Social media

Dit zijn de 7 tofste nieuwe Instagram functies voor 2019

Tijdens #F82019, dé Facebook Developer Conference 2019, zijn er ook voor Instagram een aantal gloednieuwe functies aangekondigd. Ben je benieuwd naar deze nieuwe functies én hoe je ze voor jouw bedrijf kunt inzetten? Lees dan snel verder!

Geschreven door Rowan Lens Fotografie door Rowan Lens
Instagram functies 2019

Een gloednieuwe Instagram Story camera, donatie sticker, creator profiles en zelfs een away mode. Een kleine greep uit de nieuwe functies die binnenkort gelanceerd worden op Instagram. Maar de grootste verandering is dit keer geen toevoeging maar de verwijdering van een functie.

De #F82019 heeft weer flink wat reuring veroorzaakt. We hebben de vijf belangrijkste updates van de F8 al voor je op een rij gezet. En in dit blog geven we je een specifieke update over alle ontwikkelingen rondom Instagram en Instagram Stories!

1. Nieuwe camera voor Instagram Stories

De afgelopen jaren is Instagram Stories in een rap tempo gegroeid. Het is dan ook zeker niet gek dat de grootste aankondigingen op de F8 van toepassing zijn op Instagram Stories.

Leuk weetje: op dit moment gebruiken 500 miljoen mensen Instagram Stories actief! Ja, echt.

De Instagram camera krijgt een compleet nieuw design en een nieuwe camera modus genaamd “Create Mode“, waarmee je gemakkelijker de tools kunt vinden die je nodig hebt om een foto te perfectioneren.

Je kunt naar rechts swipen om de verschillende fotografie opties te vinden zoals de welbekende Boomerang. Maar ook Superzoom en Rewind. Swipe je naar links dan kun je alle creatieve tools vinden, zoals stickers, GIF’s, tekstopties en meer. Ook is het uploaden van een video of foto niet meer nodig. Handig als je bijvoorbeeld veel teksten of polls deelt met jouw volgers!

Ben je benieuwd naar alle Instagram Story mogelijkheden? Check dan onze ultieme Instagram Story Guide voor tips en tricks om jouw Story skills naar een hoger niveau te brengen!

2. Producten kopen via je favoriete Instagram influencer

Influencer marketing is hot! Toch was het tot nu toe nog niet mogelijk om als influencer direct producten te verkopen op Instagram. Natuurlijk kun je volgers wel vragen op de link in bio te klikken of om omhoog te swipen in een Story, maar een directe aankoop in Instagram is niet mogelijk.

De nieuwe shopping tag maakt het voor bijvoorbeeld influencers, atleten en artiesten mogelijk om direct producten aan hun volgers te verkopen. Deze tag hangen ze simpelweg aan een foto (bijvoorbeeld een kledingstuk) waardoor volgers direct een aankoop kunnen doen zonder de Instagram app te verlaten.

Tof! Maar: welke invloed gaat dit hebben op influencer marketing? 

Grote kans dat influencers meer geld zullen vragen voor sponsored posts met shopping tags. Vooral omdat het opzetten van een dergelijke samenwerking meer tijd in beslag zal nemen en deze vorm van sales nóg interessanter is voor bedrijven dan reguliere sponsored posts. De echte impact op de influencer marketing markt zal nog moeten blijken.

Op dit moment is de shopping tag functie alleen beschikbaar voor een kleine groep influencers waaronder Chiara Ferragni, Kim Kardashian en Ronnie Fieg. Verwachting is dat Instagram deze functie snel uit zal rollen naar de rest van de gebruikers.

Wil je starten met influencer marketing maar weet je niet hoe je dit moet aanpakken? Check dan onze Garmin Nederland case!

Instagram functies 2019 influencer
Instagram functies 2019 product overview
Instagram functies 2019 order details

3. Instagram test met het verwijderen van het aantal likes onder posts

Eerder gingen er al geruchten rond over een nieuwe functie die Instagram aan het testen is waarbij het aantal likes op mensen hun foto’s worden verborgen. Een woordvoerder van Instagram weerlegde deze geruchten, maar gaf wel aan dat Instagram altijd op zoek is naar manieren om de sociale druk op het platform te verlagen.

Tijdens de #F82019 werd dan toch duidelijk dat Instagram hier inderdaad mee aan het testen is en dat Canada het eerste land is waar een trial gehouden gaat worden. Volgens Adam Mosseri, hoofd van Instagram, is deze nieuwe functie onderdeel van Facebook’s doelstellingen om van social media een minder drukkende omgeving te maken.

“As you scroll through your feed, there are no like counts. You can see who liked a photo or video, you can tap through it, if you have the time you can add them all up yourself, the owner can see how many people liked the photo but only if they ask,” zei Mosseri tijdens de keynote.

