Waarom scoort de ene website super goed op Google, terwijl de ander amper zichtbaar is? Het ligt niet aan het aantal zoekwoorden dat je gebruikt, maar juist aan de kwaliteit en geloofwaardigheid van de content. Wie gevonden wil worden, moet tegenwoordig laten zien dat hij te vertrouwen is én dat hij weet waar hij over praat. Daarom is er EEAT. In dit blog leg ik je uit wat dat is en hoe je het moet toepassen.
Wat betekent EEAT?
E-E-A-T staat voor Experience, Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. In het Nederlands is dat dus Ervaring, Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid. Deze vier pijlers vormen samen het model dat Google gebruikt om content op websites en webshops te beoordelen. De pijlers zijn richtlijnen voor wat Google beschouwt als waardevolle content. Als jouw pagina dus voldoet aan alle vier de pijlers is de kans groot dat jouw content hoger komt in de zoekresultaten.
Het model bestaat al langer, maar deze had toendertijd drie pijlers: E-A-T. De E van Experience werd in 2022 toegevoegd, om ervoor te zorgen dat content wat persoonlijker werd. Google vond dat als er geen persoonlijke ervaring in de content wordt benoemd, het afstandelijker zou voelen voor de lezer. Door deze toevoeging zou content geloofwaardiger moeten overkomen.
Waarom wordt het steeds belangrijker?
Het internet staat vol met informatie, maar lang niet alles is betrouwbaar en relevant. Google vindt de kwaliteit van content daarom de laatste jaren steeds belangrijker. E-E-A-T is een soort meetlat hiervoor en het is ook een onmisbaar onderdeel van SEO. Content moet niet alleen meer informatief zijn, maar ook authentiek, deskundig en betrouwbaar zijn, om hoog te scoren in de zoekresultaten.
Waarom doet Google het dan op deze manier?
1. De opkomst van AI
AI-bots maken het steeds makkelijker om in een paar seconden lange teksten te laten schrijven. Daarnaast maakt Google nu ook gebruik van AI overviews om content eenvoudig te bundelen. Met behulp van het EEAT model kun je niet alleen ranken, maar ook meegenomen worden in deze AI overviews. Pagina’s die geen gebruik maken van dit model worden sneller beoordeeld als ‘pagina’s van lage kwaliteit’.
2. Google wordt slimmer
Dankzij AI technologieën en natuurlijk het algoritme kan Google tegenwoordig beter begrijpen wat gebruikers écht willen weten. Dit zorgt ervoor dat niet-waardevolle content lastiger gevonden wordt wanneer de EEAT richtlijnen niet worden gevolgd. In plaats daarvan beloont Google pagina’s die hun onderwerp goed begrijpen en ondersteunen met ervaring en expertise.
3. Gebruikers worden kritischer
Gebruikers van Google worden ook steeds kritischer. Dit komt doordat er tegenwoordig veel desinformatie en neppe reviews worden gebruikt. Mensen nemen niet zomaar iets meer aan, ze willen weten wie erachter zit en of de bron betrouwbaar is. Dit geldt vooral voor ‘Your Money or Your Life’ (YMYL) websites en webshops. Dit zijn bedrijven die impact kunnen hebben op het welzijn, de financiële situatie of de veiligheid van een gebruiker. Voor deze onderwerpen gelden extra hoge EEAT eisen, zo schreef Google in dit rapport.
De vier pijlers
EEAT bestaat uit vier verschillende pijlers. Deze pijlers maken samen de richtlijnen om vindbaar te zijn in Google en zorgen ervoor dat jij als online onderneming bovenaan terecht kan komen bij Google en binnen AI overviews.
Experience
Deze eerste pijler ‘Ervaring’ draait om de persoonlijke betrokkenheid van de schrijver. De vraag hierbij is eigenlijk: heeft de schrijver daadwerkelijk ervaring met het onderwerp waarover hij/zij schrijft? Als diegene schrijft over iets wat hij/zij zelf heeft meegemaakt of heeft gebruikt, komt de informatie geloofwaardiger over.
Voorbeeld:
Een kampeerwinkel heeft een blog ‘Mijn hike in de Ardennen met onze nieuwste rugzak’. De auteur is een medewerker van de winkel en deelt zijn eerlijke ervaring, inclusief foto’s, video’s en praktische tips. Dit laat zien dat de persoon echt weet waar hij over praat, omdat hij het zelf heeft ervaren.
