Online marketing Social media Social media advertising

Haal het maximale uit je Meta Business Suite met deze 5 bedrijfsmiddelen!

Geschreven door Roan van Overveld
Meta-Business-Suite-bedrijfsmiddelen-Red_Banana

Ieder bedrijf maakt natuurlijk gebruik van de Meta Business Suite, toch? Helaas is dit niet het geval. Bij Red Banana zien we verschillende redenen voorbij komen waarom een bedrijf geen gebruik maakt van de Meta Business Suite. Zo zien we regelmatig dat bedrijven de kennis niet in huis hebben om het te gebruiken of dat bedrijven geen idee hebben dat het überhaupt bestaat!

Dit is dan ook een gemiste kans. Met de bedrijfsmiddelen van de Meta Business Suite kun je een enorme doelgroep aanspreken om je product of dienst te verkopen. In dit blog hebben we de vijf beste bedrijfsmiddelen van Meta Business Suite op een rij gezet, zodat jouw bedrijf het maximale uit zijn Meta Business Suite kan halen.

Wat is de Meta Business Suite?

Laten we beginnen bij het begin. De Meta Business Suite is het beheerplatform van jouw bedrijfspagina op Facebook en Instagram. Binnen de Meta Business Suite kun je verschillende bedrijfsmiddelen gebruiken om jouw Facebook en Instagram pagina tegelijk te beheren. Dit komt doordat Facebook in 2012 Instagram heeft overkocht. Hierdoor is het nu erg eenvoudig om de twee grootste social media kanalen tegelijk te beheren vanuit een beheerplatform.

Binnen de Meta Business Suite zijn verschillende soorten bedrijfsmiddelen te vinden. De een is direct aan te passen binnen de Business Suite zelf terwijl de ander je herleidt naar de Meta Business Manager, een andere zakelijke omgeving van Meta. Binnen de Meta Business Manager vind je nog veel meer mogelijkheden tot adverteren en community beheer. Meer informatie over adverteren via Facebook? Lees dan ons blog over adverteren voor beginners.

Bedrijfstool 1: postvak IN

De eerste bedrijfstool die we willen uitlichten, is postvak IN. Binnen de bedrijfstool postvak IN worden alle directe berichten, maar ook vermeldingen van zowel Facebook als Instagram verzameld. Doordat alle berichten in het postvak IN van de Meta Business Suite terechtkomen, kun je gemakkelijk je community beheren en reageren op je doelgroep.

Bovendien biedt de Business Suite van Meta ook de mogelijkheid om labels toe te voegen aan profielen die je bedrijf noemen of berichten. Zo heb je de volgende standaard labels:

  • Nieuwe klant
  • Belangrijk
  • Datum
  • Bestelling geplaatst

Daarnaast kun je gemakkelijk je labels beheren, aanpassen en nieuwe labels toevoegen. Hierdoor kun je al je directe vermeldingen en berichten labelen om het overzicht te behouden.

Bedrijstool-Meta-Business-Suite-social-media-vrouw

Bedrijfstool 2: inhoud

Bedrijfstool 2 van de Facebook Business Suite is de inhoud. Eigenlijk zegt de naam van de bedrijfstool al precies wat het doet. Het is een overzicht van de inhoud van je kanalen. Binnen deze bedrijfstool kun je alle vormen van posts zien voor zowel Facebook als Instagram, waaronder stories en reels. Dit biedt een makkelijk overzicht van wanneer welke post is geplaatst en hoef je niet constant te switchen tussen platformen.

Ook kun je uit deze bedrijfstool nog andere belangrijke informatie halen. Zo zie je per post de volgende informatie:

  • Het bereik
  • De betrokkenheid
  • De vind-ik-leuks en reacties
  • Opmerkingen
  • Deelacties

En wanneer je wilt testen met verschillende posts, is er zelfs nog de mogelijkheid om te A/B testen. Wel is het hierbij belangrijk om te weten dat community beheer veel kennis en ervaring vereist. Hierdoor is het aan te raden om dit, wanneer er weinig kennis is, gebruik te maken van een social media bureau.

Bedrijfstool 3: planner

De planner binnen de Meta Business Suite is onmisbaar, wanneer je als bedrijf gebruikmaakt van Facebook en Instagram. Met de planner van de Meta Business Suite kun je berichten, verhalen en reels snel en voor een langere periode inplannen. Hierdoor kun je gemakkelijk voor langere tijd social media posts inplannen voor Facebook en Instagram, waardoor je tijd vrijmaakt voor ondernemen.

De planner is opgedeeld in een week of maand. Hierdoor heb je eenvoudig een totaaloverzicht van de week of maand. Ook kun je de gegevens van je planner exporteren. Hiermee zorg je ervoor dat je alle belangrijke informatie over je social kanalen in één overzicht kan vergelijken, waardoor je de beste posts kan filteren en deze kan nabootsen.

social-media-adverteren-Meta-Business-Suite-telefoon

Bedrijfstool 4: advertenties

Misschien wel een van de belangrijkste bedrijfstools binnen de Meta Business Suite is de advertentietool. Social media in het algemeen, maar zeker Facebook en Instagram lenen zich voor geweldige mogelijkheden om te adverteren. Binnen de Meta Business Suite kun je als ondernemer relatief eenvoudig, simpele advertenties opzetten op basis van bereik, betrokkenheid, link kliks en meer.

Klinkt eenvoudig, toch? Dat is het over het algemeen ook. De Business Suite biedt in het advertentiebeheer een eenvoudige manier om advertenties op te zetten voor jouw socials. Toch moeten wij als online marketing bureau vertellen dat het advertentiebeheer ook zijn beperkingen heeft. Om social media advertising optimaal in te zetten kan dit beter worden beheerd via de Meta Business Manager. De Business Manager is hierbij wel gecompliceerder, maar biedt ook meer mogelijkheden omtrent doelgroepbepaling en het specificeren van advertenties. Een aanrader is dan ook om samen te werken met een online marketing bureau, misschien Red Banana ;).

Bedrijfstool 5: statistieken

De laatste bedrijfstool die we willen uitlichten zijn de statistieken. Data en statistieken zijn enorm belangrijk voor een onderneming. Met de statistieken kun jij kijken wat jouw klant beweegt, hoe mensen reageren op je posts, het bereik en wat het je heeft gekost. Hierdoor kun je berekenen of een advertentie of een post geld heeft opgeleverd en wie de doelgroep is die het meest geïnteresseerd is in je kanalen.

Het is van belang dat je weet hoe je dit moet lezen. Ook hiervoor is het een uitkomst om samen te werken met een online marketing bureau. Er zijn verschillende resultaten te vinden binnen de bedrijfstool statistieken, zoals de resultaten en de doelgroep. Je kunt zelfs via de benchmark zien hoe jouw social media kanalen zich verhouden tot de concurrent. Hierdoor zie je precies hoe je het doet en of je op de goede weg bent.

Social media is here to stay! Gebruik maken van de Meta Business Suite is niet alleen handig maar een must. Toch blijft het beheren van je social media een hele klus wat veel tijd en energie kost. Daarom nemen onze bananas dit graag uit handen. Weten wat wij voor jouw onderneming kunnen betekenen? Neem dan geheel vrijblijvend contact op of kom langs op onze prachtige locatie aan het Atik Stadion in Roosendaal!

Starten met social advertising?

Neem dan contact met ons op!

Neem contact op