Social media

8 tips om je social media berichten naar een hoger niveau te tillen

Geschreven door Brett Rijsdijk
social media Optiek van Wely

Het plaatsen van een social media berichtje lijkt zo gepiept: een tekst, een foto en een link, that’s it. Toch komt er veel meer bij kijken dan je op het eerste gezicht zou denken. Het hanteren van een strategie of het hebben van een focus is daarbij van belang. Social media berichten zijn vandaag de dag namelijk ontzettend belangrijk geworden. Social media zijn communicatiemiddelen voor consumenten geworden om sneller en direct in contact te komen met je bedrijf. We geven  je graag 8 tips hoe je de content op je social media kanalen naar een hoger niveau kunt tillen!

1. Wie is je lezer?

Bepaal van te voren goed wie jouw lezer is. Je hebt namelijk behoorlijk wat concurrentie. Niet alleen moeten jouw social media berichten concurreren met andere bedrijven. Ook heb je te maken met familie, vrienden, beroemdheden die allemaal aandacht willen van jouw lezer of doelgroep. Belangrijk is dus om content te ontwikkelen die opvalt én past bij jouw lezer.

2. Bouw nieuwsgierigheid op

Het opbouwen van nieuwsgierigheid is een van de belangrijkste dingen op social media. Vooral als je doel is om mensen op je bericht te laten klikken. De nieuwsgierigheid wordt getriggerd op het moment dat er een kloof is met wat ze zien en wat ze willen weten. De nieuwsgierigheid kun je opbouwen door bijvoorbeeld elementen weg te laten. Maar let op clickbaits. Daarmee maak je mensen namelijk niet blij.

3. Voeg waarde toe!

Je tijdlijn iedere dag vol stampen met social media berichtjes is niet van deze tijd. Bovendien kan een algoritme van Facebook of Instagram het al gauw zien als een advertentie of commercieels waardoor jouw berichten minder vaak worden getoond aan het publiek. Belangrijk is dus om je van te voren af te vragen: waarom ga ik dit social media bericht delen? Waarom zouden mensen dit bericht moeten lezen en wat is de toegevoegde waarde? Maak dit dus duidelijk in de content die je creëert.

4. Consistentie is van belang

We weten het allemaal, consistentie en structuur is belangrijk. Dus ook op social media. Zorg er dus voor dat je regelmatig berichten plaatst en gestructureerd werkt. Laat bijvoorbeeld bepaalde thema’s wekelijks of dagelijks terugkomen. Vergeet ook niet om consistent tegen klanten te zijn. Zorg ervoor dat jouw social media webcare op alle vlakken hetzelfde is.

5. Persoonlijke aanpak

Door je doelgroep persoonlijk aan te spreken met woorden als u, uw, je en jouw voelen lezers zich sneller gebonden aan jouw bedrijf of merk. Zo kun je bijvoorbeeld zeggen: Dit zijn de nieuwe functies van Snapchat! Maar misschien beter is: Wil je de nieuwste functies van Snapchat onder de knie krijgen? Wij helpen je ermee! Ook vinden wij mensen het maar al te leuk om een kijkje achter de schermen te krijgen bij organisaties en bedrijven. Deel dus ook vooral jouw ‘persoonlijke’ verhalen, laat zien waar je mee bezig bent en wat je doet.

6. Keep it simple!

Social media zijn snelle hapklare contentstukjes. Probeer daarom te voorkomen om ellenlange teksten te plaatsen. Ga eens voor je zelf na: neem jij de moeite om alle berichten op je Facebook-tijdlijn van begin tot eind te lezen? Nee, precies..! Belangrijk is dus om korte zinnen te gebruiken en dingen met beeld te laten zien. Soms heb je niet meer dan drie woorden nodig en kun je de rest voor zichzelf laten spreken!

7. Emoji’s

Emoji’s zijn hot! Ze worden niet meer alleen door tieners gebruikt ook steeds meer bedrijven en merken zijn ermee aan het experimenteren. Wist je bijvoorbeeld dat er iedere dag meer dan 6 miljard emoji’s worden verzonden? Uit een onderzoek blijkt dat social posts met emoji’s 33 procent meer comments en shares krijgen en zelfs 57 procent meer likes opleveren! Proberen waard dus!

8. Stel een vraag

Vandaag de dag is interactie met je doelgroep ontzettend van belang. Stel dus regelmatig vragen aan je doelgroep en betrek hen bijvoorbeeld bij bepaalde (product)keuzes. De doelgroep zal zich zo gewaardeerd en meer betrokken voelen!

Meer weten?

We geven je graag meer uitleg! Stel je vraag!

Contact opnemen