of je nu gaat inzetten op organisch, betaald of een combinatie, met een slimme aanpak haal je heel veel uit je social media. Wil je er meer uit je online zichtbaarheid halen? Red Banana helpt, naast social media, ook met SEO, e-mailmarketing en we bouwen effectieve websites en webshops! Samen bouwen aan jouw merk? Neem contact met ons op.