Online marketing Social media advertising

Meer conversies met retargeting advertenties op Facebook en Instagram

Geschreven door Johan van Kalmthout
retargeting advertenties conversies genereren

Als ondernemer of marketeer heb je vast al eens van retargeting advertenties gehoord. Maar hoe zet je het in, welke mogelijkheden zijn er en vooral: hoe kan dit bijdragen aan meer conversies? Of je nu meer contactaanvragen wilt genereren, of hogere aantallen wilt verkopen, retargeting advertenties via Facebook en Instagram kunnen een echte game changer zijn voor jouw bedrijf. Wij vertellen je er graag meer over in dit blog.

Wat is retargeting?

Even terug naar de basis. Simpel gezegd is retargeting het opnieuw bereiken van een doelgroep die je al eerder hebt laten kennismaken met je bedrijf. Het is als het ware een vriendelijke herinnering aan mensen die jouw website hebben bezocht of advertentie hebben gezien, maar die nog niet de stap hebben gezet om iets te kopen. Het werkt eigenlijk als een kleine nudge, een subtiele “Hé, herinner je je ons nog?”

How to: retargeting via Facebook en Instagram

Met zo’n 10 miljoen gebruikers op Facebook en bijna 8 miljoen gebruikers op Instagram kunnen wij voorzichtig zeggen dat ook een groot deel van jouw doelgroep zich op deze twee platformen bevindt. Maar hoe zet je retargeting advertenties in via Facebook en Instagram, zodat je uiteindelijk meer conversies kunt genereren? Daarvoor zijn een aantal stappen belangrijk.

Allereerst is het handig dat je al enige ervaring hebt met Facebook en Instagram adverteren en dat je bepaalde middelen in de Meta Business Manager gemakkelijk weet te vinden. Mocht je hier al denken: ‘Meta wat?!’ Geen zorgen. Onze social media advertising specialisten helpen je graag met het opzetten van jouw social media advertising strategie en het uitvoeren van diverse campagnes. Neem vooral vrijblijvend contact met ons op voor de mogelijkheden.

Of je nu zelf aan de slag gaat of de hulp inschakelt van een social media bureau, dit zijn de belangrijkste stappen voor retargeting via Facebook en Instagram.

1. Installeer de Meta pixel:

De Meta pixel is een klein stukje code dat je op jouw website zet. Dit scriptje verzamelt voor jou verschillende gegevens door middel van tracking events. Zo houdt de pixel bij wie jouw website bezoekt, welke pagina’s er worden bezocht en welke handelingen er worden verricht. Denk daarbij aan het plaatsen van een artikel in een winkelmandje of het zoeken naar contactgegevens. De belangrijkste stap dus als het gaat om retargeting, want zonder de Meta pixel heb je deze gegevens niet.

2. Doelgroepen aanmaken

Afhankelijk van jouw conversiedoel, kun je doelgroepen aanmaken in de Meta Business Manager. Heb je bijvoorbeeld een toffe video laten maken van een nieuwe product release? Dan kun je een doelgroep maken van personen die deze video hebben gezien en deze volledige doelgroep een productadvertentie laten zien, zodat ze wellicht overgaan tot het doen van een aankoop.

Maar het kan ook zijn dat je een blog hebt geschreven over een bepaalde dienst en dat je op basis van dit blogbezoek waardevolle leads wilt genereren. In dat geval maak je dankzij de Meta pixel eenvoudig een doelgroep aan van alle personen die de blogpagina hebben bezocht, zodat je deze personen een lead advertentie kunt laten zien.

3. Het oog wil ook wat

Nu is het tijd voor creativiteit! Maak retargeting advertenties die aandacht trekken, iets leuks of nuttigs bieden, en mensen terug naar je website leiden. Je kunt bijvoorbeeld een standaard product feed inladen om te adverteren, maar je kunt deze ook automatisch in een video laten animeren. Dat ziet er een stuk aantrekkelijker uit. Maar het beste is natuurlijk om handmatig door creatieve designers een aantrekkelijke advertentie te laten opmaken, zoals een opvallende animatie. En onthoud: hoe persoonlijker, hoe beter! Gelukkig helpt Meta je hier ook bij. Zo kun je bepaalde producten of diensten waar een gebruiker al interactie mee heeft gehad automatisch selecteren om nog een keer te tonen.

4. Testen en optimaliseren

De eerste pannenkoek mislukt altijd. Nu willen we daarmee zeker niet zeggen dat de eerste advertentie ook altijd mislukt, maar het is belangrijk om advertenties goed te monitoren, testen en optimaliseren. Misschien heb je een te kleine of juist te grote doelgroep gekozen, misschien werkt een productvideo beter voor jouw doelgroep dan een afbeelding of misschien gaat het direct heel goed en moet je je budget opschalen. Zomaar wat voorbeelden die jouw retargeting campagnes maken of kraken. Zorg dus dat je er altijd bovenop zit. Zo haal je het maximale uit jouw budget en advertentiestrategie.

Aan de slag met retargeting campagnes

Retargeting is een echte superkracht voor jouw social media strategie. Als je weet hoe je het moet inzetten tenminste. Gelukkig kunnen onze social media advertising specialisten jou helpen met een retargeting strategie op maat. Of je nu een B2B website hebt, of een webshop met een nicheproduct, wij sporen jouw doelgroep op en zorgen voor extra retentie met retargeting advertenties. Meer weten? Neem vrijblijvend contact met ons op of kom gezellig langs in ons online marketing bureau aan het Atik Stadion in Roosendaal voor een bakkie!

Starten met retargeting

Meer conversies via Facebook & Instagram?

Neem vrijblijvend contact op