Het grootste voordeel van e-mail marketing automation is eigenlijk vrij simpel, conversie. E-mail marketing is hedendaags nog steeds een van de meest lucratieve marketing manieren voor een bedrijf. Maar ja, dat is natuurlijk makkelijk gezegd. Daarom leggen we hier uit waarom dit is en lichten wij een aantal cases uit die deze claim ook bevestigen! Maar voor we dit doen laten we eerst even kijken wat e-mail marketing automation nu precies is?
Wat is e-mail marketing automation?
E-mail marketing automation valt onder de tak ‘’direct marketing’’. Direct marketing is marketing waarmee je direct je klanten kunt benaderen. Met e-mail marketing schrijf je natuurlijk e-mails die direct worden afgeleverd in de mailbox van je klant. Hierdoor dat je een zogenoemde ‘’directe lijn’’ hebt met je klant.
Sinds het ontstaan van de e-mail wordt er al gebruik gemaakt van e-mail marketing. In het begin waren dit simpele mailtjes die je handmatig opstelde en verstuurde naar de desbetreffende persoon. e-mail marketing heeft in de loop der jaren enorm veel veranderingen en innovaties gezien. Een simpele tekst en een afbeelding is niet meer genoeg om klanten over te laten gaan tot aankoop. Ook het handmatig mailen van je klanten kost enorm veel tijd. Daarom dat e-mail marketing automation in het leven is geroepen.
E-mail marketing automation zorgt ervoor dat je niet meer handmatig mails hoeft te versturen maar dat het automatisch gaat. Hierdoor ben je geen uren bezig met handmatig mails versturen naar iedereen in je contactenlijst. Echter is het wel belangrijk dat je weet wat je doet. Buiten de regel- en wetgevingen omtrent e-mail marketing en privacy is een converterende mail maken een echte expertise geworden.
Hoe converterend is e-mail marketing automation?
We horen je denken: ‘’e-mail marketing is toch niet meer van deze tijd? Mensen zien mails alleen maar als spam.’’ Maar niks is minder waar. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat e-mail marketing automation nog steeds een van de meest converterende marketingmiddelen is. E-mail marketing automation heeft een van de hoogste ROI (Return on Investment) met bijna 4400%! Hieruit kunnen we concluderen dat e-mail marketing nog steeds een van de belangrijkste marketingmiddelen is die je kan gebruiken.
E-mail marketing automation bij Red Banana
Bij Red Banana geloven wij al jaren in e-mail marketing automation. Wij vinden het zelfs zó belangrijk dat wij e-mail marketing automation als een van onze vaste diensten aanbieden binnen onze e-commerce formule. Onze e-commerce formule is een totaalpakket aan marketingactiviteiten die noodzakelijk zijn om als webshop te groeien. Denk hierbij aan: bloggen voor webshops, SEO teksten schrijven voor webshops, Social media advertising en natuurlijk, e-mail marketing automation. Met onze e-commerce formule verzorgen wij jouw volledige online marketing.
Wij verzorgen het gehele proces van jouw e-mail marketing automation. Wij zorgen ervoor dat alle belangrijke e-mails die jij nodig hebt om conversie te krijgen, gemaakt worden. We kijken naar verschillende aspecten om te zorgen dat jouw e-mail tussen alle andere uitspringt. Zo zorgen wij voor een mooi template, verzorgen we het design en zetten we alle call-to-actions klaar.
Wat voor e-mails zijn er bij e-mail marketing automation?
Bij Red Banana hebben wij een onderscheidt gemaakt in onze e-mail marketing automation. Wij hebben 2 soorten mails die wij maken voor jou. Dit zijn triggers en nieuwsbrieven. Beide mails zijn gefocust op conversie. Echter is de manier waarop klanten de mails ontvangen en waarom totaal verschillend. Daarom leggen we ze beide kort uit.
E-mail marketing triggers
e-mail marketing triggers zijn eigenlijk korte mailtjes die je krijgt als er een actie heeft plaatsgevonden. Denk hierbij aan het kopen van een product, een product in de winkelwagen laten staan of wanneer iemand heel lang niets heeft gekocht. Bij Red Banana maken wij standaard 7 triggers aan. deze triggers zijn:
Welkom trigger:
Deze mail staat volledig in het teken van de eerste aankoop. Zodra iemand voor het eerst wat koopt krijgen zij een persoonlijke mail met een bedankje.