Dit is natuurlijk een enorme verandering in hoe Instagram functioneert. Het aantal likes dat een bericht krijgt is lang een statussymbool geweest op het platform. Ook op het gebied van influencer marketing. Toch is het natuurlijk lang niet de beste maatstaf voor succes.

Het verbergen van likes gaat ons als gebruikers nog meer pushen om meer authentieke inhoud te delen. Mooie ontwikkeling als je het ons vraagt!

 

4. Geld ophalen met de nieuwe Donatie Sticker voor Instagram Stories

Met een nieuwe Instagram Story sticker lanceert Instagram de functie om voor non-profit organisaties geld in te zamelen. De zogenoemde Donatie Sticker.

Simpeler kan het eigenlijk niet: je opent de camera, je maakt of upload een foto, tikt op het sticker icoontje en je selecteert dan de donatie sticker in de opties.

Vervolgens kun je door een lijst met non-profit organisaties scrollen en je bericht naar wens aanpassen met de Instagram Story tools.

Wanneer je Donatie Story live staat kun je in de statistieken terug zien hoeveel geld je hebt opgehaald. Instagram claimt dat 100% van het geld dat je voor je gekozen stichting ophaalt, ook daadwerkelijk daar terecht komt.

5. Maak je eigen Instagram Story filter met AR (artificial reality) technologie

Ben je al een beetje bekend in de wereld van AR (artificial reality)? Goed nieuws! Binnenkort is het voor iedereen mogelijk om Instagram Story filters te maken. En dat biedt heel veel mogelijkheden voor merken en bedrijven.

Tot nu toe konden alleen geselecteerde designers en merken in een speciale Beta versie eigen AR filters maken voor Instagram Stories. Het is dan ook één van de grootste aankondigen op de F8 dit jaar dat de Facebook Spark AR Studio software voor iedereen verkrijgbaar zal zijn, zowel op Mac als PC.

Er zijn talloze voorbeelden te bedenken van AR filters om jouw merk of product onder de aandacht te brengen. Wat dacht je van de mogelijkheid om de nieuwste sneakers van Nike of Adidas aan je voeten te proberen? Naast ‘goede reclame’ help je jouw potentiële klant direct met het maken van de juiste keuze. Wij zien mogelijkheden!

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Spark AR (@sparkarcreators) op

6. Creator Profiles komen naar Instagram

De geruchten gingen al langer, maar nu officieel aangekondigd: Creator Profiles op Instagram. We hebben natuurlijk al een tijdje Instagram Business Profiles, maar toch zijn er grote verschillen op te merken tussen beiden. Wij hebben ze voor je op een rijtje gezet:

  1. Met een Creator Profile op Instagram krijg je toegang tot Instagram Creator Studio op je desktop, waarmee je onder andere engagement statistieken en demografische informatie in kunt zien. Je kunt zelfs bekijken wanneer jouw doelgroep online is.
  2. Creators hebben ook toegang tot volg en ontvolg data: iets wat we nog niet eerder gezien hebben!
  3. Een creator Profile geeft ook meer DM (direct message) opties.
  4. Helaas zijn er ook minpunten: Instagram Creator Profiles zijn niet gekoppeld aan de Instagram API, wat betekent dat je geen externe apps kunt gebruiken om posts in te plannen of om statistieken te analyseren.

 

Het gerucht gaat daarnaast dat een Creator Profile pas beschikbaar komt bij die magische 10k (10.000) volgers grens. Of dit echt zo gaat zijn is een kwestie van afwachten! Wij blijven de ontwikkelingen op de voet volgen.

7. Ga in de “away mode” wanneer je even genoeg hebt van Instagram

Een opmerkelijke nieuwe functie binnen Instagram: away mode. Zit je in een moeilijke periode en heb je even genoeg van social media en in het specifiek Instagram? Dan kun je jouw account tijdelijk op non-actief zetten zonder daar je volledige account voor te moeten verwijderen.

Hoofd van Instagram Adam Mosseri: “Instagram is trying to lead the fight against online bullying.”

Wat vind jij van de toevoeging van deze nieuwe Instagram functie?

Ook scoren op Instagram met jouw content?

Dit zijn ze. De 7 tofste nieuwe functies op Instagram voor 2019! Ben je benieuwd hoe wij je kunnen helpen om jouw Instagram game naar een hoger niveau te tillen?

Wij helpen je met een killer social media strategie voor Instagram. Of ontdek je liever de wondere wereld van social media advertising? Neem eens contact met ons op, dan doen we een bakkie!

 

Beeld gebruikt in artikel: Facebook Newsroom

Wil je ook scoren op Instagram?

Natuurlijk!

Neem dan contact met ons op