Content marketing

3 misverstanden over zoekwoordenonderzoek

Het uitvoeren van een gedegen zoekwoordenonderzoek wordt vaak onderschat. Om verschillende redenen voeren marketeers dan maar helemaal geen zoekwoordenanalyse uit. Zonde, want een zoekwoordenonderzoek is juist zo belangrijk!

Geschreven door Chloë Nieuwdorp Fotografie door Rowan Lens
SEO-specialisten bekijken verschillende keywords in Google Trends tijdens een zoekwoordenonderzoek

In de meeste gevallen wordt er geen zoekwoordenonderzoek uitgevoerd door de volgende 3 misverstanden:

1. “Ik weet al wat mijn doelgroep zoekt”

Veel organisaties denken al te weten wat hun doelgroep zoekt. Dat is in grote lijnen waar, maar daar schuilt gelijk de eerste valkuil. Je weet misschien wel wat je doelgroep zoekt, maar vaak niet hoe je doelgroep dat omschrijft. Met een zoekwoordenonderzoek kun je dit achterhalen.

2. “Met mijn unieke benamingen, spring ik vanzelf uit de zoekresultaten”

Marketeers willen hun merk graag onderscheiden van de concurrentie. Zo bieden attractieparken geen “dagje uit” maar een “beleving”, vakantieparken geen “vakantiehuis” maar een “cottage” en een sportschool geen “fitnessabonnement” maar een “gezonde leefstijl”.

Dat is natuurlijk prima, alleen genereren dit soort termen over het algemeen minder bezoekers naar je website. Op basis van een zoekwoordenonderzoek kun je uitzoeken welke keywords wél voor bezoek naar je website zorgen.

Knowing how to distinguish between an ideal keyword and the reality of queries will help you to refine your strategy and success as an online marketer – Neil Patel

Google resultaten voor vakantiehuis
Google resultaten voor vakantie cottage

Er zit veel verschil in de zoekresultaten van verschillende keywords die hetzelfde betekenen.

3. “De concurrentie is te sterk om goed te kunnen ranken”

In tegenstelling tot de voorgaande twee misverstanden, is dit een negatief argument om geen zoekwoordenonderzoek uit te voeren.

Als nieuwe speler moet je er niet vanuit gaan dat je gelijk op algemene keywords als “inboedelverzekering”, “nieuwe laptop” of “dieetvoeding” kunt ranken. Sterker nog: dat duurt maanden tot jaren.

Moet je dan maar geen zoekwoordenonderzoek uitvoeren?

Juist wel!

Zo kun je uitzoeken welke long tail keywords interessant zijn voor jouw business. Long tail keywords zijn specifieke keywords die meer gefocust zijn op een niche. Ze brengen je niet gelijk de bezoekersaantallen waar je misschien van droomde, maar de kans dat de bezoekers die komen converteren tot leads of zelfs klanten is een stuk groter!

Door middel van een goede keyword research strategie op basis van onder andere long tail keywords kun je juíst uitzoeken op welke keywords je goed kunt ranken.

Veel concurrenten? Focus je keyword research strategie op long tail keywords!

Zoekwoordenonderzoek uitvoeren? Red Banana helpt!

Overtuigd van het belang van een gedegen zoekwoordenonderzoek, maar geen idee hoe je dit moet uitvoeren? De SEO-specialisten van Red Banana helpen je graag!

WOW!

Neem direct contact met ons op om de mogelijkheden door te spreken

Neem contact op