Webdesign

Attentie ratio en focus: zo kun je conversie verhogen

In dit blog leggen wij je alles uit over attentie ratio en focus. Waarom is dit belangrijk en hoe kan het zorgen voor meer conversie?

Google update november 2019

Attentie, attentie! Mag ik heel even de aandacht! We hebben dit allemaal wel eens eerder gehoord, iemand die graag de aandacht wilt van het publiek. Aandacht vragen en roepen: is het zo simpel? Focus, dat is waar het om gaat. Maar, hoe zorg je ervoor dat bezoekers van jouw webshop de focus leggen op die ene button of tekst? Hoe grijp je de juiste aandacht? Wij leggen je in dit blog uit hoe jij de focus kunt pakken met de juiste attentie ratio. Zorg voor focus en verhoog de conversie!

Wat is attentie ratio?

De attentie ratio (of in het Engels: attention ratio) zijn het aantal acties dat bezoekers op een bepaalde pagina kunnen doen, tegenover de verschillende acties die je wilt dat je bezoekers moeten doen.

We nemen als voorbeeld de homepage van onze eigen webshop Poezenbazen. Als bezoeker kom je hier veel verschillende links tegen die aanzetten tot actie. Verschillende buttons, teksten of links laten de bezoeker een keuze maken voor de volgende stap. Pagina’s die volstaan met verschillende links of visuals vragen veel aandacht en kunnen druk overkomen. Dat is voor een homepage geen groot probleem, je wilt namelijk de bezoeker helpen om de eerste keuze te maken. De keuze is reuze zullen we maar zeggen!

Wanneer je de homepage vergelijkt met een productpagina of check-out, zul je snel ontdekken dat er meestal maar een aantal acties uit te voeren zijn. Veel minder dan op een drukke homepage. De pagina probeert de focus op een bepaalde actie te leggen, zo probeer je de bezoeker die ene actie uit te laten voeren die jij wilt. Hieronder zie je de productpagina, de focus ligt hier volledig op de button ‘in winkelwagentje’.

De attentie ratio is dus de aantal acties die een bezoeker kan uitvoeren op een bepaalde pagina, tegenover wat je wilt dat zij doen. Voor een homepage kan een attentie ratio bijvoorbeeld 60:1 (60 keuzes op 1 actie) zijn, terwijl dit op een check-out of betaalpagina 1:1 staat. De belangrijke pagina’s van jouw webshop moeten een perfecte attentie ratio hebben, want daarmee zorg je voor meer conversie!

De attentie ratio is het aantal keuzes dat een bezoeker kan uitvoeren tegenover het feit dat jij wilt dat de bezoeker doet

Waarom is attentie ratio belangrijk?

Het doel van een webshop is het verkopen van jouw producten en daarom wil je de focus leggen op de bezoeker die overgaat tot een actie (de conversie). Jouw bezoekers moeten de weg vinden naar de conversie en hiervoor op de juiste buttons, visuals of teksten klikken. Daarvoor heb je de juiste aandacht en focus nodig.

Wanneer je op een pagina twintig verschillende opties geeft aan jouw bezoekers, is de kans groter dat deze niet die ene actie uitvoert waar jij op hoopt. Zorg je voor minder opties? Dus minder keuzes en afleiding? Dan is de kans veel groter dat de bezoeker wel de juiste actie uitvoert. Hoe minder opties, hoe groter de kans op conversie.

Natuurlijk moeten de opties wel passen bij de webpagina waar de bezoeker zich bevindt. Op een homepage komen bijvoorbeeld meer links te staan. Dat is vrij logisch omdat op de homepage de bezoeker nog verschillende keuzes kan maken. Op een betaalpagina is dat anders, daar is het doel dat de bezoeker overgaat tot betalen, alle focus ligt dus daarom bijvoorbeeld op de betaalbutton.

Bekijk per pagina welke acties echt nodig zijn voor de bezoeker. Op die manier vind je de juiste balans wat betreft de attentie ratio.

