E-mail marketing Webshops Websites

Waarom starten met e-mail marketing?

Geschreven door Roan van Overveld

Ben jij op zoek naar manieren om je webshop te groeien en meer omzet te realiseren? Dan ben je bij ons aan het juiste adres! Als online marketing bureau hebben we veel ervaring met verschillende kanalen om omzet en groei te realiseren, maar in dit blog willen we het over één specifiek marketingkanaal hebben: email marketing. In dit blog lees je wat het inhoudt, waar het goed voor is en hoe je start.

Wat houdt e-mail marketing in?

Er zijn verschillende vormen van marketing. E-mail marketing is in de marketing een vorm van direct marketing. Directe marketing is een marketingvorm waarbij een bericht direct naar de ontvanger, ofwel je klant, wordt verzonden. Dit kan een e-mail zijn, maar ook de telefoon of een brochure is een vorm van direct marketing.

E-mail marketing is een veelzijdig kanaal dat op meerdere manieren ingezet kan worden, vooral wanneer je e-mail marketing uitbesteedt. De term e-mail marketing is dan ook allesomvattend wanneer we het hebben over nieuwsbrieven, triggermails, track & trace mails, reviewmails en nog veel meer.

webshop e-mail marketing

De verschillende soorten e-mail marketing

Er zijn verschillende soorten e-mail marketing. In dit blog willen we voornamelijk de drie grootste vormen uitleggen die iedere webshop nodig heeft. Ondanks het belang van deze mails, zien we nog té vaak webshops die geen gebruik maken van deze mails.

Nieuwsbrieven

Een nieuwsbrief is de bekendste vorm van e-mail marketing. Bijna iedere webshop maakt er gebruik van en als jij dit nog niet doet, dan wordt het tijd dat je begint. Nieuwsbrieven zijn speciale mails waar een klant zich voor moet inschrijven. In deze mails worden acties, aanbiedingen, blogs en speciale kortingen verstuurd. Een nieuwsbrief wordt voornamelijk eens in een bepaalde periode verstuurd. Met nieuwsbrieven kun je een community opbouwen en je klanten direct berichten.

E-mail automation

Een andere vorm van e-mail marketing is e-mail automation. E-mail automation, in tegenstelling tot nieuwsbrieven, zijn mails die eenmalig ingesteld moeten worden waarna er altijd mee verdiend kan worden. Voor deze mails is er geen toestemming nodig zoals bij nieuwsbrieven.

E-mail marketing automation is een uitgebreidere manier van e-mail marketing. De mails worden verstuurd naar aanleiding van een handeling op de webshop. Denk aan een welkom mail na de eerste bestelling of een vergeten winkelwagen mail. Deze mails zijn voorzien van producten die passen bij eerdere aankopen of tonen de producten die nog in de winkelwagen zitten, waardoor de klant snel en eenvoudig meer aankopen kan doen.

Informatieve mails

Informatieve mails, ook wel transactionele mails genoemd, is een e-mail marketing vorm waarbij het hoofddoel geen omzet, maar service is. Deze mails zijn van essentieel belang voor iedere webshop die wil groeien en deze mails gaan vooral over zaken als het sturen van een persoon zijn gebruikersnaam en wachtwoord, de track & trace code van een klant of de orderbevestiging.

Veel van deze mails zijn verwerkt in het betreffende webshop platform dat je gebruikt, maar zijn vaak saai en niet passend bij je huisstijl. Voor veel platformen zoals Shopify en Lightspeed hebben wij de mogelijkheid om ze via HTML aan te passen naar je eigen huisstijl! Meer weten? Laat het ons vooral weten!

Hoe start je met e-mail marketing?

Vrij eenvoudig. Door contact op te nemen met een van onze collega’s en een afspraak in te plannen. E-mail marketing is niet altijd even eenvoudig in te zetten, zeker zonder enige ervaring. Bij Red Banana bieden we voor kleine tot grote ondernemers de mogelijkheid om te starten met e-mail marketing. Met het bewezen concept en diverse succesvolle projecten is dit iets wat we met zekerheid durven te zeggen.

We snappen dat het gebruik van een extra marketingkanaal altijd spannend is, maar e-mail marketing is een absolute must wanneer je een webshop beheert. Een aantal van de grootste voordelen voor webshop eigenaren is dan ook:

  • De kosten van e-mail marketing zijn relatief laag
  • De return on investement is het hoogst van alle marketingkanalen
  • E-mail marketing is personeel en kan op de ontvanger aangepast worden
  • E-mail marketing is enorm goed te meten
  • E-mail marketing is schaalbaar
  • Begin vandaag nog met e-mail marketing

Directe marketing is de snelste en meest directe manier om je klant te bereiken en e-mail marketing is hierbij koploper. Met e-mail marketing heb je de mogelijkheid om bijna vier miljard mensen te bereiken, direct in hun inbox. Met het juiste platform, de juiste partner en een goede e-mail set-up ben je niet alleen gegarandeerd van beter klantcontact, maar ook zeker meer omzet. Wil jij starten? Neem dan vooral contact met ons op!

Ik wil starten met e-mail marketing!

Neem contact met ons op

Neem contact op