Online marketing Social media

5x Social media trends in 2020 om rekening mee te houden

New year, new meme! Welke trends komen we dit jaar tegen op social media? Je checkt het hier!

Geschreven door Johan van Kalmthout
Social media trends 2020

Social media platformen lagen in 2019 zwaar onder vuur. Onder andere door de verscherping van privacy, toename in toezicht en het type content dat gedeeld wordt. Maar in 2019 is het gebruik van social media ook flink toegenomen en er is een opmars van nieuwe platformen en features. Ook in 2020 zal social media dus weer een grote rol gaan spelen in de communicatie voor zowel particuliere als zakelijke gebruikers. Wij zetten 5 social media trends voor je op een rijtje die we sowieso gaan terugzien in 2020!

TikTok als grote speler

Het social media platform TikTok kende in 2019 een enorme groei in gebruikers. In Nederland zijn er inmiddels al meer dan 3,5 miljoen geregistreerde TikTok gebruikers. Wereldwijd zijn er zelfs meer dan 450 miljoen profielen. Daarmee is TikTok een grote speler geworden in de wereld van social media platformen.

Social media trends TikTok
Social media trends TikTok

Wat is TikTok?

Ben je nog niet bekend met het platform? Wij leggen het je kort uit! TikTok is een app waarmee je korte (muziek)video’s kunt opnemen en delen. TikTok stond tot 2017 bekend als Musical.ly. Inmiddels is TikTok veel meer dan het delen van muziekvideo’s. Anno 2020 zijn de zogenaamde TikTok challenges het meest populair. Hierbij dagen gebruikers elkaar uit om een eigen draai te geven aan een video of liedje. Omdat TikTok zo immens populair is, heeft dit zelfs effect op de internationale hitlijsten. Zo werd Old Town Road binnen no-time een mega hit. Vooral onder jongeren is de app razend populair.

Welke trends brengt TikTok met zich mee?

Via de TikTok editor kunnen gebruikers video’s opnemen en bewerken. Hierbij zijn eindeloos veel opties mogelijk, waaronder het gebruik van Augmented Reality: een trend die in 2020 blijft toenemen. Daarnaast zijn sinds kort de eerste advertenties te zien in TikTok. In 2020 zal dus ook de zakelijke markt zich mengen in de challenges en zullen de ‘For You’ pagina’s meer en meer commercieel worden weergegeven.

Grotere rol voor Stories bij bedrijven

Stories in platformen kennen we al een tijdje. Snapchat was één van de eerste apps waarbij je een afbeelding of video kon delen aan de bovenkant van je pagina die een voor slechts 24 uur zichtbaar bleef. Andere grote spelers, zoals Facebook, Instagram en Whatsapp volgden snel. Wie in 2019 probeerde alle paars-oranje bolletjes bovenin de Instagram-feed weg te krijgen, had het zwaar te verduren. Maar liefst 4 op de 5 gebruikers plaats dagelijks een Instagram story. Daarmee is de focus van de newsfeed uitgebreid naar een nieuwe ervaring in de Storyfeed.

Bedrijven bleven echter nog een beetje achter. Misschien zijn veel online marketeers sceptisch over de kansen of onderschatten zij simpelweg de kracht van Instagram Stories of Stories in het algemeen. Gelukkig zien we steeds meer bedrijven die zich wel durven te wagen aan een nieuw avontuur in het bekende onbekende. In 2020 zal dit alleen maar gaan toenemen. Zeker advertenties die inspelen op merkbekendheid, sfeer en ervaringen doen het goed in Stories plaatsingen.

Privacy op 1

Steeds meer social media gebruikers worden zich bewust van de openbaring die zij doen wanneer ze akkoord gaan met de gebruikersvoorwaarden van het betreffende platform. Gelukkig doen social media platformen er steeds meer aan om de privacy van gebruikers te waarborgen. Of dit nageleefd wordt is een tweede..

Wat we in ieder geval wel zien, is dat steeds meer gebruikers zelf het heft in hand nemen. Zo is al ongeveer de helft van alle Instagram-profielen privé. Hiermee lijkt het een trend te worden dat gebruikers niet meer perse alles willen delen met de hele wereld, zoals aan het begin van het social media-tijdperk. Deze trend speelt natuurlijk al even, maar zal in 2020 alleen maar toenemen.

Nóg meer focus op video

Video is nu al een onmisbaar contenttype op social media. YouTube is al lang niet meer het enige video-platform. Eigenlijk heeft elk social media platform haar eigen manier om video’s te delen en bekijken. Volgens studies is de verwachting zelfs dat video binnen een paar jaar zelfs zal domineren op alle platformen.

Het gaat dan om allerlei soorten video’s: van korte Stories en TikTok-challenges tot ‘het nieuwe tv-kijken’ op YouTube. Video ís op dit moment een dominante, maar wórdt in 2020 een onmisbare contentvorm op social media. 

#pro vs #amateur

We doen er natuurlijk alles aan om zo goed mogelijk voor de dag te komen op social media. Maar ondertussen weten we allemaal dat die verheerlijking ook een hoop problemen met zich meebrengt. Social media gebruikers gaan daarom steeds meer opzoek naar de basis. ‘Echte’ content wordt daarom steeds populairder.

Neem bijvoorbeeld de opkomst van de meest simpele home-made TikTok-video’s of de content die op Dumpert gedeeld wordt. Dit zijn video’s die echt zijn en gaan over dingen die nu gebeuren. Zo nu en dan worden er zelfs nieuwe internethelden geboren door de meest simpele video’s 😉 

Content wordt daardoor steeds minder gepolijst. Maar dat betekent niet dat we geen eisen meer stellen aan de materialen die we delen. Sterker nog: Facebook heeft eerder al nieuwe normen gesteld aan advertentieformaten. Het gaat er juist om dat je de goede balans weet te vinden tussen professioneel en amateuristisch. Of beter gezegd: tussen gemaakt en echt. Deel wat de doelgroep ook echt graag van je ziet.

Social media trends in 2020

Het leuke van social media en digital marketing is dat trends zich altijd in rap tempo zullen blijven ontwikkelen. Als de ene trend nog in volle gang is, is de volgende hype alweer begonnen. Het leuke daarvan is dat je in kunt spelen op trends, maar ook lekker zelf kunt experimenteren. Als iets écht groot wordt, gaan mensen toch weer opzoek naar iets nieuws en unieks. Zo zitten we nou eenmaal in elkaar. In 2020 zullen dus nog meer trends volgen en wij zijn heel erg benieuwd welke ontwikkelingen dit jaar zullen domineren!

Geen trendwatcher?

Houd je de trends zelf niet echt bij of heb je überhaupt weinig tijd voor social media management? Onze bananas helpen je graag! Wij houden je op de hoogte over alle trends rondom social media en nemen zelfs jouw social media management uit handen. Meer weten? Neem contact met ons op of kom gezellig een bakkie doen! 

Ik houd het allemaal niet meer bij!

Social media management uit handen geven?

Neem contact op