Een vraag die bij veel ondernemers nog steeds speelt, maar een term die ze steeds vaker tegenkomen: SEO. Misschien is er al eens een marketingbureau langs geweest of heeft een klant SEO benoemd, maar wat is het nu precies? En waarom kun je als webshop of website niet meer zonder. Dit leggen we je graag uit.
Wat is SEO?
SEO is een acroniem voor de Engelse term: Search Engine Optimization. In het Nederlands noemen we dit Zoekmachine Optimalisatie en kan gedefinieerd worden als marketingactiviteiten om zo hoog mogelijk te scoren op Google. In simpele taal gaat het om werkzaamheden zodat jij ervoor kan zorgen dat je bovenaan komt bij Google op de termen waarop je gevonden wilt worden.
Heb jij een webshop waarop je feestkleding verkoopt? Dan wil je natuurlijk bovenaan staan wanneer iemand ‘’feestkleding kopen’’ Googelt. De ene term wordt per maand meer gezocht dan andere, hierdoor is het met sommige termen lastiger om bovenaan te komen dan met andere termen. Met professionele hulp kan jouw webshop of website groeien en bovenaan in de Google zoekresultaten terechtkomen, maar op wat voor manieren kan dit?
De verschillende disciplines van SEO
Helaas is SEO niet altijd even eenvoudig. Er zijn miljoenen websites en webshops en iedereen concurreert voor die nummer één positie. Daarom moet je op alle disciplines van SEO goed scoren, zodat Google jouw webshop of website bovenaan zet. Hieronder leggen we alle disciplines uit en geven we over hoe je kan inspelen op deze disciplines.
1. Technische SEO
Alles staat of valt met de basis en je basis is natuurlijk je website of webshop. Google is een machine en Google maakt gebruik van ‘’robots’’ deze robots bootsen het gedrag van een klant na die op jouw website of webshop komt. Hij kijkt naar de ervaring die jouw bezoeker heeft wanneer ze informatie willen vinden of een product willen kopen en dit proces gaat natuurlijk supersoepel als je een goede website of webshop hebt. Is dit niet het geval? Dan word je keihard afgestraft door Google en zak je juist in de ranking.
Het klinkt natuurlijk enorm logisch. In een echte winkel verwacht je natuurlijk ook dat er duidelijke bordjes worden gebruikt, je niet uren moet wachten in de rij, alle producten overzichtelijk zijn gecategoriseerd en je eenvoudig informatie kan vragen aan het personeel. Dit is eigenlijk niet anders bij een online winkel. Maar in plaats van personeel, rijen en bordjes kijkt Google naar de digitale varianten hiervan:
-
De laadsnelheid
-
De mobielvriendelijkheid
-
Duidelijke en logische HTML-structuur
-
Foutloze crawlbaarheid
-
Geen dubbele content
-
Geen gebroken linkjes
Zegt dit je nu helemaal niets? Kom dan eens langs voor een bakje koffie zodat we de mogelijkheden van een webshop of website kunnen bespreken!
2. Content SEO (on-page SEO)
Nadat je basis goed staat, is het tijd om je inhoud correct te zetten. Zorg dat alle producten in je digitale winkel staan of je diensten vindbaar zijn en zorg er vooral voor dat alle benodigde informatie is toegevoegd. Google verwacht dat jij de autoriteit bent binnen jouw vakgebied. Google wil dan ook content zien op je webshop of website die uitlegt wat je doet, welke producten je hebt, waarom dit hét merk is waarvoor je moet kiezen etc.
Bij Red Banana werken we al meer dan 15 jaar als content marketeers en content SEO is hier een heel groot onderdeel van. In de afgelopen jaren hebben we enorm veel ontwikkelingen gezien en tegenwoordig is de belangrijkste pijler van content SEO het acroniem, ja in marketing houden ze van acroniemen, E-E-A-T. Deze vier letters staan voor vier pijlers waar een webshop of website in meer of mindere mate aan moet voldoen om gewaardeerd te worden door Google.
-
E: Expertise (expertise)
-
E: Experience (ervaring)
-
A: Authoritativeness (autoriteit)
-
T: Trust (vertrouwen)
Hoe kun je dit in je content verwerken?
Binnen je content en je online aanwezigheid verwacht Google dat deze factoren naar voren komen. Jij bent immers de ondernemer die een product of dienst verkoopt aan mensen, dus Google verwacht dat je weet waar je het over hebt (Expertise). Een manier om dit te creëren is om te bloggen over je kennis over de dienst of de producten. Een andere manier is door dit te verwerken in je categorieteksten. Daarnaast wil Google ook vertrouwen in de producten of diensten willen zien (Experience). Een eenvoudige manier om dit te tonen zijn geverifieerde reviews en quotes.
In het verlengde van de Expertise, is het belangrijk om aan Google te tonen dat jij de autoriteit bent op het gebied van waar je webshop of website over gaat (Authoritativeness). Dit doe je eenvoudig door kwalitatieve en kloppende productteksten en productteksten toe te voegen aan alle pagina’s. De belangrijkste en tegelijkertijd het lastigste van deze vier is het vertrouwen (Trust). Dit vertrouwen moet getoond worden aan je bezoekers en kan gedaan worden met behulp van reviews op productniveau, klantbeoordelingen, maar ook door te vertellen hoelang je al in het vak zit en te laten zien waarom jij wel te vertrouwen bent.
3. Off-page SEO
Je basis staat en de je winkel is gevuld. Dan is het nu tijd om te zorgen dat anderen over je gaan praten en mensen naar je online winkel brengen. Ook online is ‘’mond tot mond’’ reclame nog steeds belangrijk. Het werkt natuurlijk wel iets anders. In plaats van dat mensen praten over je, wil je dat nieuwsoutlets, blogplatformen of andere platformen over je schrijven en vooral linken naar je website.
Net als reviews, hecht Google ook veel waarde aan hoe platformen over je praten. Linkbuilding is daarom enorm belangrijk voor de groei van je website of webshop. Je kunt natuurlijk zelf wel zeggen dat je heel betrouwbaar bent, maar als een ander dit ook zegt, komt dit natuurlijk nog betrouwbaarder over.
Wil jij starten met SEO?
We snappen dat het veel is en hoe weet je überhaupt of je basis goed is en je content klopt volgens E-E-A-T? Gelukkig kunnen wij hierbij helpen. Als we het hebben over expertise en autoriteit, durven wij wel te zeggen dat we in dit straatje passen op het gebied van SEO. Met meer dan 15 jaar ervaring op het gebied van content SEO, een ervaren developmentteam voor het maken van webshops en websites en natuurlijk verschillende succesvolle projecten, denken wij wel dat we je kunnen helpen! Benieuwd naar de mogelijkheden? Laat het ons vooral weten door contact op te nemen!