Misschien klinkt dit bekend: ‘’We maken wel een Facebookpagina aan’’ of ‘’ Maak maar een leuke social media post’’. We snappen het, social media is constant in beweging en het is beter om iets te doen dan niets, toch? Helaas werkt dit vaak averechts, maar als jij social media op de juiste manier gebruikt, kun je je doelgroep écht bereiken, leads binnenhalen en jouw product of dienst gaan verkopen.
In dit blog leggen wij het belang uit van een sterke social media strategie, welke elementen binnen zo’n strategie vallen en vertellen we over onze eigen social media workshop waarmee we voor ieder bedrijf de beste social media strategie opzetten.
Wat is een social media strategie?
Een social media strategie is de rode draad die jij nodig hebt om op de juiste manier en via de juiste kanalen jouw doelgroep te bereiken. Je social media strategie bestaat uit diverse onderdelen die jouw bedrijf helpen met het zichtbaar zijn in de online wereld en het behalen van je doelen op social media.
De start van je social media strategie begint bij het bepalen van je doelstelling(en). Wie bereik je met je social media kanalen? Deze doelstelling(en) kunnen betrekking hebben op verkopen of aanvragen, maar ook de focus leggen op het verhogen van de naamsbekendheid. De strategie is je stappenplan om deze doelstelling(en) te behalen.
Waar bestaat een social media strategie uit?
We hebben het al een beetje verklapt, maar om je social media strategie op te zetten, moet je kijken naar verschillende onderdelen. Deze losse onderdelen vormen samen de strategie die jou helpt met het bereiken van je doelgroep via de juiste kanalen. Een social media strategie is vaak op te delen in verschillende stappen.
Iedere stap is essentieel voor het opzetten van een goede social media strategie. Bij Red Banana hebben wij een speciale social media workshop ontwikkeld om jouw social media strategie stap voor stap op te zetten. Meer weten? Plan een vrijblijvend gesprek in en we vertellen je er graag alles over.
Welke social media kanalen zijn er?
Tijdens het uitwerken van je social media strategie, kijken we natuurlijk naar je doelgroep. Je doelgroep bepaalt welke social media kanalen je gaat gebruiken, want het zijn er nogal een aantal. Daarom is het belangrijk om inzichtelijk te hebben wie je doelgroep is en waar ze gebruik van maken. Op basis van deze informatie gaan we je doelgroep vormgeven met persona’s en koppelen we de juiste social media kanalen aan de verschillende persona’s. Tijdens het maken van de persona’s houden we rekening met de zes grootste kanalen vanwege het grote aantal gebruikers.
- Facebook – 10 miljoen gebruikers
- Instagram – 8 miljoen gebruikers
- LinkedIn – 5.5 miljoen gebruiker
- Pinterest – 4.5 miljoen gebruikers
- TikTok – 4.3 miljoen gebruikers
- Snapchat – 3.8 miljoen gebruikers
Social media workshop voor ondernemingen/ ondernemers
We snappen dat de beweeglijkheid van social media het moeilijk maakt om hier goed mee te starten, zeker wanneer je niet weet waar je moet beginnen. Daarom hebben we bij Red Banana een social media workshop gecreëerd. Deze workshop staat volledig in het teken van de optimale social media strategie opzetten voor jouw bedrijf. Met ons team van social media experts brainstormen we samen door middel van een creatieve en interactieve workshop om te weten te komen hoe jij moet starten met social media.
Tijdens de workshop gaan we aan de slag met het opzetten van jouw social media strategie. Dit wordt gedaan in verschillende stappen.
Stap 1: marktonderzoek en de huidige situatie
De workshop start met trends en ontwikkelingen die zijn onderzocht binnen je markt, verder kijken we naar de huidige situatie van je social media aanwezigheid. Hier doen we onderzoek naar je concurrenten en naar de content die ze maken om de doelgroep aan te spreken. Ook hebben we een vergelijking gemaakt tussen jouw social media-inspanningen en die van de concurrenten.
Stap 2: doelgroep definiëren
Nadat we weten hoe de markt eruit ziet, is het belangrijk om te weten wie we willen aanspreken binnen de markt. Hiervoor hebben we een aantal interactieve opdrachten uitgewerkt die we samen gaan uitvoeren. Met behulp van deze input creëren we persona’s voor de diverse social media kanalen.
Stap 3: het bepalen van bedrijfs- en online doelstellingen
Wat wil je bereiken met social media? Deze vraag staat centraal bij stap drie. We gaan, met behulp van spelelementen, aan de slag met het opzetten van doelstellingen. Wil je meer naamsbekendheid opbouwen, een community creëren of meer omzet genereren? Dit wordt duidelijk tijdens stap 3.
Stap 4: social media strategie
Bij stap 4 is het tijd om de strategie uit te werken. We maken hierbij gebruik van het Hero, Hub, Hygiëne-model. De strategie bepaalt de contentplanning voor het komende jaar, met diverse grote campagnes en de contentpilaren voor de verschillende kanalen. Tijdens de strategiebepaling maken we ook de keuze welke social media kanalen er worden gebruikt.
Stap 5: social media strategie uitvoeren
Het is zover! We kunnen de strategie uitvoeren. De contentplanning is bekend op basis van het Hero, Hub, Hygiëne-model en we gaan de social posts opmaken. Dankzij de social workshop is bekend welke doelen behaald moeten worden, op welke social media kanalen we actief moeten zijn en hoe we de doelgroep moeten bereiken. Met 15 jaar ervaring als social media bureau en met ons team aan social media advertising experts, zorgen wij ervoor dat jouw strategie op de juiste manier wordt uitgevoerd!
Benieuwd wat Red Banana kan betekenen voor jouw onderneming op het gebied van social media strategie en online marketing? Neem dan contact met ons op of kom langs bij ons op kantoor.