Content marketing

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

Een zoekwoordenonderzoek, zoekwoordenanalyse, keyword research of keyword analyse: vier benamingen voor één onderzoeksmethode. Een zoekwoordenonderzoek is het startpunt van je SEO-strategie. Maar wat is het precies? Dat leggen we je graag uit op basis van de belangrijkste keywords rondom keyword research!

Geschreven door Chloë Nieuwdorp Fotografie door Rowan Lens
Zoekwoordenonderzoek

Wat is een keyword?

Een keyword of zoekwoord is een woord of combinatie van meerdere woorden.

Veel mensen vinden de term ‘keyword’ verwarrend, omdat het enkelvoud de indruk geeft dat het om één woord gaat. Meestal gaat het echter om een combinatie van woorden. Vandaar dat de term key phrase soms ook wordt gebruikt. De term keyword wordt echter het meest gebruikt en dat houden we hier dan ook aan.

Long tail keywords en short tail keywords

Bij keywords wordt vaak een onderscheid gemaakt tussen short tail keywords en long tail keywords.

Short tail keywords zijn algemene woorden of woordcombinaties, zoals “Rotterdam”, “Nike” of “vakantie Spanje”. Dit soort keywords worden het vaakst gebruikt voor zoekopdrachten in Google.

Over het algemeen is het lastiger om en hoge positie in de zoekresultaten van Google te behalen voor dergelijke keywords. Er zijn namelijk heel veel websites die voor short tail keywords willen ranken. Neem bijvoorbeeld “Nike”: behalve het merk zelf, willen ook alle fysieke winkels en webshops die spullen van Nike verkopen hiervoor ranken. De concurrentie voor dit zoekwoord is dus hoog.

Long tail keywords zijn veel specifieker. Denk hierbij aan “evenementen Ahoy Rotterdam”, “dames hardloopschoen Nike” en “vakantievilla familie Ibiza” bijvoorbeeld. Dergelijke keywords worden minder vaak gebruikt dan short tail keywords, omdat ze meer op een niche gefocust zijn.

Het is over het algemeen makkelijker om hoog te ranken voor long tail keywords. De concurrentie op dergelijke keywords is namelijk een stuk kleiner, omdat ze meer op een niche gefocust zijn.

Let op! Key phrases zijn niet per definitie hetzelfde als long tail keywords. Ook short tail keywords kunnen uit meerdere woorden bestaan.

Short tail keywords zijn algemener, waardoor er meer concurrentie is. Voor long tail keywords geldt juist het tegenovergestelde.

Zoekintentie

Een belangrijk concept dat samenhangt met zoekwoordenonderzoek, is de zoekintentie van degene die het keyword gebruikt.

De zoekintentie van iemand die zoekt naar een vakantievilla voor zijn familie in Ibiza is al veel concreter, dan iemand die zoekt naar een vakantie in Spanje.

De kans is groot dat degene die zoekt naar een vakantie in Spanje zich nog aan het oriënteren is op wat voor soort vakantie hij of zij precies wil boeken.

Voor degene die een grote vakantievilla in Ibiza zoekt, is dat al duidelijk. Dit maakt de kans dat hij of zij daadwerkelijk een vakantie boekt een stuk groter, dan degene die zich nog aan het oriënteren is.

Op basis van deze theorie kunnen we de volgende twee lessen leren:

  1. Iemand die short tail keywords gebruikt, bevindt zich vaak in de oriëntatiefase en krijgt een hoop verschillende resultaten te zien.

    Het is lastig om hoog te ranken voor short tail keywords, maar wanneer dat lukt, levert dat een hoop potentiële bezoekers op. Er zoeken immers veel mensen op deze algemene keywords.

    Of deze bezoekers ook vinden wat ze zoeken, is echter de vraag. De kans dat deze bezoekers converteren naar leads is daarom over het algemeen minder groot.

  1. Iemand die long tail keywords gebruikt, heeft een specifieke zoekopdracht.

    Er zullen minder mensen met deze specifieke zoekopdracht zijn en minder websites en webshops zijn die deze specifieke zoekopdracht kunnen beantwoorden. Vandaar dat het aantal resultaten in Google vaak minder groot is.

    Dit zorgt ervoor dat het over het algemeen makkelijker is om op een hoge positie in Google gevonden te worden, dan met een short tail keyword.

    Het long tail keyword zal minder bezoekers opleveren, maar het bezoek zal vaak wel relevanter zijn. Dit zorgt ervoor dat de kans dat bezoekers converteren tot leads groter is dan bij short tail keywords.

Tip: Bekijk de gerelateerde zoekopdrachten van keywords eens om ideeën op te doen voor interessante keyword variaties.

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

Een zoekwoordenonderzoek is de eerste stap in de uitvoering van je SEO-strategie. Voordat je aan de slag gaat met het optimaliseren van je website, voer je daarom een zoekwoordenonderzoek uit.

Hierbij denk je na over de keywords waar je op gevonden wilt worden. Misschien nog wel belangrijker is dat je onderzoekt waar je doelgroep naar op zoek is. Wat voor keywords gebruiken zij wanneer ze op zoek zijn naar jouw producten en diensten?

Tijdens een zoekwoordenonderzoek inventariseer je op welke keywords je gevonden wilt worden.

Een zoekwoordenonderzoek is dus het werk dat je uitvoert om tot een lijst met keywords te komen waarvoor je jouw website wilt optimaliseren.

Keyword research strategie

Op basis van een zoekwoordenonderzoek bepaal je jouw keyword research strategie. Oftewel: wat ga je met jouw lijst met keywords doen om ervoor te zorgen dat jouw website beter gevonden wordt in de zoekresultaten van Google?

Zoekwoordenonderzoek laten doen

Een gedegen zoekwoordenonderzoek doen, is nog niet zo eenvoudig. Er is flink wat kennis over SEO, Google en websites nodig om tot een goede lijst met keywords te komen.

Daarom kiezen veel marketeers ervoor om hun zoekwoordenonderzoek te laten doen door de SEO-specialisten van Red Banana. Door onze jarenlange online ervaring zijn wij in staat om voor iedere organisatie – in wat voor branche dan ook – een volledig zoekwoordenonderzoek uit te voeren en op te leveren. Indien gewenst zetten we ook een keyword research strategie voor je uit en voeren we deze ook voor je door. Ook dat behoort tot de expertise van ons team.

WOW!

Benieuwd wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op voor een kennismakingsgesprek!

Neem contact op