E-mail marketing. Het is een marketingkanaal waar veel bedrijven nog steeds maar al te graag mee werken. Dit komt doordat e-mail marketing nog steeds een van de meest winstgevende marketingkanalen van de tegenwoordige tijd is. Iedere grote webshop of website maakt gebruik van e-mail marketing.
Maar hoe start je met e-mail marketing en waar moet je op letten? Hieronder lees je de zes grootste e-mail marketing trends die ervoor zorgen dat jouw omzet wordt verhoogd.
1. Personalisatie is key
Het personaliseren van je marketing e-mails is enorm belangrijk wanneer je start met e-mail marketing. E-mail marketing draait allemaal om het aanspreken van de ontvanger. Wanneer je iemand direct aanspreekt of informatie verschaft die specifiek van toepassing is op de persoon, zorg je voor verlangen en interesse om de e-mail te openen.
Het personaliseren van je marketing mails kan op verschillende manieren. Wanneer je kennis hebt van e-mail marketing zijn er enorm veel aspecten van de e-mail die je volledig kan personaliseren op basis van de ontvanger. Als dit niet het geval is, is het aan te raden je e-mail marketing uit te besteden. Een aantal van de personalisaties die je kan doen binnen je mail zijn:
Header en pre-header
De eerste aspecten die je kan personaliseren zijn de header en pre-header. Om op te vallen tussen alle andere mails in je klant zijn inbox, is het persoonlijk maken van de header en pre-header een absolute aanrader.
Zo kun je via speciale ‘’dynamische tekst’’ de voornaam en achternaam in de header opnemen. Als voorbeeld hebben we hier twee verschillende headers. Welke zou jou het meeste aanspreken?
‘’Koop de mooiste producten!’’
‘’Beste Lotte, koop de mooiste producten speciaal voor jou!’’
Door headers en pre-headers op de juiste manier in te zetten, kan je zorgen voor een stijging van 24% in de open rate van je marketing mails!
Aankoopgedrag
Een ander aspect van je mails die je moet personaliseren, is op basis van het aankoopgedrag dat je klant heeft. Dit kun je doen door ‘’dynamische rijen’’ toe te voegen aan je mails. Deze rijen worden aangepast op eerder gekochte producten of interesses van de ontvanger. Hierdoor ziet de klant precies de producten die passen bij hem of haar en is iedere mail uniek per ontvanger.
2. Interactie als meetpunt voor je e-mail marketing
Interactie en engagement zijn belangrijker dan ooit en dit heeft allemaal te maken met de update van Apple. Deze update heeft ervoor gezorgd dat het niet altijd even duidelijk is of een klant zijn e-mail daadwerkelijk heeft geopend. De update zorgt er namelijk voor dat Apple deze e-mail ook zelf op de achtergrond kan openen. Hierdoor lijkt het alsof de ontvanger de mail heeft geopend, maar eigenlijk heeft het nieuwe systeem van Apple dit gedaan.
Om te meten of je e-mail goed presteert, is het daarom belangrijk dat je genoeg interactiepunten creëert binnen je mail. Omdat deze punten zich in de mail bevinden, moet de ontvanger de mail wel hebben geopend en bewust hebben geklikt op het desbetreffende interactiepunt. Hierdoor weet je zeker dat je klant betrokken is geweest bij de mail. Je hebt verschillende interactie mogelijkheden binnen je marketing mails zoals:
- Een button met link
- Een klikbare afbeelding
- Een kortingscode
- Tekstlinks
Dit neemt natuurlijk niet weg dat de open rate nog steeds belangrijk is bij je e-mail marketing strategie. Dit is echter niet meer de belangrijkste maatstaf van een succesvolle e-mail marketing strategie.
3. Responsive e-mails voor desktop en mobiel
Zoals je bij jezelf ook wel herkent, ben je het meest in de weer met je telefoon. Dit geldt ook voor e-mails. Bijna 50% van alle e-mails worden geopend via de telefoon. Dit zijn vooral persoonlijke e-mails van, je raadt het al, plekken waar je een aankoop hebt gedaan. E-mails worden ook regelmatig geopend op desktop, maar dit zijn vaak e-mails die te maken hebben met het werk. Daarom is het belangrijk dat je binnen je e-mail marketing strategie ook mobiel meeneemt.
Eigenlijk is dit natuurlijk ook geen verrassing. Iedere website en webshop hebben tegenwoordig een responsive design, zodat iedereen, op ieder apparaat, de beste ervaring heeft. Dit gaat verder dan alleen de breedte van de mail. Om je e-mail marketing optimaal te benutten moet je ook kijken naar aspecten zoals UX design, interactiepunten en eventuele video’s en animaties.
4. Maak gebruik van e-mail marketing automation
Misschien spreekt het voor zich, maar om je omzet te maximaliseren is automatisering enorm belangrijk. In de huidige wereld is automatisering het nieuwe normaal en dit is niet anders bij het versturen van e-mails. Bovendien speelt e-mail marketing automation perfect in op het eerste punt: personalisatie is key. Door je e-mail flow in te stellen op activiteiten van je klant kun je heel gericht en persoonlijk mails versturen.
Het grootste voordeel van e-mail marketing automation is de eenmalige set-up. Wanneer je de juiste voorwaarden hebt ingevuld, zal de e-mail iedere keer automatisch worden verzonden wanneer iemand voldoet aan de voorwaarden. Het blijft natuurlijk belangrijk om ze te optimaliseren en in de gaten te houden, maar het bespaart veel tijd en geld nu je het niet handmatig hoeft te doen. Een aantal van deze automatische e-mails kunnen zijn:
- Verlaten winkelwagen
- Win-back
- Verjaardag
- Productreview
5. De juiste content gebruiken in je e-mails
De laatste trend is misschien wel het lastigst onder de knie te krijgen, namelijk gebruikmaken van de juiste content. Zoals we bij bovenstaande trends ook aangegeven hebben, is het aanspreken van je doelgroep op de juiste manier het allerbelangrijkste. Dit doe je niet alleen met een mooie mail en de juiste buttons. Het is vooral van belang dat de inhoud van je marketing e-mails aansluit op de wensen en behoeftes van je lezer.
Denk hierbij aan de tekst die je in je e-mail zet, maar ook eventuele leuke nieuwtjes, acties of zelfs blogs die je hebt uitbesteed of geschreven. Door op de juiste manier inhoud te geven aan je e-mails zorg je voor klanten die plezier halen uit het lezen van je mails. Hierdoor creëer je een loyaal klantenbestand dat sneller geneigd is herhaalaankopen te doen.
Ontdek hoe e-mail marketing werkt
E-mail marketing is een enorm rendabel marketingkanaal wanneer je deze op de juiste manier inzet. Toch kan het overweldigend of lastig zijn om hiermee te starten en dat begrijpen we. Daarom kun je gemakkelijk contact met ons opnemen voor een vrijblijvend advies over e-mail marketing en andere online marketing activiteiten.
Nog niet overtuigd? Lees dan een ons blog over de voordelen van e-mail marketing automation, waar we dieper ingaan op het marketingkanaal e-mail marketing en waarom marketing mails zo enorm veel omzet genereren.