Focus: jouw bezoekers hebben hulp nodig

Jouw bezoekers hebben hulp nodig! De online wereld is tegenwoordig nogal een ‘digital jungle’ geworden. We worden massaal overspoeld door webshops en websites met veel verschillende soorten informatie. Video’s, teksten, visuals, buttons en ga zo maar door. Het kost moeite om je aandacht er goed bij te houden, daarom hebben jouw bezoekers hulp nodig! Jij moet helpen met het vinden van de juiste focus.

De online wereld is tegenwoordig een digital jungle geworden. Zorg daarom voor focus!

Neem de bezoeker aan de hand en zorg ervoor dat deze zo goed en snel mogelijk zijn doel kan behalen (bijvoorbeeld een bestelling plaatsen). Wil je dat goed doen? Dan zijn twintig verschillende links, buttons of andere mogelijkheden op een check-out pagina niet de juiste keuze.

De vraag die je moet stellen is de volgende: wat is het doel van deze pagina en hoe zorg je ervoor dat de bezoeker de actie uitvoert om dat doel te behalen? Leg de focus op wat jouw bezoeker moet doen. Zorg voor zo min mogelijk afleiding zoals onnodige informatie, nutteloze opties of acties die de bezoeker volledig uit de aandacht halen.

Hoe verbeter je de attentie ratio?

En nu? Je weet wat de attentie ratio is, maar wat kun je doen om dit te verbeteren. Er zijn verschillende manieren mogelijk om de attentie ratio naar het ‘next level’ te brengen.

  • A/B Testen

Door het uitvoeren van een A/B test is het mogelijk om twee verschillende versies van een bepaalde pagina aan je bezoekers te tonen.  Hierdoor kun je analyseren waar jouw bezoeker de voorkeur aan geeft. Moet die ene button groen zijn? Of werkt die ene tekst net wat beter? Twee verschillende versie worden random aan verschillende bezoekers getoond. Na een bepaalde periode kun je de test analyseren en weet je zeker wat goed werkt!

  • Analyseren met Hotjar

Hoe ervaart de bezoeker de pagina en hoe wordt de pagina gebruikt? Met Hotjar leer je de gebruikers van jouw webshop nog beter begrijpen. De gebruikerservaring breng je op deze manier nog beter in beeld. Hotjar helpt je beter begrijpen welke elementen en content de aandacht grijpen. Daarnaast kun je ook ontdekken waar de zwakke en sterke punten liggen van een bepaalde pagina. Met deze informatie kun je de attentie ratio en focus nog beter optimaliseren.

  • Kennis en ervaring

In de loop van de tijd doe je ervaring op en leer je steeds meer over de juiste elementen en het opbouwen van een perfecte pagina. Bij Red Banana hebben wij al meer dan 15 jaar ervaring en kunnen wij helpen met het verbeteren van jouw webshop. Wil je hulp met jouw webshop en is jouw doel meer conversie? Laat het ons weten en neem contact op!

Meer conversie met attentie ratio en focus

De attentie ratio en focus hebben invloed op het gedrag en de keuzes van jouw bezoekers. Hoe meer keuzes op een bepaalde pagina, hoe minder snel de bezoeker de actie uitvoert die jij wilt. Zorg ervoor dat de attentie ratio dus in balans in en dat de focus van jouw bezoeker optimaal is. Zo min mogelijk afleiding, de juiste informatie en duidelijk call to actions zorgen ervoor dat de conversie van jouw shop zal stijgen.

Wat je na het lezen van dit blog niet mag vergeten: de attentie ratio moet op de meest belangrijke pagina’s perfect zijn, anders loop je conversies mis!

Wil je meer weten over webshops en het verbeteren van conversies? Of wil je een webshop laten maken? Dan vinden wij het leuk om kennis te maken. Plan een meeting in en vertel ons jouw verhaal! Dat kost helemaal niks en wij zorgen voor koffie en worstenbrood. Tot snel! Houdoe!

Meer conversie met jouw webshop?

Ja! Ik wil kennismaken met Red Banana.
Kristian Verhoef