3 doelen van SEO voor afbeeldingen
Met SEO voor afbeeldingen dienen we drie doelen. Ten eerste geven we meer informatie aan de Google robots die je webpagina crawlen. Met geoptimaliseerde SEO afbeeldingen weten ze beter waar je pagina’s over gaan en vooral, waar de afbeeldingen over gaan.
Ten tweede versterkt een SEO afbeelding de algehele positie van je pagina. Dankzij SEO geoptimaliseerde afbeeldingen ‘’leest’’ Google waar de afbeelding over gaat en kan deze zelfs tentoongesteld worden in de Google afbeeldingen index.
Als derde, zorgt een SEO afbeelding voor betere usability. Wanneer iemand slechter internet heeft of je website laadt heel langzaam, is een SEO beschrijving voor je afbeelding van essentieel belang. Hierdoor kan de bezoeker, ondanks dat de afbeelding niet is ingeladen, toch zien wat de afbeelding is. Toch is een langzaam ladende website niet goed voor je Google score. Wij raden dan ook aan om een goed functionerende website te laten maken voor een betere positie in Google.
Waarom SEO voor afbeeldingen?
Met voor zoekmachines geoptimaliseerde afbeeldingen kun je veel extra bezoekers realiseren, zeker als het gaat om zoekopdrachten waar de zoekintentie het beste wordt ingevuld door het tonen van beeldmateriaal. Bijkomend voordeel is dat nog steeds veel websites niet denken aan SEO bij het plaatsen van foto’s, afbeeldingen en andere visuele elementen. De concurrentie op afbeeldingen is daardoor een stuk lager dan bij ‘gewone tekst’.
In het voorbeeld dat we je zo tonen is goed te zien hoe afbeeldingen getoond worden in de zoekresultaten. Google heeft daarnaast ook een aparte zoekmachine voor afbeeldingen: dit zie je rechts naast de standaard zoekresultaten onder het kopje alle.
Er zijn zelfs markten waar er voornamelijk gezocht wordt naar beeldmateriaal en minder naar de website zelf. Door gebruik te maken van unieke, opvallende afbeeldingen, die goed in de resultaten worden opgenomen, snoep je veel verkeer van concurrenten af. We gaan je nu vertellen hoe je jouw afbeeldingen goed optimaliseert voor Google.
Hoe optimaliseer je foto’s voor je website?
Binnen het optimaliseren van je foto’s en afbeeldingen zijn er een aantal factoren die van essentieel belang zijn voor een hogere score. Hieronder vind je de 9 belangrijkste factoren die van belang zijn voor een SEO afbeelding.
Bovendien merken we dat sommige bedrijven zich ook focussen op de verkeerde factoren. Daarom hebben we ook een aantal factoren op een rijtje gezet die niet van belang zijn bij het optimaliseren van je foto’s voor je website. Liever gelijk aan de slag met SEO optimalisaties? Neem dan vooral contact met ons op en we gaan graag in gesprek.
Essentiële factoren voor SEO afbeeldingen:
- Omringende tekst – Op basis van SEO zijn er bepaalde zoekwoorden naar voren gekomen voor jouw pagina. Zorg ervoor dat deze terugkomen binnen de tekst waar de afbeelding boven of onder staat.
- Bestandsnaam – Gebruik het zoekwoord ook in de bestandsnaam. Het is hierbij belangrijk dat je geen andere zoekwoorden gebruikt, zodat Google niet verward raakt over waar de afbeelding over gaat.
- Grootte – De grootte en de kwaliteit van je afbeelding is enorm belangrijk voor Google. Gebruik foto’s van goede kwaliteit en voor een snelle laadsnelheid, gebruik afbeeldingen onder de 100KB.
- Verhouding – Gebruik de meest gangbare verhoudingen zoals 4:3 of 16:10.
- Alt-tekst – Plaats het zoekwoord in de alt-tekst, zonder andere overbodige informatie.
- Toegang voor Google – Zorg ervoor dat Google de afbeeldingen kan indexeren. Dit doe je door een indexering aan te vragen en de pagina open te zetten voor crawlers. Geen idee hoe dit moet? Schakel dan de hulp in van een online marketing bureau.
- Uniek beeldmateriaal – Google houdt niet van dezelfde content, zorg ervoor dat de afbeelding uniek en opvallend is.
- Linking – Link intern naar de afbeelding met een relevante anchor tekst.
- Benaming van de pagina – Laat het zoekwoord terugkomen in de titel en url van de pagina waar de afbeelding op wordt geplaatst.
Onbelangrijke factoren voor SEO afbeeldingen:
- Tooltip op de foto – Oplichtende uitleg wanneer je over de foto beweegt heeft geen invloed op je SEO score.
- Zoekwoord relevantie – De zoekwoord relevantie van de gehele site heeft geen invloed op je SEO afbeeldingen. Het heeft alleen betrekking op de betreffende pagina, tenzij je afbeelding doorlinkt naar een nieuwe pagina.
- Zoekwoord meta – In de meta-beschrijving of meta-keywords van de pagina is het keyword van je SEO afbeelding niet per se van belang. Het belangrijkste zoekwoord voor de gehele pagina kan namelijk anders zijn dan de zoekwoorden voor de verschillende afbeeldingen.
- Publicatiedatum – De publicatiedatum van de afbeelding heeft geen invloed op de SEO score van de afbeelding.
Ook beter vindbaar worden?
We kunnen begrijpen dat SEO, en zeker SEO voor afbeeldingen, overweldigend kan zijn. Google staat namelijk nooit stil en optimalisatie is een must tegenwoordig. Daarom kun je gemakkelijk je SEO uitbesteden aan Red Banana. Met meer dan 15 jaar ervaring op het gebied van SEO en content optimalisaties zorgen wij voor meer bezoek op jouw website.