Advertising

Retargeting door middel van social pixels: zo werkt het

Geschreven door Johan van Kalmthout
Social media strategie

Adverteren kun je leren. Door klein te beginnen kun je met advertenties op social media al voor een paar euro leuke resultaten boeken. Maar social media advertising is meer dan enkel een advertentie plaatsen op een bepaald platform. Een juiste strategie is belangrijk om het beste uit jouw advertising budget te halen. En met de juiste middelen haal je er nog meer uit. Een van die middelen is een social media pixel. De pixel is belangrijk om gebeurtenissen van gebruikers op jouw website te verzamelen, om deze in een later stadium te kunnen hergebruiken. Retargeting dus. In dit blog vertellen we je alles over adverteren op social media met behulp van social media pixels en leggen we uit wat retargeting is.

Wat zijn social media pixels?

Een social media pixel is een middel om gegevens op een website te verzamelen. Dit werkt ongeveer hetzelfde als Google Analytics. Je plaatst een stukje code op je website en hierdoor is het social media platform in staat om gegevens en gebeurtenissen te verzamelen. Een van de bekendste social media pixels, is de Facebook pixel. Deze pixel is gekoppeld aan een advertentieaccount. 

De Facebook pixel registreert onder andere welke pagina’s worden bekeken en welke acties worden uitgevoerd op een website. Facebook weet dus welke gebruiker een bepaalde handeling uitvoert. Wees gerust: de adverteerder kan dit niet zien in verband met de bestaande privacyrichtlijnen. Als adverteerder kun je enkel zien hoe veel handelingen er zijn uitgevoerd en dus hoe groot je doelgroep is. 

Tracking events

Deze handelingen, worden tracking events genoemd. Dit zijn dus letterlijk de gebeurtenissen op een website die kunnen worden verzameld door Facebook. Bekende tracking events zijn bijvoorbeeld het bekijken van een (bepaalde) pagina, het invullen van een contactformulier, het in een winkelmandje plaatsen van een product of het afrekenen van een winkelmandje. 

Eind 2020 werd bekend dat door de nieuwste update van Apple’s iOS veel zou veranderen voor de Facebook pixel en haar tracking events. Zo worden gegevens minder makkelijk uitgewisseld door het nieuwe AppTrackingTransparency-framework van Apple, worden gegevens minder lang opgeslagen en kun je minder tracking events instellen dan voorheen. Zeker iets om rekening mee te houden tijdens het instellen van het advertentieaccount en de pixel.

Retargeting met social media pixels

Dankzij de social media pixel verzamel je dus eenvoudig gegevens en gedrag van websitebezoekers. Deze gegevens zijn super waardevol voor jouw social media advertising strategie. Op basis van de verzamelde gebeurtenissen kun je namelijk bezoekers nog een keer een advertentie laten zien om ze definitief over de streep te trekken om een bepaalde handeling uit te voeren. Retargeting noemen we dit. 

Een voorbeeld: een bezoeker komt via een Facebookbericht op jouw website terecht. Hij leest hier een blog over een bepaald product, maar koopt het product niet en sluit vervolgens de webpagina. Omdat Facebook weet dat hij wel het blog heeft gelezen, maar verder geen actie heeft ondernomen, kun je deze persoon retargeten met een advertentie naar het specifieke product.

Maar hoe weet Facebook dit dan? Simpel: de bezoeker komt binnen via het blog. Een tracking event registreert deze gebeurtenis. Een ander tracking event registreert toevoegingen aan een winkelmandje of aankopen. Maar deze gebeurtenissen worden bij deze persoon niet geregistreerd, omdat hij simpelweg geen van deze acties uitvoert. Zo kun je alle websitebezoekers retargeten voor een specifieke advertentie, waarbij je iedereen die al wel een aankoop heeft gedaan kunt uitsluiten. Zo krijgen alleen de juiste personen nogmaals een advertentie te zien en kun je dus super specifiek targeten bij hen die het meest warm zijn. 

Gaat de Facebook pixel verdwijnen?

Een veelgestelde vraag de laatste tijd is hoelang de Facebook Pixel nog gebruikt kan worden. Laten we bij het begin beginnen. Naast de Facebook Pixel bestaat er sinds kort ook de Conversions API van Facebook. De Conversions API deelt webgebeurtenissen en offlinegebeurtenissen rechtstreeks vanaf jouw server met de server van Facebook. Anders dan bij de Pixel gebeurt dit dus zonder tussenkomst van een browser. Google heeft al aangegeven dat de zogeheten ‘Third-party Cookies’ wellicht dit jaar nog zullen verdwijnen uit Chrome. Betekent dit dan het einde van de Facebook Pixel? Waarschijnlijk wel. Voorlopig kun je de pixel nog moeiteloos blijven gebruiken, maar het is zeker verstandig om ook de Conversions Api te integreren. Dat wordt op dit moment zelfs al aangeraden, omdat je nu nog profiteert van het beste van beide. Zo optimaliseer je jouw retargetingcampagnes nog beter met de verzamelde gegevens!

