Social media

Dit zijn de voordelen van de bedrijfsprofielen van Instagram

Geschreven door Brett Rijsdijk
Social media paginabeheer

Verschillende Red Banana klanten ondersteunen wij bij hun social media activiteiten op dagelijkse basis. Wij zijn continu bezig met het ontwikkelen van creatieve social media posts voor bijvoorbeeld Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram.

Daarbij monitoren we de resultaten van de social berichten en het verzamelen van statistieken zoals het aantal likes, reacties natuurlijk nauwkeurig. Nu was dit voorheen bij Instagram wat lastig. Er bestond namelijk nog geen overzichtelijke manier om alle resultaten af te lezen.

Gelukkig vond Instagram dit zelf ook en daarom hebben zij onlangs de zogenoemde bedrijfsprofielen toegevoegd. Goed nieuws voor bedrijven dus, om zo alle werkzaamheden bij te houden en bij te sturen.

Benieuwd wat je nu precies hebt aan de bedrijfsprofielen van Instagram? Wij leggen het je uit in dit blog.

Switchen naar een Instagram bedrijfsprofiel

Het is nu dus mogelijk voor beheerders van een merk- of bedrijfs- Instagram-account om een standaard account om te zetten naar een zakelijk account. Het enige wat je hiervoor moet doen is via instellingen te klikken op ‘overstappen op een bedrijfsprofiel’. Overigens is het wel belangrijk dat je een Facebook-pagina beheert, want daar wordt het bedrijfsprofiel op Instagram namelijk aan gekoppeld.

Wat zijn de voordelen van Instagram bedrijfsprofielen?

Maar goed dit is allemaal leuk en aardig, maar wat kun je nu precies met deze toevoeging? Wij hebben de voordelen en veranderingen voor je op een rij gezet:

  • Contactbutton: het is nu mogelijk om aan je profiel een contactbutton toe te voegen. Hier kun je informatie kwijt als je adres, telefoonnummer en e-mailadres. Informatie die belangrijk is om klanten zo goed mogelijk te helpen tijdens de customer journey. Overigens is deze functie optioneel of je kunt maar een selectie aan informatie tonen.
  • Statistieken: Yes! Dit is de functie waar we zo lang op hebben gewacht. De statistieken geven meer informatie over het bereik van je berichten, het aantal likes en de betrokkenheid. Ook krijg je meer informatie over je volgers: waar komen ze vandaan en hoe laat zijn ze actief. Kun je daar mooi je toekomstige berichten op afstemmen. De informatie over je volgers krijg je als je een week lang gebruik maakt van een bedrijfsprofiel. Klein nadeel: je ziet jammer genoeg niet de statistieken uit het verleden. Instagram begint pas met 'tellen' vanaf het moment dat je een bedrijfsprofiel hebt geactiveerd.
  • Promoties: waar je eerst via Facebook advertenties aan moest zetten voor Instagram, is het nu mogelijk om direct berichten te promoten! Voeg de betaalgegevens, de doelgroep en de duur van de promotie toe et voila!
  • Overigens kun je altijd terug switchen naar een persoonlijk account, mocht je in deze voordelen niets zien.

Zo gaan de statistieken eruit zien als je het meer dan een week gebruikt. Bron: Later.com.

Is een zakelijk Instagram bedrijfsprofiel de moeite waard?

Er zijn wat wisselende reacties op deze nieuwe functie.

Veel mensen zien er de voordelen van in. Zo zullen de statistieken veel mensen aanspreken. Want hoe fijn is het om gericht inzicht te hebben in je Instagram doelgroep? Maar aan de andere kant zijn er ook mensen die er een aantal nadelen van inzien. Zo is Instagram onderdeel van Facebook en we weten natuurlijk dat Facebook het algoritme regelmatig aanpast. Het gevolg hiervan is dat berichten steeds minder worden getoond. Wellicht dat dit dus ook toegepast gaat worden in Instagram. Het is dus nog even afwachten wat deze veranderingen teweeg gaan brengen!

Alles gelezen?

Wat vind jij van deze nieuwe functie van Instagram?

Laat het ons weten!