Social media

Social media voor B2B: dit is hoe je het aanpakt

Geschreven door Lisanne Vergouwen

Social media, we kunnen er al jaren niet meer omheen en de mogelijkheden worden ook steeds uitgebreider. Dit geldt niet alleen voor het bereiken van consumenten, maar zeker ook voor het bereiken van andere bedrijven. Ja, je leest het goed: social media voor B2B! Steeds meer B2B-bedrijven zien de waarde van social media en zetten deze in voor het vergroten van hun merkbekendheid, het genereren van leads en het opbouwen van sterke zakelijke relaties. Wil je weten hoe je als B2B-bedrijf jouw social media effectief kunt inzetten? Lees dan snel dit blog!

Hoe werkt social media voor B2B-bedrijven?

Social media is er voor iedereen, dus ook voor de zakelijke markt. Heb jij een B2B bedrijf? Dan is het aan te raden om social media strategisch in te zetten. Social media voor B2B heeft namelijk veel voordelen, waaronder:

  • Merkbekendheid en zichtbaarheid vergroten
  • Doelgericht publiek bereiken met uitgebreide targetingopties
  • Relaties opbouwen en betrokkenheid stimuleren
  • Klantenservice en ondersteuning bieden
  • Genereren van leads en verkoopkansen

Door waardevolle content, zoals informatieve artikelen, casestudy’s en inzichten, via social media te delen en te promoten onder de juiste doelgroep straal je expertise en autoriteit uit. Social media biedt een podium om te communiceren, te inspireren en waarde te bieden aan de doelgroep van jouw B2B-bedrijf.

Passende social media strategie en contentplanning

Social media draait natuurlijk allemaal om… content! Om social media goed in te zetten voor jouw B2B-bedrijf, is het belangrijk om een passende social media strategie en contentplanning te maken. Kies hiervoor eerst de juiste kanalen die aansluiten bij je bedrijfsdoelstellingen en doelgroep. Voor veel B2B-bedrijven is LinkedIn een belangrijk platform, maar oriënteer je zeker ook op platformen zoals Facebook, Twitter en YouTube.

Na het kiezen van de beste social media platformen, is het tijd om na te denken over de content die je wilt delen. Denk hierbij aan blogartikelen, whitepapers, casestudy’s of misschien wel podcasts. Maak informatieve, educatieve en relevante content die het vertrouwen in jouw bedrijf kunnen verhogen.

1. Pas je taal en toon aan

We zeiden het net al, maar de tone of voice is erg belangrijk voor de effectiviteit van jouw social media strategie. Houd rekening met de professionele aard van B2B-communicatie en pas je taal en toon hierop aan. Zorg dat je altijd professioneel blijft, zonder te veel jargon te gebruiken. De content die je via social media kanalen deelt moet waardevol en begrijpelijk zijn voor jouw doelgroep.

2. Geef jouw bedrijf wat persoonlijkheid

Ondanks dat je communiceert namens jouw bedrijf, is het belangrijk om tegelijkertijd een menselijk gezicht te tonen. Dit helpt bij het opbouwen van vertrouwen en voor de betrokkenheid bij je doelgroep. Wees authentiek en laat je bedrijfspersoonlijkheid dus vooral doorschijnen!

3. Bied waardevolle en relevante content aan

Social media voor B2B-bedrijven kan helpen bij het opbouwen van thought leadership en het tonen van jouw expertise. Daarom is het goed om interessante artikelen, inzichten, tips, casestudy’s en best practices te delen die aansluiten bij de behoeften en uitdagingen van jouw doelgroep.

4. Maak gebruik van het netwerk van jouw netwerk

Het grote voordeel van social media kanalen voor B2B-bedrijven, is dat andere bedrijven hier vaak ook aanwezig zijn. Dit kunnen potentiële leads zijn, maar ook bestaande klanten of bedrijven waar je mee samenwerkt. Betrek deze bedrijven in jouw communicatie! Dit kan bijvoorbeeld door hun content te delen, hen te taggen in je berichten of hen uit te nodigen voor gastbijdragen. Dit helpt niet alleen in het vergroten van jouw eigen bereik, maar ook bij het opbouwen van geloofwaardigheid en het versterken van zakelijke relaties.

Jouw social media voor B2B uitbesteden?

Social media is een marketingmiddel dat ook voor B2B-bedrijven niet meer weg te denken is. Vele KPI’s kunnen behaald worden door social media in te zetten, maar dan moet je dit wel goed doen. Naast het juist inzetten van social media, is het onderhouden, evalueren en aanpassen van social media strategieën zeker zo belangrijk. Dit kan een ingewikkelde en tijdrovende klus zijn. Gelukkig kun je dit ook uitbesteden! Onze bananas hebben ervaring met verschillende social media kanalen, zoals Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok, Twitter en Pinterest. Ontdek hoe we jouw zakelijke doelgroep kunnen bereiken via social media onder het genot van een lekker bakkie!

Wil jij je social media voor B2B uitbesteden?

Neem dan contact met ons op!

Neem contact op