Webshops

Zo maak je het beste navigatiemenu voor een webshop

Dit is hoe je bezoekers helpt de weg te vinden in een webshop.

“Bij het eerstvolgende kruispunt slaat u linksaf”, wat is het toch heerlijk dat we tegenwoordig vanuit een smartphone of GPS-toestel te horen krijgen waar we heen moeten. Hoezo moeilijk doen boven een plattegrond en eerst een paar keer verdwalen voordat je eindelijk op de juiste locatie aankomt. Die tijd is voorbij! Toch? Misschien is dit probleem in ‘de echte wereld’ bijna opgelost. In de online wereld, zoals in webshops, is dat tegenwoordig nog wel anders. Het kan zomaar zijn dat je volledig de weg kwijt raakt wanneer je aan het ‘online shoppen’ bent. Want de navigatie van het menu, de categorieën en de structuur van de shop kunnen ervoor zorgen dat je nooit bij dat ene product uitkomt wat je graag wilde kopen. In dit blog leer je alles over webshop navigatie en hoe je deze kunt optimaliseren.

Navigatie en structuur kunnen niet zonder elkaar

Webshops zijn complexe online omgevingen die ervoor kunnen zorgen dat bezoekers een lading aan informatie binnen krijgen. Hoe zorg je ervoor dat een bezoeker snel en eenvoudig de juiste pagina kan vinden? Dat doe je door een duidelijk menu te maken met de juiste woorden en navigatie. De focus leg je hiermee op structuur en logica.

Maak het menu duidelijk met de juiste omschrijvingen

Het menu van een webshop moet dus functioneren als een wegwijzer die bestaat uit begrijpelijke woorden. De omschrijvingen in het menu moeten glashelder zijn en duidelijk maken wat er in die specifieke categorie te vinden is. Het moet namelijk niet zo zijn dat je de afslag pakt richting het centrum, maar uiteindelijk uitkomt op een verlaten polderweg. Waar ging het mis? Het menu van een webshop moet kloppen! Denk dus goed na over de benaming van jouw categorieën en zorg voor een duidelijke structuur.

Jouw webshop menu is de centrale hub

Laten we eerst eens kijken naar het menu. Dit is het centrale punt en meest gebruikte onderdeel voor het navigeren door een webshop. Het menu wordt door bezoekers gebruikt om naar verschillende ‘afdelingen’ te gaan. Je kunt het ook omschrijven als de centrale hub waar alles samenkomt.

Gebruik geen vage termen in de navigatiebalk

Vage en algemene termen in het menu zetten? Niet doen! Een webshop bezoeker heeft duidelijkheid nodig. Maak het concreet en zorg ervoor dat je de juiste verwachting schept voor de gebruiker. Dat betekent dat je geen algemene termen gebruikt zoals ‘producten’ of ‘merken’. Focus je op het aanbod in de desbetreffende categorie. Wat kan een bezoeker daar vinden?

Hieronder een aantal voorbeelden van duidelijke categorie beschrijvingen:

  • Casual herenschoenen
  • Kinderkleding
  • Bordspellen voor 2 personen
  • Buitenverf
  • Kokskleding

Van deze categorieën worden we niet blij:

  • Gereedschap
  • Inspiratie
  • Producten

Bovenstaande voorbeelden zijn niet duidelijk of concreet. Wat is er te vinden bij inspiratie? En als een bezoeker klikt op producten, welke producten komen er dan tevoorschijn? Een duidelijk omschrijving of categorienaam helpt de bezoeker om beter te navigeren door een webshop.

Hoofd- en subcategorie

Hoe zit het dan met die niet duidelijke categorienamen? En die structuur, hoe komt deze er dan uit te zien? Je kunt in een webshop menu een hoofdcategorie maken waar je ook weer subcategorieën onder kan plaatsen. Een hoofdcategorie kan een bredere naam of omschrijving hebben, zolang je wel duidelijke subcategorieën daaronder hangt.

Breadcrumbs: laat een spoor achter voor je bezoeker

Hans en Grietje hadden het al bedacht: we gooien broodkruimels neer waar we gelopen hebben, zo vinden we de weg weer terug naar huis. Broodkruimels, oftewel breadcrumbs, helpen de bezoekers om te navigeren. Deze ‘kruimels’ helpen bezoekers beter te begrijpen waar zij zich bevinden in de webshop. Door het gebruiken van breadcrumbs kan een bezoeker makkelijk terug naar de vorige pagina. Je kunt zelf een paar pagina’s tegelijk ‘terugspringen’. Het spoor van verschillende pagina’s zorgt voor een betere user experience (gebruikerservaring).

We geven een voorbeeld over gebruiksvriendelijkheid: dit helpt de bezoeker om snel terug te navigeren naar een hoger gelegen pagina. Hierbij is het dus niet nodig om gebruik te maken van de ‘teruggaan’ knop in de browser. En zijn dus minder acties nodig. Hoe minder acties, hoe beter de gebruikerservaring.

Het visueel maken van de locatie waar de bezoeker zich online bevindt noemen we contextual information. Simpel gezegd: je geeft context van de online omgeving. Dus lekker strooien met die digitale breadcrumbs!

Hieronder zie je een voorbeeld van breadcrumbs van de webshop Poezenbazen

Breadcrumbs voor SEO Poezenbazen webshop.

Zoekt en gij zult vinden, anders heb je pech

Duidelijke navigatie, het menu en de juiste categorieën zorgen uiteindelijk voor meer kansen op succes en conversie. Wanneer een bezoeker te veel moeite moet doen om het juiste product te vinden, kost dat veel tijd. En daar raken we precies een gevoelig punt: de tijd van een webshop bezoeker. Geduld is niet de sterkste kant is van vele online shoppers. Snel naar het juiste resultaat is daarom een must. Is het menu niet logisch en is er niet goed over nagedacht? Dan maak je grote kans dat je veel conversies mist loopt.

Help de bezoeker met een zoekbalk

Wat is dan een goede manier om de bezoeker te helpen? Door een zoekbalk (search bar) aan jouw webshop toe te voegen. Hoe groter de site, hoe belangrijker die zoekbalk wordt. Het kan namelijk een uitdaging zijn om in een groeiende webshop makkelijk en snel het juiste product te vinden. Loopt de bezoeker vast? Dan biedt de zoekbalk uitkomst. Het is de volgende optie om toch bij die ene juiste pagina terecht te komen.

Maak een succes van jouw webshop menu!

Ben je de weg al kwijt na het lezen van alle informatie over webshops, navigatie, het perfecte menu en categorieën? Dat is niet gek, want er zijn enorm veel verschillende factoren die invloed hebben op de gebruiksvriendelijkheid van jouw webshop. Kan jouw webshop wel een menu update gebruiken? Of wil je meer weten over categorieën en navigatie voor websites? Dan helpt Red Banana verder. Wij helpen je een weg te vinden in de wereld van e-commerce en online shops! Wil je samen met ons de route uitstippelen voor een nieuwe webshop? Neem dan vrijblijvend contact met ons op! Houdoe!

Hulp nodig met jouw webshop?

Wij bouwen gebruiksvriendelijke webshops!

Ik ga contact opnemen