Expertise
De pijler ‘Expertise’ draait om de vraag: is de auteur expert over het onderwerp? Google wil graag zien dat je aantoont dat je de juiste opleiding hebt gedaan of een x aantal jaren werkervaring hebt binnen het betreffende gebied. Zo kan Google achterhalen of de inhoud van een deskundige komt. Dit is belangrijk voor ieder onderwerp, niet alleen voor gevoelige onderwerpen zoals gezondheid.
Voorbeeld:
Zo komt het bij een blog over de EEAT richtlijnen natuurlijk veel geloofwaardiger over als een content marketeer, zoals ik van Red Banana , hier over schrijf dan een medewerker die binnen de zorg werkt.
Authoritativeness
Autoriteit betekent dat anderen jouw website beschouwen als een bron met gezag. Google beoordeelt deze pijler op basis van hoe vaak je website wordt genoemd, geciteerd of gelinkt. Als er vaak naar je wordt verwezen, stijgt je autoriteit en dus ook je online zichtbaarheid.
Voorbeeld:
Grote blogplatformen zoals TravelValley of DutchCowboys zijn perfect voor linkbuilding. Door de jaren aan autoriteit op het gebied van reizen, tech en meer ziet Google dit als echte autoriteit wanneer jij een linkje krijgt van ze. Maar dit geldt ook voor niches zoals het SEO Brein voor SEO artikelen zoals deze of Frankwatching voor marketingartikelen.
Trustworthiness
Van de vier pijlers is dit de belangrijkste. Google heeft zelf aangegeven “Trust is the most important member of the E-E-A-T family because untrustworthy pages have a low E-E-A-T no matter how Experienced, Expert, or Authoritative they may seem.”.
Betrouwbaarheid gaat over eerlijkheid en transparantie, maar ook over een veilige website of webshop. Voor webshops en websites betekent dit bijvoorbeeld dat je een beveiligde verbinding hebt, duidelijke voorwaarden en eerlijke reviews. Voor content betekent dit dat je informatie klopt en je je bronnen vermeld.
Voorbeeld:
Op een productpagina van een webshop zie je ‘4.8/5 sterren op Trustpilot’, een badge van het Thuiswinkel Waarborg-keurmerk, een link naar het retourbeleid en een klantenservice die 7 dagen per week bereikbaar is. Dit wekt vertrouwen op bij klanten en laat zien dat er een echt bedrijf achter zit.
Hoe pas je het toe?
Hoewel het een theoretisch model lijkt, is E-E-A-T juist bedoeld om praktisch toe te passen. Ook is het belangrijk om jezelf af te vragen of je content echt geschreven is voor mensen, of meer voor zoekmachines. Als je zeker weet dat het vooral voor mensen geschreven is, ben je al op de goede weg.
Je past de meeste dingen heel gemakkelijk toe. Begin met het laten zien wie de auteur is, wat zijn/haar ervaring en expertise is en waar je informatie vandaan komt. Maak gebruik van betrouwbare bronnen en vermeld deze ook. Een grotere aanpassing, maar wel essentieel, is een ‘over ons’ pagina. Wees transparant en op deze pagina mag je ook best informeel schrijven.
Als het relevant is, kun je klantreviews delen op je website of webshop. Zorg ervoor dat alles technisch op orde is, inclusief SSL-certificaat, contactgegevens, je privacybeleid en duidelijke voorwaarden. Als je de mogelijkheid hebt, laat anderen dan naar je verwijzen. Dit kan via gastblogs, vermeldingen of zelfs nieuwsartikelen. Je moet dus echt consistent zijn met E-E-A-T, dan bouw je vertrouwen op bij Google en vooral bij je klanten.
“In een branche waar veel ondernemers schreeuwen dat ze de beste zijn, laat Red Banana zien dat zij het zijn. Als lokale ondernemer staan we nu boven de landelijke ketens.”
– Jeffrey van Noort, Financiële meesters
Veelgemaakte fouten bij het uitwerken van de EEAT richtlijnen
Als je E-E-A-T gaat toepassen is het handig om te weten wat je juist niet moet doen. Dit zijn de meest gemaakte fouten:
-
Geen auteur of achtergrondinformatie vermelden
-
Gebrek aan expertise en/of ervaring
-
Technische slordigheden
-
Meer kwantiteit dan kwaliteit
-
Geen sociale bewijskracht
Maak jouw merk vindbaar en geloofwaardig
Content van goede kwaliteit ontstaat niet zomaar. Het vereist ervaring, deskundigheid, betrouwbaarheid en transparantie. Bij Red Banana hebben we al jaren ervaring met het schrijven van content volgens de E-E-A-T principes. Van productpagina’s tot blogs en van landingspagina’s tot hele webshops. Wij creëren content die scoort in Google én bij je doelgroep!