Met SEO voor afbeeldingen – het optimaliseren van afbeeldingen – voor zoekmachines dienen we twee doelen. Enerzijds maak je afbeeldingen beter vindbaar in de zoekmachines. Anderzijds versterk je met deze optimalisaties de pagina waarop de afbeelding staat. De pagina wordt er namelijk relevanter door en dat vergroot de kans om goed in de zoekresultaten gevonden te worden.
Waarom SEO voor afbeeldingen?
Voor de zoekmachines geoptimaliseerde afbeeldingen kunnen veel extra bezoekers opleveren, zekers als het gaat om zoekopdrachten waar de zoekintentie het beste wordt ingevuld door het tonen van beeldmateriaal. Bijkomend voordeel is dat veel websites niet denken aan SEO bij het plaatsen van foto’s, afbeeldingen en andere visuele elementen. De concurrentie op afbeeldingen is daardoor een stuk lager dan bij ‘gewone tekst’.
In het voorbeeld dat we je zo tonen is goed te zien hoe afbeeldingen getoond worden in de zoekresultaten. Google heeft daarnaast ook een aparte zoekmachine voor afbeeldingen: dit zie je rechts naast de standaard zoekresultaten onder het kopje alle.
Er zijn zelfs markten waar er voornamelijk gezocht wordt naar beeldmateriaal en minder interesse hebben in websites. Door gebruik te maken van unieke, opvallende afbeeldingen, die goed in de resultaten worden opgenomen, snoep je veel verkeer van concurrenten af. We gaan je nu vertellen hoe je jouw afbeeldingen goed optimaliseert voor Google.
Hoe gebruik je SEO voor Google afbeeldingen?
Bepalende factoren:
- Omringende tekst– Laat het zoekwoord terugkomen in de tekst bij de afbeelding.
- Bestandsnaam– Gebruik het zoekwoord in de bestandsnaam, zonder andere zoekwoorden.
- Grootte– Gebruik foto’s van goede kwaliteit, voor een snelle laadsnelheid onder de 100KB.
- Verhouding– Gebruik de meest gangbare verhoudingen zoals 4:3 of 16:10.
- Alt-tekst– Plaats het zoekwoord in de alt-tekst, zonder andere overbodige informatie.
- Toegang voor Google– Zorg ervoor dat Google de afbeeldingen kan indexeren.
- Uniek beeldmateriaal – Google houdt niet van duplicate content, zorg ervoor dat de afbeelding uniek en opvallend is.
Belangrijke factoren:
- Gebruik de afbeelding meerdere malen, dit versterkt de autoriteit.
- Indien mogelijk: link intern naar de afbeelding met een relevante anchor tekst.
- Laat het zoekwoord terugkomen in de titel en url van de pagina waar de afbeelding op wordt geplaatst.
Onbelangrijke factoren: deze zaken spelen geen rol:
- Tooltip op de foto: oplichtende uitleg wanneer je over de foto beweegt.
- Zoekwoord relevantie van de hele site.
- Zoekwoord in de meta-beschrijving of meta-keywords van de pagina.
- Ranking van de pagina zelf in Google.
- Publicatiedatum van het plaatje.
Ook beter vindbaar worden?
Kom dan langs voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek met een SEO specialist van Red Banana.