Win terug 1:
Deze trigger wordt verstuurd naar klanten die al 90 dagen niks meer hebben gekocht binnen de webshop. De insteek van de mail is het reactiveren van de klant om opnieuw tot aankoop over te gaan.
Win terug 2:
De win terug 2 trigger is net als de eerste gefocust op mensen die al een tijd niks meer hebben gekocht. Echter wordt deze mail na 120 dagen verstuurd. Vaak wordt er met deze mail in kortingscode meegestuurd om het extra interessant te maken om weer tot aankoop over te gaan.
Aankoopverjaardag:
Deze mail wordt verstuurd wanneer de eerste aankoop een jaar geleden is. Dit is om de klant te activeren nog een aankoop te doen. Voor extra activatie en omdat het een speciale dag is wordt hier vaak een kortingscode meegegeven als een cadeautje.
Verlaten winkelwagen 1:
Deze mail wordt verstuurd nadat de producten 60 minuten in de winkelwagen zijn blijven staan. Deze mail is bestemd om de aankoop toch te realiseren. Hierbij wordt ook een contactblok bijgevoegd voor eventuele vragen.
Verlaat winkelwagen 2:
Verlaat winkelwagen 2 wordt verstuurd nadat de producten 7 dagen in de winkelwagen staan. Hier wordt normaliter een kortingscode meegestuurd om de aankoop te stimuleren. Ook hier wordt een contactblok toegevoegd voor eventuele vragen.
E-mail marketing nieuwsbrief
Ook verzorgen wij een periodieke nieuwsbrief. Deze nieuwsbrief werkt in weze samen met al onze expertises uit de e-commerce formule. Hier lichten we bepaalde producten uit en linken we die direct naar de webshop, linken we de blogs die zijn geschreven en geven we interessante informatie of kortingscodes van de webshop.
Ervaringen van e-mail marketing automation bij onze klanten
We hebben nu uitgelegd waarom e-mail marketing automation nog steeds belangrijk is. Maar om je toch nog extra te overtuigen hebben wij een paar cases die we willen uitlichten. Al deze cases zijn ontstaan vanuit onze e-commerce formule en hebben geweldige resultaten gezien dankzij e-mail marketing en onze andere expertises.
Case 1: A&F Cosmetics
Voor A&F Cosmetics hebben wij de hele e-commerce formule mogen toepassen. Voor de e-mail marketing hebben wij de bovengenoemde 7 triggers ingesteld en zijn wij 2 nieuwsbrieven per maand gaan schrijven. In de nieuwsbrieven maakten we gebruik van acties, kortingscodes en speciale dagen om de ontvanger te activeren tot aankoop over te gaan. Dankzij e-mail marketing automation is er bij A&F Cosmetics een omzetgroei van 70% gerealiseerd in januari 2023 ten overstaan van december. Zien wat wij nog meer voor A&F cosmetics hebben gedaan? Ga dan naar onze klantcase pagina van A&F cosmetics.
Case 2: Seafoodmarkt
Voor Seafoodmarkt was de maand december enorm belangrijk. De producten die worden verkocht via deze webshop zijn perfect voor Kerstmis en oud en nieuw. Hiervoor was het belangrijk dat de nieuwsbrieven gericht waren op deze feestdagen. In samenwerking met de 7 triggers hebben we via e-mail marketing automation een omzetgroei gezien van 167%. Ook Seafoodmarkt heeft gekozen voor onze e-commerce formule. Weten wat wij voor Seafoodmarkt hebben gedaan? Lees dan vooral ook onze klantcase van Seafoodmarkt!
Nieuwsgierig geworden?
Er valt wel te concluderen dat e-mail marketing automation tot op heden nog steeds een belangrijk marketingmiddel is. Ben jij ook overtuigd? Neem dan vooral contact op dan kunnen we samen gaan kijken hoe #teambanana kan helpen je omzet te verhogen!