Met social media pixels is het mogelijk om bezoekers van je website of een bepaalde pagina opnieuw te bereiken via retargeting campagnes.

Tal van retargeting mogelijkheden met social media pixels

Naast retargeting om aan te zetten tot een aankoop, kun je retargeting ook inzetten om leads te verzamelen, inschrijvingen te voltooien of gewoon een bepaalde pagina te laten zien. Afhankelijk van jouw doel, kun je de tracking events hierop aanpassen. Je kunt zelfs aangepaste conversies aanmaken, waardoor je zo’n beetje elk paginabezoek en elke handeling kunt vastleggen. Door van deze gebeurtenissen een doelgroep te maken, kun je gebruikers eenvoudig retargeten voor jouw doel. 

Naast de Facebook pixel, kun je ook met andere platformen gegevens verzamelen. Zo kun je voor je LinkedIn advertentie-account ook gebruik maken van een pixel, de zogeheten LinkedIn Insight Tag, waardoor je bij je LinkedIn advertenties specifieker kunt targeten en retargeten. Maar ook Pinterest heeft haar eigen Pinterest-Tag. Zo zijn er dus tal van mogelijkheden voor retargeting met verschillende doelen, doelgroepen en op verschillende platformen. Hieronder vind je een overzicht met de tracking events en mogelijkheden voor Facebook/Instagram, LinkedIn en Pinterest.

Tracking events Facebook en Instagram

Op Facebook zijn de tracking events eindeloos. Van het volgen van een bepaalde url, tot het klikken op een knop. Houd er wel rekening mee dat je een keuze moet maken uit de vele mogelijkheden, in verband met de nieuwe update van iOS 14. Voor iOS 14 gebruikers kun je straks maximaal acht tracking events volgen. Hieronder de acht meest gebruikte standaard conversiegebeurtenissen die je kunt volgen. Daarnaast kun je bij Facebook nog custom conversies naar wens aanmaken:

  • Inhoud weergeven
  • Lead
  • Toevoeging aan verlanglijstje
  • Toevoeging aan winkelmandje
  • Betaalproces starten
  • Aankoop
  • Contact
  • Zoekopdracht

Tracking events LinkedIn

LinkedIn verzamelt net als Facebook het complete websitebezoek. Anders dan bij Facebook, zijn de trackingevents niet standaard ingesteld bij LinkedIn. Wel kun je bij het aanmaken kiezen uit veel gebruikte gebeurtenissen, zoals aankopen, contactaanvragen en zoekopdrachten. Als je zo’n tracking event, of conversie, wilt instellen, kun je kiezen uit een conversie bijhouden op basis van het gehele sitegebruik of een evenementspecifieke pixel gebruiken. De eerste optie wordt aanbevolen, omdat je hierbij simpelweg gebeurtenissen kunt verzamelen op basis van een url. Wie echt specifieke knoppen wil bijhouden, kan een evenementspecifieke pixel toevoegen aan deze knop.

Tracking events Pinterest

Voor pinterest kun je acht standaard conversiegebeurtenissen verzamelen en een custom gebeurtenis. Hierdoor kun je achterhalen hoe waardevol jouw gepromote Pins zijn in een rapportage en later doelgroepen maken van de gebeurtenissen:

  • PageVisit
  • ViewCategory
  • Search
  • AddToCart
  • Checkout
  • WatchVideo
  • Signup
  • Lead
  • Custom
Social media pixels
social media pixels

Hulp nodig met jouw social media advertising?

Het instellen van een advertentieaccount, het installeren van een pixel, het koppelen van een productfeed voor een catalogus en het maken van doelgroepen. Allemaal logische, maar wellicht nog onbekende handelingen die essentieel zijn voor optimaal gebruik van een social media pixel en het inzetten van retargetingcampagnes. Hulp nodig bij de set-up van jouw advertentieaccount, de pixel of het uitwerken van een volledige social media strategie? Bel, mail of slide in onze DM om de eindeloze mogelijkheden van social media advertising te bespreken!

Wij helpen je graag!

Remarketing campagnes opzetten?

Neem contact op
Red Banana - Johan van Kalmthout