Advertising Content marketing Social media

Eenvoudig leads genereren op Facebook!

Leads genereren via Facebook? Met Facebook leadadvertenties verzamel je op een laagdrempelige manier gegevens van potentiƫle klanten!

Geschreven door Johan van Kalmthout
Leads genereren facebook leadadvertenties

Leads verzamelen kan soms een tijdrovende klus zijn. Hoe bereik je snel de juiste doelgroep en hoe zorg je ervoor dat je in contact komt met de personen uit deze doelgroep? Met leadadvertenties op Facebook kun je eenvoudig en laagdrempelig gegevens verzamelen van personen die mogelijk geĆÆnteresseerd zijn in je producten of diensten. Wij vertellen je er graag meer over.

Wat zijn leadadvertenties op Facebook?

Een leadadvertentie is een advertentie op Facebook waarbij je gegevens kunt verzamelen van potentiĆ«le klanten, leads dus. Wanneer je op Facebook gaat adverteren kun je vooraf een keuze maken uit verschillende campagnedoelstellingen. Een van deze doelstellingen is het genereren van leads.Ā 

Wat een leadadvertentie op Facebook zo aantrekkelijk maakt, is dat je de gegevens verzamelt binnen de Facebook-omgeving. Hierdoor krijgt de gebruiker na een klik op de advertentie direct een formulier die in de meeste gevallen, waar mogelijk, al is ingevuld met gegevens die bij Facebook bekend zijn. Binnen enkele klikken kunnen mensen uit de doelgroep dus een formulier invullen en dit maakt het verzamelen van leads heel laagdrempelig.

Leads genereren facebook leadadvertenties
Leads genereren facebook leadadvertenties

Leads genereren vs. conversies

Advertenties met de campagnedoelstelling leads verzamelen zijn anders dan advertenties met de doelstelling conversies. In sommige gevallen wil je namelijk leads genereren, maar kies je toch voor de doelstelling conversies. Met de doelstelling leads genereren is het enkel mogelijk om gegevens te verzamelen met een formulier binnen Facebook of via de chatfunctie binnen Facebook. Als je leads wilt verzamelen via het contactformulier op je eigen website, kies je voor de campagnedoelstelling conversies en kies je vervolgens het juiste event wat gekoppeld is aan je Facebook Pixel.

Het voornaamste verschil is dus leads verzamelen via Facebook met leadadvertenties of leads verzamelen via je eigen website met conversie advertenties. Leads verzamelen via Facebook is de snelste en meest laagdrempelige manier. Echter heb je via je eigen contactformulier veel meer mogelijkheden en bovendien kun je op je website meer informatie kwijt dan in een advertentie met formulier binnen Facebook. Soms is het dus handiger om potentiƫle klanten die nog relatief koud zijn eerst naar je website te sturen. Zijn ze al bekend met het bedrijf, doordat je een bijvoorbeeld bestaande doelgroep gebruikt? Of heb je ze direct iets te bieden, zoals aan gratis download? Dan kun je direct aan de slag met leadadvertenties!

Met leadadvertenties op Facebook kun je eenvoudig en laagdrempelig gegevens verzamelen van personen die mogelijk geĆÆnteresseerd zijn in je producten of diensten.

Leadadvertentie maken op Facebook

De eerste stap is het aanmaken van een nieuwe advertentie in Facebook Advertentiebeheer, zoals bij elk ander type advertentie. De opmaak van een leadadvertentie is echter anders. Zoals eerder vermeld worden de leads verzameld via een formulier binnen Facebook of via de Facebook chat. Voor elke leadadvertentie wordt dus eerst een formulier aangemaakt. In dit formulier verwerk je onder andere een korte intro, de vragenvelden waarvan je de gegevens wilt ontvangen en een afsluiting. Belangrijk is dat je ook een privacyverklaring toevoegt voor het verzamelen van de gegevens. Tot slot kun je ervoor kiezen om een knop toe te voegen naar jouw website. Zo kan een leadadvertentie alsnog verkeer genereren naar de website. Adverteer je met een gratis download? Dan kun je hier bijvoorbeeld de url van de downloadpagina plaatsen. Zo verzamel je eenvoudig leads in ruil voor een gratis download.

Naast de standaard opties kun je het formulier nog uitbreiden met vragen en kun je ook extra vragen aanmaken die ervoor zorgen dat je meer kwalitatieve leads genereert. Je kunt dus snel en veel leads genereren, maar je kunt ook de focus leggen op kwaliteit.

Leads genereren facebook leadadvertenties
Leads genereren facebook leadadvertenties

De voordelen van leadadvertenties op Facebook

Adverteren op Facebook brengt een hoop voordelen met zich mee. Dat geldt ook zeker voor advertenties om leads te genereren. De voordelen op een rijtje:

  • Eenvoudig te implementeren binnen jouw social media strategie
  • Laagdrempelig gegevens verzamelen van potentiĆ«le klanten
  • Controle over je budget
  • Specifieke doelgroep targeting
  • Zowel voor kwantitatieve als kwalitatieve leads
  • Alle gegevens overzichtelijk op een plek.

Jouw Facebook advertising naar een hoger niveau

Adverteren op Facebook vraagt om de nodige kennis en ervaring om het maximale uit de advertenties en het budget te halen. Onze social media advertisers helpen je er graag bij! Wij helpen we je niet alleen met je Facebook campagnes, maar we adverteren ook op andere kanalen, zoals Instagram, Messenger en LinkedIn. Van simpele advertenties, tot complete campagnes. Red Banana is jouw social advertising specialist. Neem contact op voor de mogelijkheden en haal direct meer uit jouw online marketingstrategie!Ā 

Wij helpen je graag! Neem vrijblijvend contact op met onze specialisten.

Samen een leadje zingen?

Neem contact op
Red Banana - Johan van Kalmthout